Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettträdgård-och-växter
Läst 14870 ggr
asvensso
2010-09-20 17:01
0

Rattor!!

Bor i en storstad med allmanna problem med moss och rattor sa jag ar inte ensam. Jag har en tradgard pa baksidan och mina grannars tradgardar har murar emellan men ingen konst for rattorna.

Har tillkallat motsvarigheten till Anticimex sa problemet blir lost for denna gangen.

Nu till min fraga: har ni nagra miljovanliga tips pa hur man far rattor att undvika min tradgard i fortsattningen? Jag tanker av denna anledning t ex inte ha en kompost och soptunnorna star inte dar i alla fall.

Tankte kanske om nagon provat elektroniska pryttlar, vissa plantor, kanske lite strategiskt utplacerad kattlort??

Paltn
2010-09-20 23:26
0

Skaffa katt, finns absolut inget bättre =), ser inte skymten av asen förutom då mamma-katt känner för att lämna nån på bron till hennes småkatter =)

// Paltfan

asvensso
2010-09-21 18:15
0

Jag har tva katter men rattan var nastan 30cm utan svans sa tror tyvarr att den storleken ater katter istallet for tvartom, men kanske lite kattdofter paverkar dem instinktivt sa att de sticker. Om de ser katten sa lovar jag att de inte blir radda - den stirrade bara kaxigt tillbaka nar vi sag den och krop ivag i sin egen takt.

Jalking
2010-09-21 18:26
0

En större katt kanske? Kolla denna annons.

Paltn
2010-09-21 18:59
0

Vi har faktiskt haft en katt som tog skeppsråttor, han åt dem inte men han tog ihjäl dem, iofs vare samma katt som skrämde iväg räven från kalkonerna så han hörde väl inte tillvanliga katter =)

// Paltfan

asvensso
2010-09-21 19:06
0

OK, men dessa rattor ar stadsrattor som ater bade det ena och andra och har en massa sjukdomar och springer i avloppen. Om mina katter tar ett bett av dem sa tror jag de blir sjuka. Manga stadsrattor ar resistenta mot rattgifter och har en del i kroppen. Men kanske om jag sprider lite kattdofter i tradgarden har och var sa att iden om en livsfarlig katt planteras i huvudet pa rattorna?

Ar det nagon som har provat elektroniska manicker?

mariatingsund
2010-09-21 20:53
0

Min granne har köpt men vet inte riktigt vilken modell. När han satte upp den så var det fullt med mullvadar i vår trädgård och möss i vårt hus, inte i hans, men antingen blev råttorna smarta och inte är rädda längre för manicken, för nuförtiden märker vi inget längre.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Paltn
2010-09-21 21:10
0

Vanliga "smäll-igen-fällor" finns väl i modell större?

Och nä, lät inte som några råttor som vore nyttiga för katten. Har ingen erfarenhet av stadsråttor, på landet är råttorna "relativt"  ""rena", om det nu går säga så om en råtta =)

// Paltfan

[Forest]
2010-10-02 13:50
0

Anticimex har även fällor dok ska du passa dig läggs det ut gift som "tåls" av katter så kan jag säga som så att äter de 2-3möss så tar katterna stryck ändå. Har haft stallkatt som dött av äta giftiga möss/råttor. Jag hade fällor utsatta här o där vanliga billiga fällor som smäller igen. + en katt som inte banga för ta stora råttor. Jag tycker det är lite synd om möss/råttorna som fastnar i fällorna o inte dör, man får själv ha ihjäl dom ursh.

[Eleya]
2010-10-12 15:05
0

Illerbajs skrämmer bort alla små gnagande skadedjur. Miljövänligt och ganska tillgängligt också. Men om det är smakfullt vet jag inte, men ett tips. =)

asvensso
2010-10-12 16:41
0

illerbajs och lejonbajs och kattbajs..problemet ar att jag ocksa har en uteplats dar jag planerar att ata middag ;-)

Anders 50
2010-10-12 21:59
0

Bättre lite lejonbajs i hörnet än en ratta på bordet!  Flört Skrattande Skrattande

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

[Eleya]
2010-10-13 14:43
0

Bajset kan du enkelt gömma där du tror råttorna kommer in, som under altaner mm. Den behöver inte synas och den är luktfri när den är helt torr. Jag vet att det låter osmakligt, men ingen gnagare skulle ens vilja komma i närheten om du har några få tollar på tomten. Eller så kan du be en ägare till en iller ta en promenad i er trädgård och lämna sin doft.

exitingsvillemo
2010-10-19 17:27
0

Jag har en elektrisk manick, minns inte namnet på den, köpt på coop iaf.

Den har fungerat ypperligt i stallet och i huset. Finns i olika storlekar som täcker olika kvadrat.

Den avger ett högfrekvent ljud som avskräcker gnagare, tänk dock på att det gäller alla gnagare, kaniner tex

Linnea
2010-10-22 12:26
0

Det finns ju råttjagande hundar också även om de inte används som det nuförtiden..

Skynda långsamt så går det fortare.

batski
2011-08-02 10:12
0

Såna apparater som exitingsvillemo nämner som avger ultraljud är det absolut schysstaste och minst våldsamma sättet att hålla råttor och möss borta. Varför ta till våld när man kan lösa det hela fredligt?

Sophey
2011-08-02 23:25
0

Det finns en mekanism som man staller ut i rabatterna som utsondrar pulserande ultraljud som endast gnagare kan hora och de tycker tydligen inte om dessa pulserande ultraljud.

Jag skulle dock lagga ut illerbajs i rabatterna och runt om kring, du kommer sjalv inte kanna lukt eller ens se det. Dar jag bor just nu hade de mus problem trots att de har tva stycken katter med mycket jaktinstinkt fick de inte bukt pa mossen (musarna) men sedan jag och min illergrabb flyttat hit har inte ens grannarna som bor vagg-i-vagg haft moss hemma hos sig. ;o)

Medarbetare på matlust

mariatingsund
2011-08-04 11:03
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Att jaga bort råttor tror jag faktiskt inte lösningen, grannarna kan ju också börja använda ultraljud o vad händer då? Man måste ta död på dem för de förökar sig ordentligt och om alla bara använder skrämseltaktik då resultatet blir nog fler och hungrigare råttor med vana för oljud. Så råttfälla tacka vet jag är nog min bästa idé.

batski
2011-08-04 12:20
0

Grejen med råttfällor är att om de som dör råkar vara ledare i kolonin kommer de andra att föröka sig ännu mer…

Människor har försökt att lösa råttproblem genom att döda dem i tusentals år och uppenbarligen har det inte funkat så värst bra…

mariatingsund
2011-08-04 15:10
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Nu vill jag inte bråka, men hur många råttor skulle finnas idag om man INTE skulle försökt ta död på dem? Det är som med ogräs, man får plocka emellanåt annars tar de över.

batski
2011-08-05 17:25
0

Nja, populationerna tenderar faktiskt att reglera sig själva.

Linnea
2011-08-05 17:39
0

Harpest funkar jättebra, varför inte råttpest? Jag gillar inte biologiska vapen men på vissa ställen är det enorma problem. Sen ska man inte glömma städernas ansvar, bättre sophantering tex.

Skynda långsamt så går det fortare.