Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettövrigt
Läst 12020 ggr
Maja
2011-06-03 01:33
4

Otäckt kryp

Vet inte vilken sajt jag ska vända mig till, men jag satsar på "Hemmet" eftersom det är saker som kryper på väggarna i hemmet… {#emotions_dlg.wink}

Flertalet gånger har jag sett små, konstiga kryp som springer omkring på våra väggar. Det ser ut som en liten krabba korsad med skorpion. En liten rund kropp med krabbklor som den liksom går runt och knipsar (haha, eller vad man nu kallar det för) med i luften. Brun i färgen, några millimeter stor.

Vad tusan är det för kryp? Är de farliga på något sätt?

mariatingsund
2011-06-03 16:14
2

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag tror de kan vara duvkvalster som har kommit genom taket, eller av någon annan fågel. Anticimex är nog ditt enda val. De är inte farliga och sägs inte kunna klara sig på människoblod, men de kan testa om de inte får fåglar att bita i :-) Jag förmodar att du bor på landet, jag har svårt att tänka mig dem i en lägenhet.

Du kan inte fota det? För de verkar vara väldigt välväxta om de är NÅGRA millimeter.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

[Asta]
2011-06-03 18:55
1

Är det sådana här kanske?

mariatingsund
2011-06-03 19:05
0

Bokskorpion? Det kan vara ofarligt för människan men tanken väcktes, är den ofarlig för böcker?

Maja
2011-06-04 10:26
0

#2 - Ja, en sådan är det! Fy, vad otäcka de ser ut… Foten i munnen

Tack för tipset!

#1 - Ja, bor på landet, så den prickade du in rätt! ;) Tack för hjälpen!

mariatingsund
2011-07-01 14:40
1

Det är tydligen nyttodjur för människan speciellt de med gamla böcker. Så hur de än ser ut, är de våra vänner :-) 

Bokskorpion (Chelifer cancroides) är ett spindeldjur som ofta lever inomhus där den bedriver jakt på boklöss, hoppstjärtar och kvalster.  Bokskorpionen kan krypa baklänges och i sidled utan problem. Detta spindeldjur är en kosmopolitisk art (spridd med människan) och påträffas oftast i fågelbon, bikupor, ladugårdar etc. men är mest känd för sin förekomst i boningshus, där den finns t.ex. bland gamla böcker.

Mer kan läsas i Wiki.

Tokryck
2011-07-05 20:51
0

Ja bokskorpionen ska man vara rädd om :) . Om man inte hellre vill ha boklöss vill säga ;) .

fanta-stiskt
2011-07-22 23:31
0

Bor i lägenhet och har sånadär, dock har jag väldigt gamla böcker här också, så det säger väl en hel del ;)
Dom stör inte mig, men konstigt nog är min sambo livrädd för dem och säger att dom bits så fort dom kommer åt. Men det har jag då aldrig märkt av :)