Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettträdgård-och-växter
Läst 2484 ggr
zari
2007-04-16 14:53
0

Flugor

Har fått flugor  på mina blommor som är ny planterade inne.Någon som vet hur man tar död på dom ?

pluppan
2007-04-16 16:19
0

är inte så pysslig med blommor men har för mig att man kan spreja med såpvatten…………..kommer nog flera goda råd

Linda72
2007-04-16 17:32
0

Jag brukar ställa en mugg med  vatten och lite diskmedel och ättika på fönsterbrädan .Flugorna drar sig dit och drunknar

Zara87
2007-04-16 18:05
0

Jag brukar sticka ner tändstickor med "toppen"(där elden är, kommer inte på vad det heter igentligen) ner åt.. i blommkrukorna.. det brukar hjälpa tycker jag :) i vart fall mot bananflugor..:)

Bjornen
2007-04-16 18:50
0

Det är blomflugor som hjälper till att bryta ner halvförmultnad jord eller rättare sagt torv. De är alltså nyttodjur. Förr använde man nikotin i form av t.ex. snus men sedan sluten av 60-talet nikotin förbjudet som bekämpningsmedel eftersom nikotin är så pass farlig. Fruktflugor som bananflugan är en art av går gärna mot ättiksdoft eftersom de normalt dras till dålig frukt som börjar lukta ättika. Såpvatten fungerar på insekter som t.ex. löss som fungerar genom att insekterna andas genom huden och trakeerna täpps till så att de dör genom kvävning men måste då bli helt genomblöta av såplösning. Vatten har normalt en extremt hög ytspänning (ett vattenglas kan vara mer än fullt med råge) vilket gör att insekterna kan flyta på vattnet, men om diskmedel eller annant halt blandas i vattnet förstörs ytspänning och flytförmågan försämras.

Tom
2007-04-16 23:34
0

Roligt med människor som bara vet en massa saker! :-)

Tack Björn för ditt informativa inlägg!

Tom