Arg granne
För några månader sen fick jag en väldigt arg lapp av min granne, som dessutom var väldigt stötande enligt mig, där denne påstod både det ena och det andra.
Det var grannen under mig som påstod att denne hade hört mig och min pojkvän när vi hade sex. Detta påstod denne endast skedde mellan tider som 00-05 under alla veckans dagar (inte varje dag, men flertalet gånger). Dessutom sa denne att denne hade hört mig flytta runt möbler, hört andra störande ljud osv.
Till mitt försvar så är jag och min pojkvän sällan vakna efter 00 och inte heller uppe innan 05. Lägenheten jag bor i är en liten etta därmed svår att möblera. Det enda jag kan komma på är att det är mina husdjur som är uppe på nätterna och kivas ibland, men detta kan jag sova igenom vilket gör mig väldigt förvånad över om denne kan uppfatta detta. Eftersom att jag bor högst upp i huset har jag inget att jämföra med men anser att huset är lugnt och tyst.
Efter att ha fått lappen ville jag genast gå ner och be om ursäkt och förklara mig och reda ut problemet men grannen låtsades inte vara hemma när jag väl gick ner för att prata med denne. Detta resulterade i att jag skickade en kort och koncis lapp där jag bad om ursäkt och sa att jag inte förstått att jag stört och att jag skulle försöka bättra mig. Efter detta har jag inte hört något från grannen på några månader. Men nu de senaste två veckorna har denne spelat hög musik och studsat runt/knackat i väggar/tak (vet ärligt inte vad denne gör) någon gång då och då runt åtta tiden. Det gör mig egentligen ingenting, men på det sätt denne spelar musik känns på något vis hotfullt och riktat.
Jag har inte hört något mer från denne som sagt och inte heller från föreningen. Borde jag tala med någon eller kan man räkna tystnad som ett medgivande till att grannen under inte blir störd längre? Vad har jag för rättigheter som hyr i andra hand (hyr lagligt, dvs att föreningen har beviljat uthyrningen)?
Jag vill ju inte att han skall bli störd av mig eller mina djur (för dem är den enda källan jag kan koppla ljuden till) men jag vill å andra sidan inte känna att denne börjar bli hotfull pga att denne stör sig på ljuden från min lägenhet. Ärligt talat har jag väldigt svårt att koppla bort problemet och vantrivs hemma. Hjälp?

Om du har en trevlig värd kan du ju förklara läget för denne så att den vet hur din granne har varit ifall det blir värre. Han/Hon kanske har goda råd. För övrigt är det väl så att alla som bor i hyreshus måste tåla lite ljud, så dina djur borde inte vara något större problem tänker jag.
Ärligt talat så tycker jag att du ska nonchalera det hela. Din "kära" granne är ute efter att reta upp dig. Bry dig inte, så kommer h*n att tröttna till slut. När ni träffas i trappan, titta grannen rakt i ögonen, ge ett stort leende och säg ett högt hej. Efter ett tag så kan du ta upp det här med din granne, fråga om grannen hört något mer oljud och säg att du inte vet var det kommer ifrån, men att det är trevligt med att höra att även grannarna lever genom att du hör musik. Det kan ju vara så att denna granne renoverar, därav musiken och pumpandet.
Nej, nonchalera det hela så går det över. 
Jag har haft liknande problem och de försvann när jag var trevlig mot "surströmmingen".
Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...
Sajtvärd på julen.ifokus.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
klagande grannar är ofta kända att vara person som klagar på mycket så jag skulle någ tro att din h-värd kan ta detta bra, förklara hur läget är. Be grannen ha öronproppar på sig så slipper denna ligga o lyssna på folk. 

Undra om det är dig hon hör eller om det är inre djus som hon hör, det låter sjukt fråga dom andra i angränsande lägenheter om dom också har problem med henne.
tycker synd om dej :(:(
har med haft problem med en granne, men oftast kan inte boalget hjälpa en förutom att skicka ut en lapp om bättring… men om du gör detta kan grannen din börja klaga ännu mer på dej
strunta i grannen är mitt bästa tips, annars kan det kanske bli värre :/
men gör som 4# och kolla med dina grannar vad de säger om henne