Plintar av
Enligt besiktningsprotokollet så är det ett par plintar på stugan som gått av, och det är viss sättning i bärlinor.
Vad betyder detta? Vad är bärlinor. Hur stort jobb är det att byta plintar på en liten tuga som är 50kvm?
Amatörsvar:
Plintar är väl de fundament som stugan står på och bärlinor är de balkar av trä som vilar på plintarna.
Det låter inte som någon stor sak att med domkraft lyfta stugan och ersätta med nya plintar.
Se till att du får ett fackmannasvar också…
Tack för amatörsvaret! ;)
Jag har inte helkoll på sånt här själv, som sagt. Menjag hjäpte till att hissa upp ett härbre en gång för att det hade satt sig. Vi la unter plattor och sten för att göra det vågrät igen. Men att gräva upp plintar är ju eljest kanske?
Nu ser jag from emot ett proffssvar! :)
Besiktningsmannen sa att man kunte förbinda plintarna med ett kors, så att dom inte kunde röra sig. Är det en känd teknik?
Förbinder du dem med ett kors måste flera saker röra sig åt samma håll om de ska flytta sig. det är klart att det kan hända, men mindre troligt.
Vänliga hälsningar
Niklas
Jag förstår principen. Frågan var mer om det är en känd teknik. Finns det grejor som är specielt gjorda för ändamålet?

Japp det gör det. Gå in i en bygg butik typ Krauta så hjälper de dig.
Mvh Åsa
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars