Plugg i gipsvägg?
Jag ska sätta upp en spegel i vår hall och det är gipsvägg och hade därför köpt några pluggar med en expanderade del som viks in så den förs in tillsammans med själva pluggkroppen. Upptäckte dock ett problem då någon verkar ha fyllt tomrummet bakom gipsväggen med massa löst material (liknande små kvistar från rottingmöbler). Jag lyckas därför inte få expanderdelen på pluggen att räta ut sig och kan inte skruva i någon skruv. Förslag på vad jag kan göra, eller någon annan typ av plugg som kan fungera?
Skulle kunna tänka mig att mollyplugg är bättre att testa med, brukar det funka bra att trycka dit då utan nåt sånt där verktyg som finns?
Pluggen jag har testat med nu ser förresten ut lite som ett T där man viker ner själva toppen så det blir som en rak plugg. När den väl är igenom så ska den åka ut och bilda ett T på nytt, men allt löst material verkar som sagt hindra det. Mollyplugg borde ju då vara bättre i och med att den bara expanderar när man skruvar.
Vad är det du har provat med. Som du beskrev den första pluggen trodde jag att det var en metallexpander (mollyplugg) men eftersom ditt andra inlägg pratar om en mollyplugg så blir jag lite osäker.
Ska man ha upp lite tyngre saker på en gipsvägg brukar jag rekommendera att man hittar reglarna bakom. Då kan man använda vanlig träskruv. Hittar du en regel ska nästa sitta 60 mm ifrån eller ibland 450 mm ifrån.
Annars är molly det bästa om man inte lyckas hitta reglar.
Tom