Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettinredning-och-design
Läst 7078 ggr
Lotta_A
2006-12-16 17:14
0

Leva trångt

Någon som har tips på smarta lösningar för en som lever trångt?
Typ skåp och lådor på smarta ställen så att det känns mer öppet?

Ett tips jag fått är att sätta upp en hylla längs taket som ska gå längs alla väggar… Där kan man ställa böcker och andra saker. Eftersom hyllan sitter så högt upp är den inte i vägen.

Niklas
2006-12-17 21:47
0

Om du berättar vad du menar med trångt, vad det är för typ av boende och så kanske vi lättare kan hjälpa dig. 800 kvadrat kan vara trångt om man fyller det med tidningsstaplar. :-)

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Lotta_A
2006-12-18 07:35
0

Jag ska flytta till en etta på 24 kvadrat. Liten kokvrå.. Vet inte hur jag ska få plats med allt :S

lena74
2006-12-18 14:07
0

När jag hade en 1a med kokvrå, lät jag min far göra en loftsäng det var så himmla skönt att få bort en stor säng och under kunde jag få plats med en liten soffa + bord.Sedan är det bra med mycket skåp. Jag minns att på ena badrumsväggen hade jag bara skåp med handdukar underkläder mm Kanske lite tips.Lycka till med 1anGlad

EvaRittsel
2006-12-19 00:19
0

Min dotter fick en etta på 24 kvadrat. Men en hall i miniforat , toa i samma miniformat och kök för de smala. Då blev det ca  20 kvm till sovrum,,,

Vi gjorde ett sovloft, soffa under och en massa små lösningar för förvaring.Soffbordet blev förvaring, väggbänkarna likaså. Allt blev två saker - till lyst och förvaring.

brianaand
2006-12-19 15:15
0

Såg på något inredningprogam på TV att dom satte upp sängen på lite höjd o hade inskjutslådor där under. Även men en loftsäng o soffa under skulle det kunna gå. Om man bara har någon som är snickarkunnig.

AndersE
2006-12-19 19:29
0

Jag hade en etta med kök i Möllevången, Malmö för många år sedan. Sängen blev soffa på dagtid. Skrivbordet kunde fällas upp mot en bokhylla. I det minimala köket ett klaffbord med två platser, som vid behov gick att utöka till fyra (då var det trångt). Och i hallen ett par garderober.

Jag tyckte inte jag saknade utrymme då. Det blev kanske inga jättefester, men…

tessie
2006-12-21 06:29
0

Ikea är fenomenala på lösningar. Varje gång jag är där så går jag och

kollar deras inredningar av små ettor. De är helt fantastiskt vad de

är fiffiga på att få till det. T o m en tävlingscykel och skidor hade de medi sin inredning. Man upplever inte att det är trångt utan mera som

en mycketg trivsam lya.

Kan vara värt ett besök.

lycka till

baengel
2006-12-28 15:42
0

Mitt bästa råd är att slänga. Man äger så mycket grejer som man egentligen inte behöver.

Lotta_A
2007-01-02 05:59
0

Jättebra tips allihopa :)

#8: Detta var nog bästa, men svårtaste tipset ;)

Rickard007
2007-01-02 18:09
0

#9, Det är ju alltid bäst, men sedan så ångrar man sig säkert. Då är det kanske inte lika kul…

Tina-A
2007-01-02 19:05
0

#7: Jag älskar också IKEA! Jag brukar alltid undra vem det egentligen är som kommer på alla lösningar och fina inredningssätt

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Rickard007
2007-01-02 22:58
0

Jag skulle med vilja vara grundaren till IKEA ;)

susanneS
2007-01-03 03:33
0

Skåp och lådor, så kan du skyffla undan allt så det slipper synas =) Och rensa emellanåt…… snygg förvaring hjälper mycket om man har en maassa prylar…. jga bor på 21 kvadrat! Det är en konst!=)

/Susanne

Rickard007
2007-01-03 03:40
0

#13, Skåp Lådor bara lönnfack i väggarna som saknas :D

Lotta_A
2007-01-03 07:27
0

#14: Hehe :) Vore inte helt fel med ett lönnfack i väggen. ;)

Jag tror det är viktigt att få undan alla småprylar, så att man får stora rena ytor. Då känns det större :)

Rickard007
2007-01-03 12:55
0

#15, Sen kan man möblera på lite olika sätt, för att skapa större ytor!

Amiechan
2007-01-04 14:01
0

Om man är två som delar en minimal lägenhet så är ett bra tips att skaffa sig sladdlösa hörlurar som man kan koppla till stereon och tv:n. Då kan den ena titta på tv/lyssna på musik utan att den andra behöver bli störd.

Zara87
2007-01-04 19:15
0

När jag gick på gymnasiet så bode jag å min bästa kompis i en lägenhet på 23,3 kvadrat!! :D det gick jätte bra!! Bode där i nästan 3 år :D

Nu när jag har flytta ihop med pojken, så är våran lägenhet 62 kvadrat… :P när jag tänker efter lite så undrar jag hur vi fick plats igentligen..23,3 kvadrat….!!!! haha :D Det är leva trångt :D

Margareta
2007-01-08 12:46
0

#17 Vi kör sladdlösa lurar även om vi nu bor i ett stort hus eftersom ljudet förflyttar sig även mellan våningarna. Jag har tonåringar och de har ett annat behov av ljud än jag har, därför får de använda hörlurar alltmer.

Numer pensionär i Nynäshamn

woodspirit
2007-02-06 08:30
0

Smarta lösningar när man bor trångt skulle jag vara beredd att betala för! Vi är två vuxna och två tonåringar som ska dela på ca 70 kvm (1½-plan). Alla lösningar man hittar är suveräna men få passar oss eftersom vi på bottenvåningen bara har 2.10 upp till tak och övervåningen endast består av snedtak… Loftsäng t.ex är ju helt uteslutet för våran del…

bnoffan
2007-02-13 17:54
0

Är det någon som vet hur det är att leva trångt så är det nog jag. Första lägenheten som jag och sambon bodde i var på 30 kvadrat. Om man inte har råd att fixa med loftsäng så har ikea bra lådor som man kan ha under sängen. Där kan man ha lakan och kläder. Hyllor längs taket har jag haft i mitt rum förut och det är också en bra lösning som inte syns alltför mycket. Det man kan satsa på när man bor trångt är att ha en bra tv/medieförvaring med hyllplan som inte är för bred.

Annars är det bästa att slänga så mycket som möjligt. Rensa, rensa och rensa igen!

KeramikeniSkredsvik
2007-02-15 17:11
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja byggde en egen garderob, eftersom det inte fanns någon bra plats för en traditionell. Däremot hade jag ett hörn i rummet på ca 1,5x1,5 m som jag kunde utnyttja. Jag använde sidstyckena i en öppen hylla (typ IKEAS Ivar, fast från Hyllcenter) och satte ihop dom tre och tre "utåt", så att djupet blev det tredubbla. Som tak på garderoben lade jag hyllplan. Sidstyckena kan man fylla med t.ex tyg. Inuti garderoben ställde jag en byrå. Två klädstänger, en över byrån för korta kläder och en längst fram för längre kläder. I öppningen satte jag ett draperi. Se min ritning, hoppas du förstår.
I hallen slängde jag ut två garderober, 60 + 40, och satte även där upp dubbla klädstänger för att utnyttja utrymmet bättre på djupet. På så sätt fick jag 2 meter att hänga kläder på istället för 60 cm.
Man får liksom ta sej igenom det första lagret av kläder för att nå det innersta, men vad gör väl det om man har trångt? Lycka till med lyan!
/Sofia

cupcake
2007-02-18 16:50
0

Jag älskar också ikeas lösnar för boende på liten yta.Jag bor i en ganska stor lgh, men sommar halvåret flyttar jag , gubben min och två barn ut till våran kollonistuga som är på 39 kvm.

koko
2007-03-10 09:41
0

Den där hörngarderoben verkar vara en sån där lösning som jag brukar hitta på, den funkar alla gånger!

Jag har bott supertrångt flera gånger i livet. Min bästa lösning på platsproblemet, då jag inte ägde nån loftsäng, var mina fem ärvda ikea-hurtsar på vilka jag ställde bäddmadrassen. Sängen kommer upp på en trevlig höjd ochi dessa hurtsar hade jag alla mina saker!

I mellanrummet under sängen förvarade jag dammsugaren, alltid ikopplad, så det var bara att dra fram o sätta i gång o städa!

Också praktiskt vid flytt att ha sina saker så här då när man bor smått blir det ofta flytter, man pluggar osv…

Det går jättebra att bo smått tycker jag, man vänjer sig snabbt…

UlrikaA
2007-03-12 14:16
0

Jag har sett någon lösning på Ikea där man använt överskåp till kök som kökssoffa med dynor ovanpå. Då får man gott om plats till förvaring och en bra sittplats också som blir lite mysig samtidigt med fina kuddar etc.

biotopia
2007-03-18 13:10
0

mitt tips är att bygga på höjden och använda väggarna mer, men gärna i form av sluten förvaring så det inte blir ett virrigt intryck.. det är så lätt att man ställer allt på golvet, då blir det trångt och tråkigt..