Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettbygga-och-renovera
Läst 16436 ggr
AktieTrader
2005-10-27 14:48
26

Måla element?

Vi har vanliga platta elelement. Men färgen är tråk-vita. Vad skall man använda för färg om man ska måla dom?

Niklas
2005-10-27 22:04
0

Du behöver elementfärg. Fråga i färgaffären så hjälper de dig. Vill du ha en brytning kan de hjälpa till med det också. Jag vill varna dig för att elementfärgen kan vara svår att måla med. Ibland är den väldigt rinnig. Fråga om det när du handlar.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

AndersE
2005-10-27 23:44
1

Jag tycker element skall vara kritvita, men elementfärg är ofta lätt bruten. Tanken med särskild elementfärg är väl att den ska vara tunn (rinnig..) för att inte bli tjock och isolera.

Det finns både vattenlöslig och oljebaserad elementfärg. Om den är vattenlöslig får du inte ha skador på elementet - så att bar metall tittar fram - för då rostar det…

AktieTrader
2005-10-28 09:28
4

Tackar. Det ser ju lite trist ut med en nymålad hall och ett stort element i den där tråk-gråvita färgen. Får se hur det kan piffas upp.

LinneaG
2005-11-11 12:33
0

Du ska ha en speciell elementfärg, Finns på Beijer =)

Garfield
2005-12-21 21:50
4

Hej

Lite sent att kommentera men ändå

Elementfärg är oftast inte helt vit av det skälet att det täcker lite bättre om färgen är svagt bruten mot svart. Huruvida färgen skall vara vattenlöslig eller lacknaftalöslig är en smaksak. Den lacknaftalösliga färgen har fördelen att den är lättare att måla med pga av mycket längre torktid. Dock har den nackdelen att den med tiden gulnar. Den vattenlösliga gulnar inte men är svårare att måla med.

När det gäller kulörer så är det så att de flesta färgtillverkare idag inte har sk brytställda elementfärger dvs att man kan få vilken kulör som helst eftersom vit eller bruten vit är det som föredras mest. Alternativet här är att välja en vanlig snickerifärg och måla med. Det går lika bra. Fördelerna och nackdelarna är som ovan. Element blir inte så varma så färgen påverkas och den tunna yta färg man lägger på försämrar inte heller elementets effekt mätbart som många ibland tror.

Pelle
2005-12-21 23:09
0

Det är aldrig försent Garfield. Ditt svar var ju uttömmande och bra, det kommer nästa elementmålare ha stor nytta av.

Välkommen hit!

Tom
2005-12-27 02:26
1

Garfield, det där var intressant läsning. Vet du om vanlig färg ändrar färg efter ett tag när det sitter på en varm yta som ett element?

Tom

bjorsa
2005-12-27 12:59
0

Jag målade nyligen om i köket och jag använde den vanliga vattenbaserade lackfärgen för snickerier och de skall funka om de inte finns koppar på elementet men vem vet kanske de börjar att flagna snart men färgkillen sa att de gick  så får väl lita på honom

mvh/bjorsa

AndersE
2005-12-27 14:50
0

Problemet med vattenbaserat är som jag skrev i #2 om du har färgavslag på elementet så att bar metall tittar fram, då rostar det där du målar med vattenbaserat och du får fläckar.

Fotord
2006-01-28 12:03
0

Mina föräldrar lackade faktiskt deras element med en billack på burk. Det blev läckert. De bryter rejält mot normen vita element och kommer troligtvis att vara hopplöst fula om några år :-)
Har man egen panna så borde man kunna måla med vad som helst egentligen. Värmen går ju bara tillbaka igen och då har man inte förlorat något på att färgen isolerar.

lejon
2006-01-29 15:49
0

Jag har oxå målat med vanlig lackfärg , till och med prövat vanlig vägg färg och lackat över det funkar . Det är inte många av våra ellement som är vita längra, lila i ett barnrum och grönt i vårat sovrum. Jag tycker det är kul att testa nytt, inte bara ha som det alltid har varit.

Eva

AktieTrader
2006-01-30 10:12
0

Nu har det visat sig att det elementet jag tänkte måla har pajjat. Yttligare en anledning att köpa luftvärmepump. Jag ska bara få tummen ur.