Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettbygga-och-renovera
Läst 10746 ggr
kerstinjo
2010-10-24 12:32
0

Randiga tapeter.

Jag håller på och gör om hemma och funderar på en randig fondvägg i hallen.

Hallen är ett tråkigt kapitel med 7 st. dörrar och lite avlång. Jag funderar på att tapetsera en av de långa väggarna, inte hela väggen utan endast mellan två dörrar, ca. 3 meter och inte ända upp till taket utan endast till dörrkarmarnas överdel.

Hänger ni med hur jag menar?

Är inne på att vända tapeten och sätta den vågrätt.

Vad tror ni om det?

Kerstin 

Lill-Kisse
2010-10-24 14:54
0

Det beror på vad du vill skapa för intryck. Man kan "sänka" takhöjden med horisontella ränder. Samtidigt kommer den tre meter långa väggen att verka längre. Det är kanske det intrycket du vill uppnå?

Slutligen undrar jag hur man klarar av att montera en lång, sladdrig, våt tapet på det hållet. Jag tycker det är svårt nog att hänga upp den lodrät. Köp i så fall en tapet som har ränderna i den riktning du önskar.

beem
2010-10-24 16:28
0

Det finns ju tapeter med vågrät rand.

Sorg är kärlek som blivit hemlös

kerstinjo
2010-10-24 17:34
0

#1 Inga problem, det finns tapeter där man har tapetlimmet på väggen och slipper långa o våta tapeter.

Hade ingen aning om att det fanns tapeter med vågräta linjer. Kan kanske bli lurigt med mönsterpassningen?

Aha, väggen verkar längre om jag tapetserar med vågräta linjer? Det var inte den effekten jag ville ha, så tack för det!

Kerstin 

rebelme
2010-10-24 23:49
0

dom vågräta tapeterna blir lurigare med mönsterpassning. men jag kan medela att en kompis till mig har gjort så du funderar på att göra men han tog hela väggen och de blev riktigt snyggt å de tror ja dina planer me kommer bli!

parsley
2010-10-25 00:27
0

Kan det vara enklare att måla ränder än att tapetsera?

Lill-Kisse
2010-10-25 02:17
0

#5  Knappast. Att måla raka, fina linjer är inte lätt.

Nån gång ska man tapetsera första gången med mönsterpassning och det är inte alls svårt när mönstret är tydligt.

kerstinjo
2010-10-25 10:38
0

#5 Nej, att måla ränder är inte att tänka på, för det kan aldrig bli lika bra som en randig tapet.

Men nu har jag bestämt mig, till de vita väggarna så blir det en grå/svart/vit randig tapet.

Kerstin 

rebelme
2010-10-25 18:46
0

#5 de blir sällan dom perfekta linjerna man vill ha.

å blir de de så har man oftast använt väldigt mycke tejp Flört

#7 kommer nog bli snyggt! får vi se en bild på de sen?

kerstinjo
2010-10-25 21:01
0

Ja, det kommer bilder, men det tar ett tag. Grundarbetet verkar ta evigheter. Alla lister ska slipas, spacklas, slipas och målas först.

Puh, vad har vi gett oss in på? Ju mer vi grejjar, ju mer brister upptäcker vi och förstår inte hur vi har kunnat undgå att se alla fel tidigare.

Blir det inga bilder så beror det på att jag har rymt till Sydafrika eller nå't.Obestämd

Kerstin 

rebelme
2010-10-25 21:55
0

#9 de fixar ni! de ä bara å ge sig fan påt Tungan ute

PogoPedagog
2010-10-27 23:45
0

hehe, här kommer jag med fler behandligar ni borde göra men det är möjligt att ni redan vet. Dörrlister är viktiga att man tvättar innan målning, iaf de kanter där man ofta sätter händerna=feta fläckar. Innan färdigmålning bör du grunda spacklet för att slippa matta fläckar där.

kerstinjo
2010-11-03 09:43
0

Hu, vad har jag gett mig in på? Ju mer jag spacklar och slipar, ju mer skavanker upptäcker jag.

Ett rum är så gott som klart, men fönstren får vänta.

Jag är ingen expert, långt ifrån, men undrar vad det är för klåpare som målat före mig.

Sedan är det extra "roligt" att måla lister, när man har en svart labrador. Så jag får ta en bit i taget, för han har en förmåga att vara där han inte ska. Fast det kanske blir snyggt med svarta hårinslag i de vita listerna?

Men en sak är säker, jag hade ingen aning om att grundarbetet tar så lång tid.

Kerstin 

[Asta]
2010-11-03 15:20
0

#12 det är den erfarenheten man gör varje gång man ska fixa något!

kerstinjo
2010-11-03 17:34
0

#13 Pust, jag började i det minsta rummet, för det var det rummet vi gjorde i ordning sist, när yngsta dottern bodde hemma.

Men ju mer jag tittar ju mer fel och skavanker hittar jag. Till råga på allt budade jag på en fin affisch på Tradera att ha i rummet och nu har jag jagat stan runt för att få en stor ram.

Bingo, jag hittade en och tog fram affischen. Jaha, vad har jag fått? En naken rumpa!!!Skrikandes

Men, men jag har mailat och ringt honom. Inget svar.

Men nu är "lilla" rummet ganska ok, utan naken rumpa och jag har gett mig på hallen.

Som ni ser så har jag lite att göra Marodören Amos verk

Kerstin