Varmvattnet dunkar
För ett halvår sen flyttade vi till stugan… Fenomenet är sen innan dess.
I vår källare (som håller ca +6 grader) står våran varmvattenberedare. Från den går de oisolerade varmvattenrören ca 8-9 m till bla badrummet. Varje gång man ska ha varmvatten måste man uppenbarligen spola ett tag innan det blir just varmt. Under tiden så dunkar/bankar det i rören. Speciellt när vattnet börjar bli varmt.
Fråga: Vad gör man åt det, vad beror det på? Är det allvarligt och därför bråttom att åtgärda?
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
Brukar inte det bero på luft i rören? Finns det i så fall någon luftningsventil på varmvattenberedaren?
Vänliga hälsningar
Niklas
Dunkandet kan även bero på att man har gamla kranar.
Tom
jag tror på luft!! Vi har grova problem med avluftningen i hela systemet.. Vi har ett kolfilter efter pumpen, ibland har det varit så mycket luft att vattnet som kommer ur kranarna är svart. *urrk*
Ska kolla åldern på kranarna.. men tror inte de är såå gamla. Det är iaf engreppsblandare.. Vet dock inte statusen på rören..
Tack för svar =D
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
Det skall kollas upp. (Anterrabae, som startade tråden, är min fru)
Vi har ett stort kolfilter till vattnet, med tillhörande lufttillsättning. Men avluftningen kärvar, och släpper inte ut allt vattnet. Så jag får väl plocka isär grejorna igen…

Är det engreppsblandare så är de ju inte så gammla… Jag hade såna trevliga stjärnformade(?) kranar i badrummet när jag flyttade in…Men så är inget bytt sen dom drog in vatten i huset nån gång på 50-60 talet…:)