Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettbygga-och-renovera
Läst 13583 ggr
rebelme
2010-10-11 17:00
0

Golv?

vi har äntligen fått till låtelse från våran hyresvärd att lägga nytt golv då de ä för kallt på vintern.

vi vill gärna ha trägolv av nåt slag.

typ parkett eller laminatgolv.

finnsde några mer förslag?

någon som vet för och nackdelar?

vårt mål är att de ska bli varmare och kommer därför isolera lite under. men har hört att laminat är ett kallt golv nån som vet om de stämmer?

parsley
2010-10-11 19:48
0

Laminatgolv är mycket billigare än parkettgolv, så det beror lite på vad man är villig att betala.

Laminatgolv är snygga, lättskötta, billiga och lätta att lägga. Till nackdelarna hör att de är stumma, hala och kan kännas kalla att gå på. Jag skulle hellre välja ett plast- eller vinylgolv än ett laminatgolv om man vill ha ett lättskött och ganska snyggt golv, som är relativt billigt.

Parkettgolv är vackra, men betydligt dyrare än laminatgolven.

Ett alternativ kan vara sk renoveringsgolv, dvs ett ganska tunt vanligt trägolv som kan läggas ovanpå ett befintligt undergolv. Finns bl a hos Byggmax.

rebelme
2010-10-11 21:42
0

#1 om man lägger ett plast- eller vinylgolv hur läggar man de? för antar att de inte ä klick Tungan ute känns de varmare än laminat?

renoveringsgolv funkar nog inte riktigt då vi kommer isolera me cellplast..

parsley
2010-10-11 21:56
0

Kolla även massiva trägolv som ett alternativ till parkett.

Linoleum / marmoleum golv säljs i självhäftade plattor. Dessa golv är mjuka, varma och sköna att gå på.

Plast/vinylgolv säljs från stora rullar 2-4 meter breda. Sedan för man skära till dem så de passar i rummet de ska ligga. De känns varmare än laminatgolv. Skulle jag välja ett "budgetgolv" skulle jag föredra vinyl/plastgolv framför laminat.

rebelme
2010-10-11 22:00
0

kanske ska kika lite mer på linoleum/marmoleum golv..

de ä 87km2 med pelar på en del ställen som ska läggas så plast/vinylgolvet blir nog lite jobbigt..

Lill-Kisse
2010-10-11 22:13
0

Så stor skillnad i pris behöver det inte vara mellan laminat och s k parkett. Det beror på vilket träslag man väljer i parketten och hur tjockt skickt man anser sig behöva. Den billigare varianten har bara några få millimeter fint trä i ytan och då kan man inte slipa om golvet mer än någon enstaka gång, men det behövs inte på många år med normalt slitage. Annars måste man välja tjockare lager och då blir parketten dyrare. Vilket rum gäller det?

Åk till en byggfirma, IKEA eller nåt och ta på de olika materialen. Man behöver känna efter ordentligt vad som känns skönt. Oavsett om man lägger laminat eller parkett, så ska man först rulla ut en matta i tjock papp eller plast på underlaget.

rebelme
2010-10-11 22:45
0

de gäller vardagsrummet men då vi bor på loftet på en ladugård så går bjälkar å dylikt rätt igenom lägenheten.

jag pratade me dom på borgrunda å fick då veta hur å vilka lager å¨vad som behövs. min hyresvärd som ska stå för kostnade vill ju hellst att vi ska lägga laminat för det var billigt (hellst tycker han vi kan fortsätta me minus på golvet då han ä så hiskeligt snål.) men jag hörde att laminat ä kallt. vi har de nu men då de inte ä rätt isolerat så vill jag inte gämnföra som de ä nu. vårat mål ä ju å få varmare så mna slipper gå me skor inne :P

Anders 50
2010-10-11 23:57
0

Ska du få ett varmare golv räcker det inte att isolera "lite".

Lägga nytt laminat, plast, vinyl golv blir inte golvet varmare av. Det behövs ett rejält tjockt lager med isolering. Och det kan du inte lägga uppe på ditt nuvarande golv.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Halvdansken
2010-10-12 00:42
0

Håller med #7. Om problemet är uppstigande kyla underifrån, vilket det låter som, så ska ni ha en 20-30 cm isolering för att det ska fungera. Trä i sig blir inte varmt.

Golvvärme?

HUr hade ni tänkt er isolera (cellplast??) och sen lägga golvet? Om golvet ska bli plant, och hålla att gå på, så ska det ligga på hårt underlag.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

rebelme
2010-10-12 00:54
0

Våran hyresvärd ä som sagt väldigt snål å så gott som vägrar att fixa golvet. så golv värme å inget att fundera på han vägrar så gott som å ta in en firma utan att vi ska göra de själva isf.

de finns en speciell cellplast man ska använda till sånt.

(JA vi letar efter annat boende)

Halvdansken
2010-10-12 01:17
0

Jag hade nog satsat på en heltäckningsmatta istället. Speciellt om ni letar annat boende.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

parsley
2010-10-12 14:59
0

Vad har ni för undergolv och golv nu?

Vill fastighetsägaren betala eller bara betala en viss summa för ett nytt golv?

Det blir ju ganska mycket pengar om man själv ska betala ett nytt golv för kanske 500 kr per kvadratmeter * 87 kvadratmeter om man ändå tänkt att flytta. Det blir  mer än 40.000 kr och jag tycker att man kan ha roligare för pengarna än att "skänka" dem till en hyresvärd. Lägger man ett dyrare golv i ett ägt boende så höjer det ju (förhoppningsvis) värdet på bostaden.

rebelme
2010-10-12 17:29
0

#10 har också funderat på de.. men de känns som dom är svår städade och skulle kanske inte passa in så bra här.

#11 våran hyresvärd ska stå för allt han han gått me på. annars hade vi gått genom hyresgästföreningen, men när han gick me på de så kännde vi att vi inte ville krångla me de så de skulle ta längre tid. vi tänker inte betala de själva då de är helt sjukt att man ska behöva gå me minus grader på golvet.

parsley
2010-10-12 17:47
0

Se till att ni vet vad som gäller ekonomiskt innan så det inte blir något tjafs. Det är ju inte så roligt att om hyresvärden räknar med en kostnad på 100 kr per kvadratmeter för golv och ni beställer och kanske tom betalar för ett golv som kostar 500 kr per kvadratmeter. Det är ju en skillnad på över på mer än 30.000 kr.  Blir det minusgrader på golvet så är det ju dåligt isolerat och då handlar det ju inte bara om vilken typ av golv som är sköna att gå på och som känns varma och behagliga. Jag tycker att ni ska kontakta HGF och höra vad de säger.

rebelme
2010-10-12 18:56
0

#13 han ska beställa å se till att de kommer hit me mer. så vi har inget me in köpet att göra mer än att vi ska säga vad vi behöver.

vi har redan pratat me HGF. å eftersom hyresvärden gick me på att betala så ska vi se till att vi har ett papper på att vi inte ä skyldiga till något i framtiden.