Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettbygga-och-renovera
Läst 8689 ggr
virvla
2007-03-03 00:49
3

Silikonkant?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej, jag hoppas det här är rätt forum att fråga i…

Idag när jag stod och diskade kom jag på att det samlas en massa vatten på diskbänken eller vad man ska kalla det, särskilt bakom blandaren. Borde det inte vara en liten silikonrand mellan diskbänken och kaklet liksom för att täta eller behövs inte det? Bifogar bild på mitt kök.

Jag har inte haft något med bygget av köket att göra utan det var såhär när jag flyttade in. Fogarna är jävligt taffligt gjorda något jag inte märkte på visningen, men som irriterar mig offantligt nu. Det trillar liksom av små bitar från det bara jag torkar på det med disktrasan. Inte mellan plattorna men däremot uppe och nere vid kanterna. Kan man bara peta i ny fog och göra det ordentligt eller behöver jag ta bort allt och peta i något annat?

SeaHawk
2007-03-03 00:54
0

Jo, det bör ju vara en fog bakom blandarn, mellan kakel och diskbänk bör det vara en mjukfog som kan bestå av silicon då. Det torde inte vara några problem att bara göra rent och lägga en fog så ni slipper få fuktskador där.

Celia
2007-03-03 03:19
0

Uppe, nere och i hörnor ska man sätta elastisk fog (silikon i våtrum och med fördel i kök). Man brukar inte sätta vanlig fog på dessa ställen för att det lätt spricker och går sönder. Precis vad du har upplevt :( 

Du kan ta bort fogen med en fogkrats och därefter maskera och fylla med elastisk fog/silicon i passande färg. Lycka till :)

virvla
2007-03-04 09:40
0

en fogkrats? jag antar att jag kan fråga efter en sådan. hur bred ska då siliconfogen vara? jag vet inte om det syns på bilden men nu är ju fogen längst ner ganska så bred och det känns ju inte så estetiskt tilltalande att ha en så stor siliconfog.

ju  längre jag bor här desto fler sådana här småskavanker hittar jag, det gör mig så irriterad, men man får ju skylla sig själv när man inte ser det på visningen…

Tom
2007-03-04 10:27
0

Silikonfogen måste ju vara lika bred som springan. Eller vad tänkte du annars göra med hålet som blir över?

Mvh

Tom

virvla
2007-03-05 03:01
0

Eh ja jo så mycket förstod jag ju Tom :D

Men jag menade mer om jag skulle ta bort allt och fylla hela fogen med silikon, eller om det bara var allra närmast kanten som det var viktigt, så att säga. jag ska höra mig för när jag köper grejerna tack för hjälpen :)

Tom
2007-03-05 19:13
0

Det är bara viktigt att det finns silikon närmast framsidan eftersom det är där vattnet ska stoppas. Problemet brukar bara vara att det är svårt att få dit det utan att fylla hela utrymmet.

Tom

Celia
2007-03-06 01:43
0

Det blir snyggare om man tar bort det jämt längs hela kanten. Om fogen är djup (tjocka plattor), så kan man bli lite trött i armen - men det är det värt :)