Luftvärmepump?
Vi har inrett ett uthus till tonårsbostad. Boytan är cirka 70-80 kvm i 2 plan. Undervåningen består av hall, WC med dusch och ett rum och övervåningen består av en möblerbar hall och ett rum. Huset värms endast upp med direktverkande el. Nu funderar vi på om vi skulle investera i en värmepump. finns det någon här som har lite råd och tips? (Naturligtvis har jag sökt på nätet och hittat en del) Vi bor i Falun.
/Désirée
Vi har en luftvärmepump och tycker att den är ett bra komplement till elvärmen. Det finns några nackdelar. Den fungerar egentligen bäst när man inte behöver den och sämst på vintern. Den LÅTER alldeles för mycket. I början var den ganska tyst men efter ett tag började fläktmotorn låta. Jag har skruvat isär den för att försöka komma åt motorn så att jag kan smörja den men tyvärr har jag inte lyckats.
Vi har en Panasonic i mittensegmentet.
Tom
Vi har installerat en Mitsubishi luftvärmepump på sommarstugan och den fungerar utmärkt. Även som avkylare vid värmeböljor, men den som installerade den påstod att den drar mycket el då den används som kylaggregat. Den går tillsvidare så gott som ljudlöst.
Vi funderar på samma sak till vårt gårdshus som är på ca 60 kvadrat också i 2 plan. Men funderar just över ljudet som jag hört flera klaga på. Har också hört att det finns nyare modeller som inte låter så mycket. Vi har tänkt ta hit någon för att titta på huset. Det gäller att sätta dem på rätt ställe för bästa effekt.
#1 Hur gammal är din luftvärmepump? Är det utedelen eller innedelen som låter?
#2 Det är ett faktum att det åtgår mycket mer energi för att kyla luft än för att värma luft, så detta ska man naturligtvis tänka på innan man använder sin luftvärmepump för att kyla med.
Asta då kan vi ju tipsa varandra
Enligt min käre sambo är det utedelen som låter mest, innedelen ska inte låta så värst mycket. Precis som du säger så är placeringen av både utedel och innedel viktig för bästa möjliga effekt.
/Désirée
#4, Det är innedelen som stör mest. Utedelen låter också mycket men eftersom den inte sitter i vardagsrummet så stör den inte lika mycket. Den är några år nu men den började låta ganska direkt.
Tom

Har en billig Appliance som fungerar alldeles utmärkt i storstugan på 40 kvm. Låter knappt alls och elräkningarna har minskat radikalt.
Tror att man inte ska läsa sig blind på de dyra pumparna. Men viktigt är hur man placerar såväl utedel som innerdel och att man rengör innedelen från damm regelbundet.
Blev det någon luftvärmepump i slutänden?
Vi har inte kommit så långt ännu, men det ska bli en luftvärmepump i tonårshuset. Först gjorde tjejerna och sambon klart badrummet och nu håller de på med övre och undre hall. När det är klart är det dags för luftvärmepumpen 
/Désirée

Vi har en luftvärmepump från Panasonic, och är supernöjda med den! Den låter inte alls så mycket tycker jag, utedelen låter ju mer än innedelen men vi störs inte av den. Vi har 100 m2 på övervåningen och pumpen orkar inte riktigt värma i rummen längst bort, men tillräckligt för att vi knappt ska behöva ha elementen på under vintern.