Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettbygga-och-renovera
Läst 8644 ggr
kerstinjo
2010-07-21 20:00
0

Renovering?

Jag har bott i lägenheten i 12 år och aldrig sett tillstymelse av renovering.

Jo, jag har fått färg för att måla om badrummet.

När vi flyttade in så fanns en spegelvägg i hallen och en i ett av smårummen. Vi plockade ner spegelväggen och fick en massa borrhål på köpet, så vi målade om.

Vi har haft en vattenläcka i lägenheten och fått en massa avflagnad färg på lister och ett fönster.

Parketten är lagd på 60-talet och med åren har det blivit en sliten "startsträcka" från hall till balkong.

M.a.o. så är lägenheten nedsliten.

Egentligen så bryr jag mig inte så jättemycket, för vi har fräschat upp mycket själva. Men när jag ser att lägenhet efter lägenhet blir uppfräschade, utom vår, så ser jag ingen anledning till att lägga mer pengar på lägenheten.

Nu får hyresvärden betala!

Ringde upp honom och pratade med en helt oförstående hyresvärd, som tror att vi har fått tapeter för att få det finare.

Hm… tapeter?

Nu har han tills på fredag att gå igenom vad som har hänt i lägenheten. Inget m.a.o.

Är alla hyresvärdar så tröga?

Kerstin 

[LucyInTheSky]
2010-07-22 10:51
0

Japp det verkar så.. Tog 9 månader för min att få in vårt badkar som bara stod och samlade damm i förådet.. Och jag ringde endå och påminde honom ofta om att duschen funkar inte som den ska kom med mitt badkar!!

Sen har katterna rivit sönder tapet i vårt lilla rum och då tänkte jag att då måste väl jag stå för den kostnaden så vi köpte billiga men fina tapeter och började riva ner den tapeten som redan satt där och vad hittar jag bakom? Jo, pappvägg.. =/ Huset är byggt på 60-talet och dom har inte tapetserat om en enda gång..

Sen när dom väl kom med badkaret på pekade jag att våtrumstapeten i badrummet släppt och börjat bubbla sig överallt, limmet har alla gånger släppt där under och jag sa att är det inte bättre att fixa det innan vatten skada.. Men har inte fått något svar än.. typ ett halvår senare.. =( Så en dag sitter jag väl och bara i grannens badrum för att väggen ramlat ner av vattenskada.

Har skrivit till dem och tagit kopia på papprena så att jag kan bevisa att jag sagt till om det om det händer något. Jag tänker då inte stå för deras dumheter..

Jag längtar efter hus.. Real bad..

Halvdansken
2010-07-22 16:09
0

Nä, alla värdar är inte så. Min pappa var inte tex.  Glad

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Tiana
2010-07-22 17:59
0

Det är nog väldigt olika. Här är de rätt så bra, men efter att ha fått nytt golv i hallen så har jag väntat på en golvlist i 8 månader. Den är inte prioriterad så att säga…

parsley
2010-07-25 20:38
0

Svar ja. Hyresvärdar gör inget om de inte är tvungna. Jag bor i en mindre stad där det finns ganska gott om lägenheter, så det finns en hel del "nyrenoverat" (läs nytapetserat) att få tag på. De som vill ha det fräscht flyttar vartannat år. Vid ett tillfälle var jag på besök hos en äldre dam. Hon hade flyttat in i sin lägenhet när hon blev änka i slutet av 1960-talet och inte fått något gjort i sin lägenhet sedan dess. Råder det brist på hyreslägenheter så kan hyresvärdarna strunta i att renovera eftersom lägenheterna går åt ändå.

Kolla på hyresgästföreningens hemsida och se om det finns några regler om hur ofta en lägenhet bör renoveras. Tror även att en del större bostadsbolag kan ha inf om sådant på sina hemsidor.

Halvdansken
2010-07-25 21:12
0

Det är dåliga värdar som gör så.

Sista hyreslägenheten jag bodde i bytte värden kyl o frys vart tionde år, rakt av i alla hans kåkar. Argumentet var att de inte håller i evighet, de drar mer ström när de blir äldre plus att det kommer nya mer effektiva maskiner, samt (kanske viktigast) han fick ett betydligt bättre pris på 2-300 kyl o frysar än att springa och byta en och en efterhand.

Hade man problem så ringde man, så skickade han hantverkare. Måla osv var han kanske snålare med, men det kan man ju kosta på själv.

Hatar cancer och älskar vårlökar.