Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettbygga-och-renovera
Läst 6401 ggr
AktieTrader
2006-12-10 00:29
0

Köksrenovering

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi har hållt på med att renovera köket ett tag. Jag tänkte visa lite hur det hela går.

Här är köket som det såg ur innan.

AktieTrader
2006-12-10 00:33
0

Och från andra hållet

AktieTrader
2006-12-10 00:37
0

Barnen fick rita i taket eftersom det skulle tas ner så jag kunde sätta spottar i taket.

AktieTrader
2006-12-10 00:43
0

Jag har rivit ner överskåpen. Fläkten får sitta kvar eftersom den styr den frånluftsfläkten till hela huset. 

Kaklet är bortknackat. Jag har satt upp spottarna på en skiva för att se lite hur ljuset fördelar sig.

AktieTrader
2006-12-10 01:05
0

Misstag nr 1. När jag skulle mäta för bänkskivan så mätte jag fel. Jag förutsatte att man skulle lägga till 10cm på stålmåttbandet när man mätte och mätte från vägg till vägg och håller måttbandsklumpen mot väggen. Jag fick det till 381,5 cm och planerade köket efter det. Underskåpen skulle bli 380cm och det skulle vara 1,5 cm kvar mor väggen så att lådorna inte skulle skrapa emot väggen.

När kaklet var borta så jag kunde mäta med tumstock på vasken för att mäta exakt mått för att beställa bänkskivan så mäter jag det till 380cm precis.

Vad tusan skulle jag göra? Köket var redan köpt och låg i platta paket på altanen. Det skulle inte få plats. Jag var tvungen att öka måttet på något vis. Jag kom fram till att jag får göra ena väggen smalare. Så jag river ena halvan av väggen till vardagsrummet och vrider på reglarna. Som tur är så är det ett prefabricerat hus så reglarna är limmade på väggskivorna. Men väggarna är av 15mm masonit så det är fruktansvärt jobbig att få bort. Det blir bara småbitar.

Takregeln blev jag tvungen att fräsa 1x2cm på. Den kunde jag inte ta bort.

Efter en helgs extraarbete så har jag tjänat 2,5cm :-) 

Bilden visar när jag limmar tillbaka reglarna.

AktieTrader
2006-12-10 01:12
0

Eftersom 15mm masonit inte är speciellt bra att fästa i så sätter jag OSB-skiva på hela väggen.

På väggen jag fick göra smalare så satte jag reglar på de ställena som fästskruvarna för skåpen ska sitta.

Madde
2006-12-10 01:50
0

Jätteskoj och se hur det ser ut när du renoverar. =))

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Solveig
2006-12-10 10:51
0

Men det där köket var ju jättefint innan renoveringen! Jag skulle vara jättelycklig om jag hade så fint kökGlad Men det nya blir väl ännu finare förstår jag.

Sandra
2006-12-10 11:58
0

Haha! Förlåt om jag skrattar åtditt misstag, men sånt där gör min pappa hela tiden. Mina föräldrar har precis gjort färdigt sitt kök faktiskt =) Det har varit mycke svordomar och skrik hela sommaren.
Som tur är brukar man ju hitta på lösningar för att rätta till felen man gör. Det kommer bli så snyggt med spottarna i taket!

När beräknas det bli klart då? Jag är nyfiken på att se hur det färdiga köket ser ut!!!

kickboard
2006-12-10 13:14
0

Misstag gör man alltid, så du är inte ensam. Min man brukar säga, att nog är det f-n att man alltid ska göra samma sak två gånger… Och då är han ganska skicklig hantverkare om jag får säga min mening.

AktieTrader
2006-12-11 11:36
0

#7 Skenet bedrar. Köket är 27 år gammalt. Vi skickade luckorna på fräsning och lackning för 11 år sedan. Det är rätt slitet. Hyllorna i skafferiet går inte dra ut och de faller ner ibland för de är av plast. Vi var rätt trötta på det.

Margareta
2006-12-11 16:32
0

Oj vilket gediget arbete, skall bli spännande att följa fortsättningen…

Numer pensionär i Nynäshamn

mosterMimmi
2006-12-11 18:55
0

roligt att få se och höra om din renovering och om misstag så att man kan lära sig och inte behöver göra dem själv!

Men du fixar till det som en annan "McGyver" .

Bra Gjort!

Tom
2006-12-11 19:34
0

Kul att se AT!

…och jag kan glatt säga att jag fortfarande gör felet att mäta efter fel skala trots att jag arbetar som snickare. Även om det är extremt sällan nuförtiden  :-)

Annars brukar man försöka planera in en passbit så att man har möjlighet att justera något på plats.

Finns det möjlighet att förstärka väggen på andra sidan? Annars är risken att den bågnar lite när tyngden från skåpen kommer dit. Eller sätt dit stålreglar som inte kan röra sig på samma sätt som trä.

Hoppas att vi får se fortsättningen.

Tom

AktieTrader
2006-12-11 22:53
0

Bra tips Tom. Jag ska tänka på det nästa gång jag bygger om ett kök. Denna gången är det försent, jag har nästan satt upp alla skåpen.

Jo passbiten var planerad från början, men den var bara 1,5cm. Men jag är glad att det blev fel för annars hade vi inte fått köket som vi ville. När jag utpptäckte felet så försökte vi planera om och byta ut några skåp men inget av förslagen blev bra. Så det blev att ändra väggen istället.

Ni får se fortsättningen, det är bara jag som är långsam med att skriva. Första bilden togs 7/10.

AktieTrader
2006-12-17 00:03
0

Efter bilden i #5 så har jag satt upp underskåp. Jag hade lånat ett lite för exakt vattenpass. 2/10 mm syntes på passet så man justerade och justerade fast det kanske bara skiljde 0,5mm. Men rakt är det nu :-)

Hörnskåpet modifierade jag lite. Det var menat en täckskiva mellan det och högskåpet men jag sköt hörnskåpet mot högskåpet. Vinkeljärnet som man skulle använda för att fästa hörnskåpet sågade jag av för att kunna sätta täckskivan där istället.

AktieTrader
2006-12-17 00:10
0

Här syns det hur jag satte täckskivan stället. 

Förrförra helgen la vi in bänkskivan. Det var ganska otympligt. Den vägde 60kg och vi var tvugna att ta in den genom fönstret. Att såga ut för spishällen var nervöst. Att sätta cirkelsågen i en bänkskiva för ca 10000kr var inte kul. Ja mätte flera gånger och lät min fru mäta med bara för att det inte skulle bli fel.

Förra helgen kopplade vi in vatten och avlopp igen. Det var verkligen skönt att ha vatten i köket igen efter 5 veckor utan.

Christina
2007-01-07 23:19
0

Ser fram emot fler bilder. Det är jättebra att följa ett arbete så här steg för steg.

Var det helt färdigt till jul?

AktieTrader
2007-01-08 00:48
0

Nä klara är vi inte. Jag hinner bara fixa på helgerna och julen kräver mycket tid med avslutningar i skolan och annat. På veckorna kan man inte bröta på kvällarna när ungarna ska sova.

Men vi hade fått upp alla skåpen och fått ugn, micro och spis på plats. Ett fullt funktionellt kök, resten är för syns skull som tak, golv kakel och tapeter :-)

Nu i helgen har jag förberett taket där spottarna ska sitta med skyddkåpor samt dragit fram kabel till spottarna. Bytt en brytare och satt en dimmer.

Det kommer fler bilder, de är i kameran.

Margareta
2007-01-08 13:03
0

Aktietrader: Det ser verkligen väldigt fint ut och är spännande att följa…

Christina
2007-01-08 22:33
0

Ser fram mot bilderna!

AktieTrader
2007-01-09 12:01
0

Så här ser det ut just nu.

Niklas
2007-01-09 12:10
0

Kul med Plyfaskivorna ovanför bänken. Fernissa tio lager så blir det bra. :-)

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

bonde
2007-01-23 18:55
0

Hur går det? Ser fram emot fler bilder. :-)

AktieTrader
2007-01-25 21:42
0

Här kommer två bilder. Nästan alla luckor är på plats. Nästa steg är kakel och golv.

AktieTrader
2007-01-25 21:43
0

Förra bilden ger rätt färg åt luckorna. Här blev ljuset lite gult.

Margareta
2007-01-25 23:37
0

Jättefint blir det…

bonde
2007-01-26 00:06
0

Snyggt!!!

Celia
2007-01-27 16:23
0

Det ser spännande ut - men att byta kök är bara roligt när man planerar och sen när allt är klart! Allt däremellan suger för det mesta, även när allt passar som det ska…

En sak jag reflekterat över är två av spottarnas närhet till luckorna. Nu kanske det inte blir problem med luckor med sidogångjärn, men en risk för missfärgning på luckorna (av värmen) finns där trots allt.

Toppgångjärn hade varit en större risk - lätt att glömma en lucka öppen i några minuter och sen är det klippt :(

Lycka till med allt i fortsättningen - det är härligt med nytt kök :)

Solveig
2007-01-27 22:41
0

Jättestiligt!

Jenna-Gun
2007-01-30 23:49
0

Tjusigt :)

Snyggt med spottarna.

Jenna

AktieTrader
2007-02-05 23:37
0

Nu sitter kaklet på plats. Det blev riktigt snyggt tycker jag.

Handtagen på lådorna är inte på plats. Vi bestämde oss för att ta breda handtag istället för de smala som sitter på de andra lådorna/luckorna så vi måste köpa sådana.

Tom
2007-02-06 17:31
0

Snyggt! Bra jobbat!

Hur känns det nu när det är klart?

Tom

Sandra
2007-02-07 17:39
0

#28 Finns det inte spottar med såna lampor som inte avger så mycket värme? Typ lågenergilampor? har för mig brorsan pratade om såna förut.

AT - Det blir verkligen jättefint!!! Gillade kaklet skarpt! Helheten blir ett mysigt o stilrent kök! Blir spännande att se hur det ser ut med spiskåpan på plats också! =)

rumpino
2007-02-07 17:53
0

tjusigt!

Celia
2007-02-07 23:10
0

#33 - jo så kallade LED-lampor, men det är svårt att se om det är sådana på bild. De avger ett blåaktigt, kallt sken och det kan vara svårt att se på en bild tagen med blixt.

Jag skrev av egen erfarenhet från vårt gamla hus, bara för att vara schysst. Så det var inte för att leta fel :) Kolla spottarna i taket längst till vänster på vidhäftad bild. En av dessa brände hål i luckan där uppe. Elektrikern öppnade luckan när spottarna var tända och när han gick så var hela luckan brännskadad. Det var tur att vi var hemma!

AktieTrader
2007-02-09 08:52
0

Tom,tack. Det känns riktigt skönt att ha det jobbigaste gjort. Lägga golv och tapetsera är inte så jobbigt. Sen är det sockel över och under skåpen och en täckskiva kvar bara.

Sandra, tack. Kaklet var lätt att välja men svårare att göra ett "slumpmönster". Jag ritade först upp kakelplattorna i Excel och med slumpfunktionen så färgade jag de mörka eller ljusa. Men det blev alldeles för mycket slump så vi la ut hela kaklet på golvet och flyttade omkring.

Rumpino, tack.

Celia, det blir nog inga problem med spottarna och luckorna. Spottarna sitter precis framför skarven så luckan kommer aldrig under spotten när man öppnar. Snyggt kök, snarlika våra luckor och samma handtag och spttar under skåpen :-)

Celia
2007-02-09 17:52
0

#36 - som ett litet p.s. så kopplades dimmer till våra spottar efter händelsen med luckan. Ännu ett tips om det skulle bli för varmt på luckorna.

Köket vi hade var ett Kvik-kök i lönn. Det påminner mycket riktigt om ert. Jag gillade inredningen jättemycket, men inte planeringen av köket. Där var tidigare ett s.k. barkök som vi tog bort, så det blev ju bättre med öppna ytor. Men jag trivdes ändå aldrig riktigt med placeringarna (som vi trodde skulle bli bra då vi såg ritningen). Nu har vi däremot ett kök som jag trivs med - men den här gången vände vi oss inte till Kvik.

Tom
2007-02-09 20:31
0

#35, Celia, snyggt kök!

Tom

Sandra
2007-02-15 21:37
0

#35 Titta där… det fanns ett namn på de också, haha! Jag förstod att du inte letade fel. Jag blev bara så ivrig när jag i bakhuvudet letade fram nåt som va bekant med spottar o värme =)
Erat kök va riktigt fint!!! Men synd på luckorna såklart =/ Förhoppningsvis så kanske missöden som det här med era luckor kommer ut till alla som planerar sätta in sopttar i taken därhemma =)

AT - Tycker ni gjorde ett bra jobb med att få det slumpmässigt. Det kan ju lätt bli för grilligt men jag tycker ni fått till en bra balans. Åh, jag vill också ha ett hus som jag kan bygga om precis som jag vill ha det!!!

Celia
2007-02-16 01:17
0

#38 - tack, det enda jag saknar är ismaskinen :(

#39 - vi bytte ut luckan mot en ny och inga olyckor hände under det år vi bodde kvar - och - ja, vi har varnat de nya ägarna för att låta luckorna stå öppna med spottarna på full kraft :)

pluppan
2007-02-16 17:43
0

vilka fina kök!

jag älskar att titta in i andras kök, skulle det inte vara roligt med en egen tråd där vi visade bilder på våra kök? kul med lite inspiration och så bara för att jag blir nyfiken på hur det ser ut hemma hos andra Flört

Tom
2007-02-16 18:14
0

#41, Visst jag startar en kökstråd.

Tom

AktieTrader
2007-02-24 22:19
0

Har lagt golv idag. När jag är i slutet så iner jag att skivorna till laminatgolvet räcker precis det sommer inte bli någon över. Tror ni inte att lagen om allitings jävlighet gör sig gällande ocj man sågar fel på den sista brädan ?!?!? Givetvis har jag inte köpt golvet i stan så jag måste åka 2x9 mil i morgon och köpa en helt paket till för 440kr.

F*N!

carina.agrell
2007-02-25 22:02
0

Jag lider med dig, AktieTrader. Murhys lag om alltings jävlighet är svår att komma förbi. Bit ihop och skicka en bild när du är klar med golvet!

Carina

AktieTrader
2007-02-26 20:05
0

Nu är fläktkåpa och golvet på plats. Förra helgen så rev resten av familjen ner tapeterna medan jag låg sjuk.

carina.agrell
2007-02-27 13:48
0

Tjusigt!

Visst kan det vara ett rent h-e att hålla på med huset, men inget går upp mot känslan av att ha avslutat ett projekt som blev som man tänkt eller kanske tom ännu bättre.

Carina