Kakelugn
Hej!
Det finns en gammal murstock i huset, och spår av att det funnits kakelugnar i vår lägenhet.
Någon som har förslag på hur man börjar ta reda på vad det skulle kosta att sätta in en ny? Och vem man ska fråga som vet vad det kan kosta om det nu överhuvudtaget går?
Styrelsen i vår brf har ingen aning, men flera är intresserade.
Emma
#0 Du hittar rätt mycket om du googlar. Det nytillverkas kakelugnar, dels "äkta" dels olika moderna varianter.
Det finns också äldre kakelugnar att köpa, men ålder, skick, färg, utförande gör att priserna varierar otroligt.
För nästan 35 år sedan köpte jag en begagnad kakelugn från tidigt 1900-tal - rund, vit - för 2000:-. Jag betalade 4.000:- för att få den uppsatt. Det är nog lite dyrare idag…
Nytillverkad "riktig" kakelugn efter 1700-talsmodell kostar 60.000:
#0 Allra först bör du kolla upp om murstocken och rökkanalerna är ok. annars kan det bli dyrt.
Sådant gör sotarmästaren (kan ev.ha en annan titel där du bor) 
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
#4 Håller med. Risken i gamla byggnader är att alla kanaler behöver göras om och det är ett ganska omfattande arbete men är intresset i föreningen stort så kan det ju vara värt att undersöka.
/Maria

Tack för hjälpen!
Säg till om ni har fler tips, eller om ni vet några som är duktiga (och finns i Stockholm).

En bra början är att provtrycka av skorstenen, om den är funktionell eller behöver lagas.
Detta ska göras av "kunnigt folk", dvs sotaren.
Hoppas att allt fungerar & det "bara" är att sätta in kakelugnar 
Det är egentligen inte så svårt att fixa rökgångarna om de inte är täta. Antingen lägger man på murbruk i kanalerna eller så drar man in en "strumpa" i de befintliga gångarna för att få det tätt.
Tom
#8 Svårt är det inte för de som kan sådant arbete. Men beroende på omständigheterna så kan det bli dyrt.
Vad är en "strumpa"? Har aldrig hört talas om detta när det gäller att åtgärda rökkanaler.

Nu har en sotarmästare konstaterat att vår skorsten är hel (men behöver tätas). So far so good! För vår del iallafall. I alla andra skorstenar har de dragit ventilationsrör. Eller rivit ner dem. Då blir det inte bara normaldyrt, utan jättedyrt.
Tack för alla tips, keep 'em coming! Än så länge är det lååångt till grillade marshmallows i vardagsrummet.
Emma
Om den behövde tätas så var den väl inte hel??
Vad tänker ni göra för att få den såpass att ni kan elda ?
Fick ni nåt råd av sotarnissen?
Jag tycker också att det känns lite tveksamt…och undrar vad ni fick för förslag.
/Maria

#11 Huset är ca 100 år gammalt och tydligen är de flesta skorstenar här omkring antingen helt rivna eller använda till annat, så att det bara var tätning för min del kändes som superdealen.
Rådet var att täta den och sen bygga kakelugn och sen elda.
#12 Varför denna tveksamhet?

1500 spänn per meter kostar det att täta. Kanske är det "strump-varianten", det vet jag inte.
#13 Eftersom det är otroligt vanligt med bränder i gamla skorstenar så det var därför jag också undrade vad det var för tätningstips ni fick?
/Maria

#15 Ja, man får vara försiktig såklart. Ska tätas och fixas efter konstens alla regler..