Dimmiga glas?
Någon som vet hur man gör för att undvika att glasen blir alldeles immiga i diskmaskinen?
Tack på förhand!
Nae, men det gör väl inget att dom blir det?
Menar du av värmen eller?
Att öppna luckan en stund innan du tar ut dem borde hjälpa. :)

#1 Det är ju inge fint….
#2 Nej jag menar att de är dimmiga när de är torra…. alltså inte vattenimma utan någonting annat…
Kalk?

Hur då? Kalk som orsakar eller för att motverka?
Har man kalkrikt vatten får man kalkavlagringar på glas - och det mesta annat.
har du sköljmedel i diskmaskinen?

Sköljmedel? Nää…. men jag har någon form av spolglans (?) och salt….

Blir de immiga så det inte går bort? I så fall kan du ha ett för dåligt diskmedel som blästrar (river upp ) glasytan. Och det är inte roligt. Men kan du putsa bort det immiga är det oftast kalkhalten i vattnet. Eller - för mycket diskmedel och tilltäppta silar så allt inte sköljs bort. Börja med att rensa silarna… Och ta mindre diskmedel.
Fungerar inte detta så använd sköljmedel. De flesta diskmaskiner har faktiskt en liten behållare - brukar sitta knepigt till - som man kan fylla med sköljmedel. I Skåne är det ett måste för att få glasen blanka. Och sköljmedlet finns på samma hyllor som maskindiskmedlen.
#10 Det beror lite på var i Skåne man bor. Jag använder aldrig sköljmedel.

#10 Det går inte att putsa bort det…. Använder Finish maskindisk i tablettform. Det konstiga är att det bara är på en sorts glas, dessutom billigt typ duralex. Blir inte så på några andra glas… måste vara fel på glasen helt enkelt….
Jag körde kristallglas i diskmaskinen och 3 av 9 fick imma som aldrig går bort.Men det var dummt av mig kristalglas ska diskas för hand.

Låter som att de glasen du har, har "glassjuka".
#12 Det blir att diska dem för hand… :)

#15 För sent, de är ju redan dimmiga, så nu kan jag lika gärna köra dem i maskinen. Får nog helt enkelt köpa nya…

Men tror ni inte att det är glassjuka? http://www.google.se/search?hl=sv&q=glassjuka&meta=

Jo kanske det! Visste inte ens att det fanns någonting sådant!

Komsumentverkets beskrivning stämmer bäst, då glassjukan är en kemisk process som temperatur och miljö påverkar. Glas i senare tid borde däremot inte bli utsatt på samma sätt eftersom nu testar man och experimenterar fram glasmaterial som SKA tåla diskmaskin. Om dina glas ser ut som månsten (en tunn mjölkig hinna utan repor, då är det glassjuka. Om dina glas blev gråa, då kan det bero på stark diskmedel som helt enkelt repar ytan och dessa repor syns under förstoringsglas. Kristallglas ska man INTE diska i diskmaskin, även om blyhalten är mindre än 25 % eller om blyet ersattes med andra material och glaset kallas för miljökristall. Som tröst, du kan diska sådana glas som du inte tycker vore synd att kasta. Dvs 10 Kr-s glas.
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo
#19 Bra med någon som kan glas!
Tom