Dammiga textilier
Mina textilier som gardiner, sängkläder, plädar och soffkuddar känns så dammiga! Vet inte vad jag skall göra åt det?
Jag bor i en etta på vindsvåningen och har bara fönster på en sida så jag kan inte göra korsdrag så att dammet åker ut om jag slår/skakar dem. Och under min fönsterkarmar är det ett tak så jag kan inte skaka dem i fönstret.
Hjälper det att tvätta ofta? Eller sliter det bara så de dammar mer?
Ta ut dem på bakgården och damma dem ordentligt. Tvätta det som går att tvätta, dvs lakan, gardiner, täcken och plädar.

Om de bara är dammiga, kan du försöka torktumla dem med kall luft, men plädar, överkast, tjockare gardiner är ju bäst att skaka ut ordentligt utomhus. (Om du bor i storstad i tätbebyggt område, kan det se lite dumt ut stå på gatan o skaka, men försök packa dem i en bag o åka ut i naturen.) Det är lite dumt att använda stora resurser med tvättmaskin, en massa vatten, tvättmedel, torktumlare strykjärn mm om de bara är dammiga. Däremot om det är pga rök och avgaser de känns dammiga, är ju bäst att tvätta.
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

På vintern kan man dra textiler i snön för att fräscha upp dem.
Dammsug det som är möjligt att dammsuga. Annars skaka, vädra utomhus ( om det går) eller piska med mattpiska.
Bädda om med jämna mellanrum, dvs byt lakan i sängen. Jag brukar göra det en gång i veckan. Skaffa ett överkast eller en fleecefilt att ha över sängkläderna dagtid så håller sängen sig fräschare.
Att dammsuga soffor och sängar regelbundet hjälper också till att reducera dammet. Glöm inte heller att regelbundet duscha alla krukväxter ordentligt i duschen, alltså inte bara med blomsprutan. Att ha ett tunnt extra madrasskydd som man skakar och tvättar regelbundet är också ett sätt att hålla undan lite av dammet.
/Désirée

Oj så många fina tips! :D
Nu ser jag fram emot ett mindre dammigt hem! :D
Tack då mycket!