Underbud
Är det ok att pruta på ett hus? Om jag vet att kåken stått tom länge, ett halsvår eller så, är det ok att pruta, gör folkt så. Eller är det osnyggt?
Det är helt OK!
(Risken är väl bara att du får det….) 
Det heter inte pruta, när det gäller hus, det heter budgivning. :-)
Vänliga hälsningar
Niklas
Hur "fräck" ska man vara då. Kåken är värf 300papp enligt säljaren.
#3, Det finns inte några regler för vad man får lägga och inte. Om ingen annan är intresserad kan man i princip lägga vilket bud som helst. Men risken med att lägga ett väldigt lågt bud är att säljaren blir sur och inte vill sälja alls.
I ditt fall skulle jag lägga 205 000 kr om ingen annan har visat intresse. Motivera gärna budet med att det kommer att kosta si och så mycket renovera huset och då blir totalsumman så mycket…
Tom
Då måste jag ju ha lite på fötterna isf. Om huset är ok så kan jag ju inte säga att det ska renoveras?

Morsan la ett bud på 1milj på en gård som hade utgångspriset 1,7milj. Ett halvår senare ringer mäklaren och frågar om de fortfarande är intresserade och de får gården för 1milj. Det är förövrigt gården där hästen Legolas bodde en gång.
#5: Renoveringsbehov är ett exempel på argument. Det kan lika gärna vara "jag tycker att huset är värt 205000 kronor och bjuder det".
Så gjorde jag när jag bjöd på en lägenhet en gång. Mäklaren återkom efter en dag och sa "kan du inte höja priset lite för att visa din goda vilja?". "Nej, jag vill inte betala mer för min goda vilja", sa jag. Då fick jag köpa lägenheten för det pris jag bjöd.
Det handlar om utbud och efterfrågan. Om du ensam är efterfrågan har du en ganska stark ställning.
Vänliga hälsningar
Niklas