Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettinredning-och-design
Läst 16397 ggr
mathildan
2006-01-16 16:35
0

Kakeldekor

Kakeldekor, alltså självhäftande plast som man fäster på kakel, är inte lätt att få tag på idag. Jag vill ha svarta som är 15x15 cm. , men det är omöjligt att hitta verkar det som. www.inreda.com har enfärgade men jag fick hem prov av dem och de är endast 14,8x14,8 cm. så lite av det gamla kaklet sticker fram, vilket inte är så fint. Nu hittade jag marinblåa som är okej, men helst skulle jag vilja ha svarta. Någon som vet var man kan hitta detta i Örnsköldsvik, Umeå eller Stockholm?

modmaker
2006-01-16 16:53
0

Finns det inte självhäftande plast att köpa i bokhandel som går att kunna klippa till i rätt storlek?

Ett alternativ är annars att måla kaklet, men det är klart, är det ljust kakel finns väl risken att det inte ser så snyggt ut om du råkar rispa det.

mathildan
2006-01-16 17:31
0

Det finns säkert självhäftande plast på metervara, men det känns så besvärligt att hålla på att skära ut 15 st. sådana och få dem raka etc. Och måla får jag nog inte göra (utan att åtminstone fråga) eftersom det är en hyresrätt jag bor i. Nä, antingen blir det kakeldekor eller ingenting alls känner jag, ids inte krångla för mycket.

Tom
2006-01-16 22:17
0

Jag skulle ta kontakt med en reklamfirma som kan göra folieskurna texter. De kan skära till fyrkanter i vilken färg och storlek du vill.

Tom

PS. Hittar du ingen får du gärna höra av dig igen så ordnar jag det till dig.

Stenis
2006-01-17 00:05
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det är inte svårt att skära ut fyrkanter ur kontaktpappersrullar. De är rutatde på baksidan och med en rakbladskniv och en linjal får man det riktigt snyggt!

Jag gjorde så i vår förra lägenhet, blev riktigt bra! Se bilden

Denna kommentar har tagits bort.
index
2006-01-23 23:18
1

Kungsholmens färgbutik har självhäftande svart kakeldekor som är 15 x 15 cm. http://www.kungsfarg.se/kakeldekor.htm

/Karin

LePe
2006-02-01 00:31
0

Jag har precis flyttat in i en hyresrätt med det fulaste kaklet… MÅSTE omgående få tag på kakeldekor MEN i storleken 15x20cm som inte verkar finnas någon stans!!! Behöver totalt 48 dekorer, 24 vita och 24 svarta, och är helt enkelt för LAT för att klippa till dem själv. Kommer endast att hända i nödfall…

HJÄLP!!!

//Lena

Tom
2006-02-01 01:29
0

Det verkar inte vara någon som har läst mitt inlägg nr 3.

Där har ni en lösning som fungerar och är prisvärd och går att variera i oändlighet om man vill. Vad är det för fel på den? Enklare kan det väl inte bli. Om inte någon kommer hem till er och fixar det förstås.

Mvh

Tom

Anne
2006-02-02 14:36
0

Hur bra täcker plasten? Om man har en rad med vit kakel med blå dekor.. och hellre vill ha, tja, säg rött över dem t.ex. Täcker det, eller kan det blå mönstret lysa igenom?

mathildan
2006-02-04 10:49
0

Tom: jag tog kontakt med en reklamfirma här & de skulle gladeligen göra det. Problemet för mig vara bara att de tog 500 kr. timmen! Så för 15 kakeldekorer skulle jag få betala ca. 600:- & det tyckte inte jag att det var värt! Så därför köpte jag färdiga som jag till slut hittade.

Tom
2006-02-04 13:08
0

Så tråkigt att de tog så mycket!

Du glömde du mitt "PS". Jag har sådan utrustning och tänkte hjälpa dig med det om du hade velat.  För en betydligt vettigare peng. Men det får väl bli när du har tröttnat på de du har =)

Tom

lillabutiken
2006-11-01 12:35
0

Hej!

Jag har svart kakeldekor i min butik. både mönster och heltäckande

http://www.lillabutiken.se

/Susanne

baengel
2006-11-13 03:02
0

#3 Tom; vad skulle du ta för 35st svarta i storlek 15x15?

Helloo
2007-02-07 19:52
0

Här kommer ett tips till en webbbutik som säljer diverse inredningsdetaljer. Butiken säljer bl.a självhäftande svart kakeldekor 15x15cm.

http://www.favoritsaker.se

Håll till godo
/Jeanette

Tom
2007-02-11 21:39
0

Här är en länk till ett företag som kan göra kakel med valfritt motiv på. Till exempel ditt favoritfoto.

Fotokakel

Mvh

Tom

Ansapansa
2007-02-13 12:22
0

Tom: vad tar du för att göra såna?

mariatingsund
2007-02-13 19:37
0

Skulle jag behöva flytta ifrån detta huset, då skulle jag definitivt passa på köpa sådana "upplevelsepaket" till badrum. Jättekul! Vilka möjligheter. Men nu är det så att jag har mitt lilla badrum och jag är rätt så nöjd med det utan bilder - men man kan växa?

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

TinaH
2007-02-14 00:38
0

oj vilka roliga länkar och trevliga saker!

Sånt här gör ju en glad!Skrattande

Tja jag har sparat dem, för vi ska snart flytta till hus.
Då det kan vara roligt med något annorlunda.

Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~

Tom
2007-02-14 09:45
0

#16, Du har ett pm…

Tom

gwen
2007-02-23 14:46
0

Finns på bauhaus! bland gardin-avdelningen typ…

Sirkka-Liisa
2007-11-11 21:50
0

Min man gör reklamloggor lite vid sidan om i ett litet företag. Han kan göra kaleldekor i vilken storler, färg eller mönster ni vill.

Han tar för enfärgade 5 kr/st   (Butik tar 10 kr & uppåt)

Mönstrade kanske något mera beroende på åtgång av material.

Det är bara ni ringer till honom och diskuterar vad ni vill ha så fixar han det.

Jari Virtanen  0705455475 Skrattande

Carstyling
2007-11-12 09:58
0

Sikka-Liisa vet Du egendligen vad Du skriver om??

Det är klart att Din man är anställd på ett företag som han tar material och använder arbetsgivaren maskiner och kanske tillverkar kakeldekor på arbetstid. Då är ju vi som har en firma, betalar skatt och avgifter, betalar lön och avgifter till anställda alla dumma.

Var så säker att Skatteverket surfar också på nätet och kollar såna "verksamheter".  

Man bör tänka lite innan man skriver av sej här.

/Anton!!

[OTILLÅTEN REKLAM BORTTAGEN AV Sajtvärd!]

Sirkka-Liisa
2007-11-12 10:37
0

Snälla herrn……..jag skrev kanske lite galet eller du läste fel.Hemlis

Det är HANS företag och han gör Reklamloggor. Så värre än så var det inte. Han gör  som sagt reklamloggor och gör oxå kakeldekor , namnskyltar men mest loggor till Cross/Enduro hojar.

Han ligger ute och jobbar i veckorna så leverans dagen efter kanske inte går att fixa men så snabbt som möjligt.

Samma nummer som ovan om någon är intresserade av ärliga kakeldekorer 

Tom
2007-11-12 22:15
0

ANTON!!

Det där var ett mycket onödigt påhopp baserat på dina mycket hastigt dragna felaktiga slutsatser! Skärpning!

Jag citerar din egen mening tillbaka till dig:

"Man bör tänka lite innan man skriver av sej här."

Jag har redigerat ditt inlägg eftersom DU tydligen inte har läst skrivreglerna på iFokus innan du skrev ditt inlägg. Reklam är inte tillåtet!

Tom

drutten53
2009-02-05 18:08
0

hej på er..gå in på google..skriv kakeldekor så får ni upp massor av länkar..kram

Kimiko
2009-02-09 17:27
0

Det är synd att kakeldekor kostar så mycket. Vi har nyligen flyttat till en hyreslägenhet och i köket är det skitfula SEGELBÅTAR på vissa av kakelplattorna. Jag förstår inte vad de tänkte med. och i badrummet är det rutor bestående av en KALL och en VARM nyans av rosa. usch… och när man är nyinflyttad har man ju supermycket utgifter rent allmänt (toalettborste, dörrmatta, oftast högre hyra och andra saker som helt enkelt prioriteras högre än kakeldekor) och då är ju kakeldekor ingenting som bara slinker ned i kundvagnen direkt. :(

Men nästa månad skall jag skutta till Lagerhaus och kolla vad de har för självhäftande plast. (Den får ju inte vara transparent, för då syns ju segelbåtarna).

Ola007
2009-02-09 17:46
0

26# kan fixa det för 3 kr st, om du vill. meila mig färg och mått så fixar jag det. Vill du ha nått mönster så kostar dom 5 kr st

Mvh Ola

Tom
2009-02-09 20:41
0

#27, det skulle jag spontant säga är på tok för billigt! Lär dig ta betalt människa!  ;-)

Tom

Ola007
2009-02-09 22:56
0

Guld i munär inte ute efter att tjäna pengar, kul att kunna hjälpa till

Tom
2009-02-10 01:42
0

Jag förstod det. Hedervärt!

drutten53
2009-02-10 09:59
0

hej på er..gå in på Googel skriv kakeldekor..då får ni upp olika länkar….såg att någon hade skrivit att det finns på Bauhuas..men inte i norrköping finns det inte ..vill själv ha..vinröda plus skogsgrön i svart..kram

Kimiko
2009-02-10 13:25
0

Jag vet inte… Jag är lite nojig när det gäller att handla av privatpersoner på internet. Har blivit lurad på tradera ett par gånger, och det är så jobbigt med polisanmälningsprocessen och grejer så jag försöker undvika att handla av privatpersoner på internet. :P

(är silver en färg annars?) :P

Ola007
2009-02-10 13:45
0

#32 Jag förstår… du kan betala när du fått dina dekaler…. jag litar på dig. Du verkar inte tillhöra Brödraskapet Flört.

Visst silver är en färg, hade själv silver kakel i min förra lägenhet

mariatingsund
2009-02-20 00:27
0

Vi ska göra verandan först, men köket har tur nästa år att fixa till. Då hade jag tänkt mig nytt tak, nytt golv, ny tapet och byta ut det som är slitet och omodernt, så som - ja, just kakel. Men jag har faktiskt tänkt göra några stycken  glasbitar med mönster som ska stickas in mellan vanliga kakelplattor. Det blir roligt göra något åt sig själv. Det blir väl något bladmotiv tror jag, enkelt och kraftfullt.

sinikka
2009-02-20 12:47
0

Personligen är jag ingen fan av kakeldekor. Ett tips är att skaffa en glasskiva med samma mått som kakelpartiet ovanför diskbänken. Måla det på baksidan med de färger o mönster du gillar (ev enfärgat. Du håller sedan rent med vanligt diskmedel el. fönsterputs. Snyggt, annorlunda, billigt. Måttbeställd glasskiva kan du köpa hos vilken glasmästare som helst.

Annars är det varken särskilt svårt eller dyrt att sätta upp nytt kakel i köket. Oftast går det ju inte åt så mycket och det finns restpartier för några tior kvm på de flesta byggvaruhus. På biblioteket finns böcker som steg för steg beskriver hur man går tillväga.

Kika på min och Sivs blogg. Där finns det en bild på tegel i mitt kök. Det var kanonlätt att göra eftersom fogarna inte krävde millimeter precision.

Tom
2009-02-20 22:04
0

#34, Det vill jag se när det är färdigt! Sätt diodbelysning bakom glasbitarna.

Tom

mariatingsund
2009-02-21 10:14
0

Jag är ingen hejare på diodbelysning, hur gör man då? Man kan väl inte byta lampan sen när den har slocknat, om det blir inbyggt? (Jag har kapat en tråd igen, :-(

Tom
2009-02-22 14:33
0

Fördelen med dioder är att de håller så väldigt länge och att de drar ganska lite ström. Så förhoppningsvis behöver du aldrig byta dem.

Det finns ofta färdiga kit med kablar och dioder och allt så att man bara behöver koppla in dem i väggen.

Tom

kerstinjo
2009-02-22 17:45
0

Jag har sett många som målat sitt kakel (finns specialfärg och någon slags"murbrukspenna") det blir jättesnyggt och ska vara hållbart om man gör ett bra förarbete.

Det får nog bli mitt nästa projekt.

Puh, det är jobbigt att sluta röka!Oskyldig

Kerstin 

weazl
2009-03-11 14:16
0

kolla in [REKLAM BORTTAGET] där finns det en del dekorer. Ny sida men det står att det kommer fler produkter inom kort. Kan bli kul!

[Reds. anm. Tänk att det ska vara så svårt att förstå att smygreklam inte är tillåten. Vad är problemet?? Ingen tråd någonsin har utsatts för fler reklamkupper än den här om kakeldekor. Är alla som tillverkar kakeldekor oseriösa?]

stinalu
2009-05-30 01:47
0

Hej!

Jag är också på jakt efter kakeldekor. I stort behov av att gömma en gul bård i badrummet, men det kostar så hiskeligt mycket att köpa per styck, och mitt kakel är i någon slags udda storlek till råga på allt. Hur gör man enklast? Måla eller köpa på rulle? Etersöker svart/chokladbrun kakeldekor.

Tjing

Ankyy
2009-05-31 12:25
0

Sök på dekorplast på nätet så får du fram ett par butiker som säljer självhäftande plast på metervara.

Svart finns åtminstone, brunt vet jag inte.

mariatingsund
2009-07-16 15:12
0

Man kan förstås måla på kakel själv också, och transportera till närmaste keramiker som kan åta sig bränningen. Det är bara att köpa lite porslinsfärg och kladda lite. Jag har gjort t.ex. denna björnloka på beställning till ett badrum.

Myran85
2009-07-28 14:37
0

Någon som vet nån schysst silvrig kakeldekor? Den får inte vara för tråkig grå - utan måst ha silverglans!

sannizen
2009-08-04 18:30
0

Kan man ta en stor bild och sedan få dekorer i många små så när man bygger ihop dom så blir det en sådan stor? eller det kanske blir fult ? Vi tänkte ha cappucino i vårt badrum men kaklet där är vitt och vi vill inte riva allt då de är risk att hela väggen trillar sönder :P men va man kan då ha för nån kakeldekor färg eller mönster?

varghem
2009-08-05 12:15
0

En snygg sak jag såg hos kompisen…. en bild han hade och skickade till en firma och fick det här, var inte dyrt alls

mariatingsund
2009-08-19 00:58
0

Det finns möjlighet att beställa foto och bränna på vitt kakel, det kostar lite men så är det hållbart, man kan inte jämföra ens så mycket bättre det är jämfört med diverse folier. Jag har gjort några sådana på glas, men det går utmärkt på kakel också. Då kan man göra precis vilket foto man önskar.

Tom
2009-08-19 01:03
0

#47, Coolt!

Vad kostar det och var hittar man det?

mariatingsund
2009-08-19 17:47
0

Det behövs ett original, dvs en bild i utmärkt upplösning, sedan beställer man folien från t.ex. Cerama. När man fick hem folien, klipper man i rätt storlekar, blötlägger för att kunna ta bort baksidan och tejpar motivet på kaklet med att vattnet pressas ut. Man får vänta 24 timmar tills det är helt torrt innan man lägger i fusing- eller keramikugn, och bränner i hög temperatur. Själva folien kostar cirka 1600 Kr för 40*60 cm om jag minns rätt, sedan kan man langa ut bränningen. Jag var på kurs men vi fick inget skriftligt material, så jag skulle nog behöva ringa och fråga igen, för man glömmer det mesta när man måste hålla många bollar i luften jämt. Men jag hoppas att det gick att förstå. Roomservice eller vilket program det nu var, gjorde också kökskaklet på det sättet, det går säkert att ta reda på deras källa också.

Tom
2009-08-20 02:07
0

Tack för informationen!

Det blir lite väl dyrt om man ska klä ett badrum med sånt kakel. Men väldigt coolt!

mariatingsund
2009-08-31 00:14
0

Jag tänkte på din häst i mosaik, det kan inte ha gått snabbt att göra, om du tog beetalt för det, hade det säkert varit dyrt (jag antar att det var ditt eget hus, men rätta mig om jag har fel. Man kan typ göra ett motiv som kräver några kakel, resten kan det vara utan motiv. En röd Ferrari med vaniljfärgat bakgrund och resten av köket med enfärgade kakel, tror det vore ursnyggt.

Tom
2009-08-31 01:58
0

#51, Jo visst är det så. Man kan dekorera mindre bitar och få det att se snyggt ut ändå. Men jag skulle gärna ha typ Stockholm skyline över hela väggen.

Min Ferrarihäst skulle nog kosta runt 40 000 kr men då räknar jag det delvis som ett unikt konstverk.

Tom

mariatingsund
2009-08-31 14:07
0

Då är det väl att köpa några lotter Skrattande Skyline vore nog snyggt det också, med bara enfärgad inredning förstås, annars skulle jag iaf känna mig stressad i köket.

Mackan1987
2010-05-19 12:33
0

Gå in på www.udekor.se. Sjukt snygga dekorer. Köpte ett helväggsmotiv och satte upp en panoramabild i köket. Bilden var på mitt landtälles havsklippor.

Matilda