Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettekonomi-och-juridik
Läst 4772 ggr
MagArne
2010-05-03 23:18
0

Binda bolån?

Jag har köpt en bostadsrätt för 435.000kr och funderar lite på hur jag ska lägga upp bolånet.

Lånet är uppdelat i två delar på 217.500kr/styck.

Vad har ni för tips och synpunkter på hur man ev. ska binda räntan samt hur mycket man bör amortera på de två lånen?

Branneli
2010-05-04 19:11
0

Vi har bundit våra lån nu. Räntan brukar höjas vid val-tider…..

Gluskap
2010-05-04 20:07
0

Jag säger bind :)
Nu vet jag ju inte vad avgiften på bostadsrätten är och hur din övriga ekonomi ser ut, men tycker du ska amortera minst 1000:-/månaden/lån så minskar det iaf lite på lånen tills det är dags att binda om, och när det är dags att binda om lånen om ett par år så är risken stor att räntan är hög.

Oskar
2010-05-04 20:41
0

Jag är ingen expert men som jag ser det så är det på lång sikt alltid bättre att ha rörliga lån. Dvs under en livstid blir det sammantaget dyrare att ha bundet lån. Så mitt råd är:

- Ta rörligt lån.
- Om räntan är lägre än 5-6% så spara skillnaden.
- När räntan är över 5-6 % så använd dina sparpengar.

Oskar

MagArne
2010-05-05 09:05
0

Ekonomin är väl inte den bästa med flytt och barn på G vilken dag som hellst men 2000kr i amortering borde gå.

Ska man då lägga 1500kr på ena och 500kr på andra för att försöka bli av med ett av lånen snabbt eller är det sak samma?

Jag har svårt att tro att räntan höjs till 6% över en natt men jag är kluven på vad man bör göra. Ska läsa på lite till innan jag skickar in mina lånepapper.

Branneli
2010-05-05 20:22
0

Jag var inne på min banks boräntor idag….de har höjts lite granna…..

Hustigern
2010-05-06 14:33
0

Om man vill ha blandning mellan trygghet och billigt (rörliga räntan brukar ju i allmänhet för det mesta vara lägre än bunden men man tar ju risken att den går upp högre) brukar det vara en vanlig rekommendation att man gör både och, i ditt fall blir det då att binda det ena och hålla det andra på rörlig. Då kan du amortera på det med rörlig ränta och när bindningstiden på det andra går ut kan du binda det som du amorterat ner lite och hålla det andra rörligt och amortera på det. Växelvis liksom.

lån 1 - bundet
lån 2 - rörlig ränta och amortering

När bindningstiden för lån 1 går ut:
lån 1 - rörlig ränta och amortering
lån 2 - bundet