Trägolvsfrågor
Jag ska lägga trägolv i köket är det tänkt. Golvbrädorna ska ligga i samma riktning som ljuset. Ska jag börja lägga under spisen och kylskåpet och arbeta därifrån eller ska jag börja i andra ändan och arbeta mot spis-kyl- diskbänk?
Vidare har jag tänkt att ha ett skurgolv. Måste man köpa specialsåpa på byggnadsvården eller går det bra att såpskura med vanlig Grumme grönsåpa? Ett skurgolv kan få en annan ytbehandling sen om jag känner att det inte fungerar. Ett golv som fått en annan ytbehandling först kan inte bli ett skurgolv.
Det är inte så lätt att svara på hur du ska börja lägga eftersom jag inte vet hur det ser ut. Men det enklaste är oftast att börja från den längsta raka väggen.
Man ska använda en fet såpa för bästa resultat. Ett skursåpat golv tar lång tid att få fram men blir hållbart när det är klart. Det första året är det känsligt eftersom det inte är mättat.
Tom

Den längsta raka väggen är den med vitvaror och diskbänk. När jag tänker efter så är det egentligen bäst att börja där, så man inte får en dum skarv och klyvd bräda precis där man står som mest i köket. Det måste vara bättre att ha den under kökssoffan.

Har googlat och läst lite om skurgolv. En golvsåpa ska ha en fetthalt på minst 40 %. Grumme har en fetthalt på 15-30 %. En del byggnadsvårdare säger att man kan använda kalk för att snabbt få ett ljust och hårt golv. Gysinge avråder från att använda kalk. Enligt boken "så renoveras torp och gårdar" kalkade golv något som enligt Linnés noteringar främst fanns i Västergötland. Inte konstigt att folk väljer laminat. :)