Drömhemmet
Alla har vi väl lite drömmar och fantasier om hur vårt ultimata drömhus skulle kunna se ut. F t så är jag väldigt nöjd med mitt boende, men jag drömmer ändå om det där stora gula trähuset med vita knutar, glasveranda och snickarglädje, lagom stor trädgård med knotiga äppelträd och syrénberså… Jag har redan sett det i Vaxholm… Och igår såg jag det i Sollentuna också, fast denna gång med en stoooor gran på tomten fylld med ljusslingor…
Jag har även sett mitt Pippi Långstrump-hus på vägen mellan Bålsta och Enköping, ett stort trähus med tinnar och torn ligger bakom en hemlighetsfullt hög häck och bara väntar på att jag skall flytta in…
Om man åker tåg mellan Stockholm och Västerås ligger det ett rosa stenhus, med pelare och balkong, där brukar det fladdra vita tyllgardiner på sommaren och finnas stora terrakottakrukor med färggranna blommor på trappan, det verkar också ganska trevligt…
Och så vet jag att det finns en Skånelänga utanför Lund som också väntar på mig…
Och den där stugan i Skottland, och det lagom stora slottet i Yorkshire, och…
Ja så där fladdrar tankarna ibland..:) Så vad har ni för drömboende och drömhus??

Hahaha! Jag trodde inte att det fanns en värre anglofil än jag, men ack vad fel jag hade!
Mitt dromhus ar en stockstuga byggd pa ett typiskt libanesiskt stenhus (souterrang) Tomten ska ligga pa en sydslutning ca 1.000m.o.h.. med utsikt over Medelhavet och aven fri sikt ner till Beirut. Men det ar kanske lika bra att det forblir ett dromhus, for det ar ett tusental "buskbrander" varje sensommar.

Ja England är underbart, jag väljer att bortse från det negativa och trista i ö-riket, och ser bara allt härligt som får det att sjunga i hjärtat:))
Vi får ta och utbyta Englandstips, Pernilla:)
Ett av mina drömhus är ett hus byggt högt upp på en pelare. Det ska ligga en bit ovanför tädtopparna. Det ska vara runt och ha panoramafönster runt om. En terass ska jag ha utanför panoramafönsterna.
En vacker dag…när politikerpuckona har insett att människor inte vill bo i skokartonger…då ska jag bygga mitt drömhus.
Tom

Härligt att ni faktiskt funderat ut era drömhus tycker jag!
Några flera drömboenden??
Jag har ritat mitt drömhus. En vacker dag kanske jag bygger det.
Vänliga hälsningar
Niklas

#8 Lägg ut en bild på ritningen så man får se. :)
Oskar

Mitt drömhus är ett hus som inte är i kalla Sverige i alla fall. Usch, för vintern. Vill ta alla djuren och ungarna och gubben och dra till varmare breddgrader.
Mvh Åsa
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
#9: Jag ska se om jag hittar skissen.
Vänliga hälsningar
Niklas

Jag vill bo nära vattnet, med bastu och brygga. Stället ligger i ett västerläge så att man kan äta kvällsmat på altanen i solnedgången, men tidigt på morgonen tittar solen fram från andra sidan udden så att man kan ta dagens första dopp i det varma vattnet och äta frukost på bryggan. I trädgården står det äppel- och körsbärsträd som när de blommar om våren får platsen att kännas som Körsbärsdalen i Nangijala. Huset behöver inte vara stort, ja det är faktiskt nästan en nackdel om det är stort. Däremot får gärna vardagsrummet vara lite större med lite högre i takhöjd upp till nocken. Köket är öppet mot vardagsrummet och husets hjärta är den öppna spisen som är tänd nästan jämnt. Så ser mitt drömboende ut…
Det är roligt att fantisera… :)
Mvh // Staffan

Svårt med drömhus…ena stunden vill man ha ett hypermodernt och spejsat hus…men så ibland känns det som om ett gammalt charmigt kråkslott är vad man vill ha.
Ett stort strähus nära vattnet är nog det jag vill ha trots allt, typ detta:
http://www.wrede.se/avd/lantstallen/lants_objekt/orrhammar.html
Fast just detta var tyvärr redan sålt. :)
Oskar
Oskar, jag måste säga att när jag såg de svartvita bilderna tyckte jag att det påminnde väldigt mycket om ert hus. Med andra ord gillar du ert gamla hus ;-)
Tom

#14 Ha, jo nog är det så. Man präglas av barndommen. :)
Oskar

Åh, stort gul trähus med vita knutar och snickarglädje, ja tack, helt ok:))

Ok, så det är där ribban ligger nu. I så fall kan jag tänka mig att bo här. :)
http://www.neuschwanstein.de/english/index.htm
Oskar

#19 Jag oxå.
Audiatur et altera pars

Nope Oskar och Åsa, Neuschwanstein är redan tingat av mig, det är mitt sommarboende - så det så:) Men ni kan få komma och hälsa på, jag har rum lediga, så blir det kunglig fest i Schwarzwald (utan fyrverkerier) också!
bln, helt ok boende, vacker rosa färg…:)

Haha, men visst var det där jag skulle få flytta in i en flygel med mina djur? Hade för mig det. Och fester blir det många, självklart alla utan fyrverkerier.
Audiatur et altera pars

Och då, du får en flygel till dig och djuren, Åsa:) Ja riktigt stora hus och slott blir nog i längden lite ödsliga att bo i… Lagom är bäst, gott om utrymme för både samvaro och ensamma stunder, men inte för många ödsliga, ekande rum utan liv och värme.
Fast förstås ett härligt balrum för alla fyrverkeri-fria fester med massor av levande ljus och blommor!!