Bostadsrätt
Hej
Jag vet iten om detta forum är det exakt rätta för mitt inlägg, men jag hittar inget som verkar passa bättre. vet ni så tipsa gärna ^^ jag chansar här iallafall på här finns några mer erfarna med mer kunskap än mig.
Jag bor i en bostadsrätt i HSB. Jag har funderar lite kring deras rättigheter kring att gå in i min lägenhet hur som helst. Detta för att dem valsar in här som om dem äger stället, och inte alltid godtar ett nej om det inte passar mig just då. jag känner mig mycket inkräktad på och vet inte när dem kommer springades här då det sker i tid och otid, då det renoveras. Är rädd att dem ska släppa ut mina katter om dem går in när jag inte är hemma. dem bara gick in en gång när jag satt på toa, fasen va arg jag blev. men dem bara ignorerade mig. :/
Vet att reglerna är hårda när man hyr, hyresvärden måste ansöka om rätt att gå in hos hyresnämnden om den boende vägrar. Är det någon som vet hur detta sköts i bostadsrättsföreiningar?
Liknande erfarenheter eller allmän information ni kan vara till nytta är också välkommet.
Vill få lite mer kött på benen innan jag tar upp något sådant här på mötena.
Det måste väl finnas några stadgar i er förening som du kan läsa på.
Här kommer en länk där du kanske kan hitta något
/Maria
Tack, ska kika på det. :)
Det ska stå i era stadgar hur det regleras. Du kan byta lås på din egen dörr om det inte står i stadgarna att du inte får. Du kan nog inte neka dem helt att gå in men de bör nog avisera i förväg om de ska gå in.
Du kan kräva att de legitimerar sig och att de i förväg berättar vad de ska göra. Om de bara går in utan ditt medgivande kan du alltid ringa polisen eftersom det är hemfridsbrott att gå in mot din vilja.
Tom

De får gå in utan förvarning och om du inte är hemma vid akuta fall, tex om de misstänker vattenläcka. men annars måste de höra av sig i god tid innan.

precis som tidigare skrivet;
de får gå in oanmält vid akuta fall.
de får även gå in om det gäller en renovering utav fastigehten som måste göras, t.ex. stambyte. men detta ska meddelas i förväg.
Tack för era svar. Jo så mycket har jag också förstått, vid akuta fall hade jag bara varit tacksam och vid stambytet fick dem gå in och bygga å ha sig så mycket som behövdes. får ta och sammanställa något inför nästa möte för söka ta upp det på ett bra sätt, för där har varit mycket halvmotiverat springade och dem meddelar inte innan.
Nu sist ville dem in och fotografera badrummet på en söndag, ingen förvarning och de tyckte dem hade rätt till det. Brukar inte ha för vana att bara släppa in främmande män som inte ens legitimerar sig eller förklarar sin sak ordentligt. fick fråga två gånger varför han ville in i min lägenhet innan jag fick ssvar. Börjar bli aningen jobbigt… men har nog bestämt mig för att flytta under detta året (aldrig HSB igen säger jag bara) så kanske onödigt att bråka med dem :/

Bara för att de beter sig illa där du bor nu betyder inte att HSB gör så överallt. Vi bor i en HSB-förening. Vi har visserligen ett radhus men ändå.. aldrig att de skulle gå in här utan förvarning. Nu kan de inte heller göra det eftersom vi har hemlarm, men ändå. Ta reda på vad som gäller i den förening du köper ditt nästa hem. Som de beter sig där du bor nu är ju helt befängt!
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida
Nej det har du rätt i, men just nu känner jag mig dock inte pigg på HSB (lättar väl kanske sen) men min syrras förening i HSB är bra och väldigt engagerade i alla åldersgrupper som bor där. Det märks att alla har lika stor tala där.
Tror det är mycket ålder som spelar in här ja bor då majoritetn länge varit äldre. Blir bara bortvifftad eller liknande när jag försökte diskutera med dem som någon lilltös som inte begriper något :P
jo det blir mycket research inför nästa boende hehe man lär sig efterhand, detta är ju min första egna lägenhet. en hel del visare har man ju blivit :P

tycker det låter konstigt att de bara går in hur som helst.Sist de skulle göra nåt i min lägenhet så hade jag skrivit på ett papper att de får gå in o att jag hade katter så de inte släppte ut dem. jag var sjuk o var hemma o det lät så gulligt när de gullade med mina katter =) jag bor oxå i HSB o här respekterar de mitt privatliv o att det e min lägenhet.
Jag har tidigare bott i flera hyresrätter och de har aldrig gått in hur som helst där heller.
Jag har också två katter och de tog alltid hänsyn till detta och vi kunde komma överens om dag och tid.
Varför det skulle fungera sämre i en bostadsrätt har jag svårt att förstå.
/Maria
Överlag tror jag inte det gör det. Är nog ett undantagsfall här skulle jag misstänka. dem verkar vilja ha stor kontroll över vad man gör här osv. Som tex vem som skulle få bestämma vilken typ av duschvägg som skulle sättas in. Där stod jag på mig och fick min vilja igenom tillsist iaf. Kan vara att de har gjort på ett sätt i många år och det har kanske funkat med de som bodde här innan. Men det har ju blivit fler och fler yngre som köpt upp lägenheter numera.

Men herregud! Så där kan de omöjligt få bete sig!! Så länge man inte flyttar kontakter, rör o innerväggar hur som helst så har du rätt att avgöra själv hur din lägenhet ska se ut. Det där skulle jag kolla upp närmare om de verkligen får göra det.. för mig känns det som olaga intrång och trakasserier!
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida
Jo, man har jus tor frihet att fixa till saker själv i bostadsrätt, en av anledningarna att jag valde en bostadsrätt. Jag tror faktiskt att de inte har någon koll på vem som har vilka rättigheter. Dem tror nog att de har rätt att göra såhär, tycker det verkar så, dem försöker ju säkert göra saker så det blir bra med lägenheterna, men oavsett så sker det på ett kränkade sätt :/ tanken är att ta upp det på mötena, har dock knappt hunnit läsa på tillräckligt mellan jobben å studierna, men vill ha koll på läget innan jag säger något mer:P