Upphängningsproblem
Jag har ett probelm i lägenheten. Jag har försökt sätta upp gardiner i min o killens lägenhet. Huset är byggt 2006 och ytterväggarna är gjorda av betong, och sedan sitter det gips på det. Enligt våra papper så ska det vara en luftspalt mellan gipsskivorna och betongen. Gipsskivorna är fästa på metallreglar, men när jag borrade hål i gipsen så ligger betongen tätt emot gipsen.
Nu till mitt problem. Hur ska jag sätta upp gardinstänger på en sån vägg? Dum och godtrogen som jag är så satte jag upp stängerna med små skruv bara i gipsväggen. Det höll ett tag, men nu har den ena stången rasat ner. Och hålen blev ju såklart större också. Så hur ska jag fortsätta? Drar mig för att röra nånting på våra väggar nu.

Du måste in i betongen förmodar jag och fästa skruvarna i nån plugg.
Tom har säkert ett bra förslag. 
Hatar cancer och älskar vårlökar.

Och så borra i betong kräver också betongborr, det går inte med typ träborr, men du måste nog ändå gå till fackhandeln, fråga dem där på plats.
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo
Du har i alla fall bra förutsättningar för att få fast gardinstången riktigt hårt :-)
Köp, hyr, eller låna en borrhammare och gör hål i betongen (8 mm). Sen stoppar du i pluggar (bruna 8 mm) och skruvar fast stången med lämpliga skruvar (fråga i affären så att du får skruvar som passar). Det kommer att sitta som berget.
Tom

Tack för svaren.
Jag gick till Bauhaus imorse och frågade. Därifrån fick jag med mig en universalplugg som tydligen skulle vara bra. Pluggen är grå med 45 mm skruv. Kan jag köra på den? Eller ska jag gå tillbaka o köpa de bruna pluggen?
Visst är slagborr och borrhammare i princip samma sak? För jag har en slagborr här hemma.
Nej,slagborr är inte samma sak som borrhammare.En borrhammare är mycket bättre,det går väldigt mycket lättare med en sån.Men såklart går det även med en slagborr.
#4, Det viktiga är att pluggen går tillräckligt långt in i betongen och att skruven går längre in i väggen än pluggen.
Precis som Nordann skriver är det stor skillnad på en borrhammare och en slagborr. En slagborr är oftast en helt vanlig borrmaskin med ett 'slagläge' som gör att borren vibrerar lite när den borrar. Helt värdelös att använda om det är riktig betong eller sten. En borrhammare slår in borren samtidigt som den snurrar så att det går snabbt att göra hål i sten och betong.
Men jag föreslår att du provar att borra med din borrmaskin. Är det en porös vägg så går det bra.
Tom

Tänk att allt blir så mycket lättare att få svar här när man är rådvill. Tack för det utförliga svaret Tom =)
Nu behövde jag ändå inte använda min borrhammare (det var ingen slagborr jag hade ändå). När jag höll på att meka med hålen som jag själv hade gjort i gipsen så insåg jag att det var en träregel runt fönstret. Lite otippat och väldigt förvånande. Så det var ju bara att borra med min vanliga borr. Nu sitter äntligen gardinstängerna uppe som de ska!
Nu saknas det bara att sy upp gardinerna så att de inte går i golvet.
Så bra att det löste sig.
Tom

Ja, och jag har lärt mig också att jag ska ta saker i egna händer istället för att lyssna på min sambo. Det var han som drog ner gardinerna från början så han skulle sätta upp de. Och han visste inte hur han skulle bära sig åt så han läste i papprena vad det var för material i väggarna. Nästa gång, så gör jag allt själv direkt istället. Stängerna har legat på golvet i över 1 år för att han inte ville ta tag i det.
Go Sandra GO! :-)