Duralex
Vi köpte ett gäng glas på Ikea för några månader sen. De såg ganska rejäla ut. Tyvärr visade det sig att de var allt annat än rejäla. De flesta har blivit kantstötta och flera har vi varit tvungna att kasta.
Var köper man Duralex-glas? De brukar hålla för allt. Vi har frågat på Duka, Cervera, Åhléns med flera ställen. Inga har dem.
Vänliga hälsningar
Niklas
Kolla in denna nätbutiken, de har:
Tack! Vi skulle behöva ungefär 20 centiliters. Det verkar de inte ha. Men det måste finnas fler ställen som säljer dem.
Vänliga hälsningar
Niklas

Det finns grossister som tar in Duralex glas, som sedan säljer tilldetaljhandel, men inte till finare butiker som Duka, utan sådana kedjor som OBS, ICA m m. Du kan kolla in vilken storhandel som helst som säljer mer än mat. Annars kan jag kolla åt dig hos mina leverantörer, om du kan skicka in en bild vilken form du är ute efter. Jag har jättemycket att göra just nu, men du kanske kan vänta lite i så fall?
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo
Duralex är ett varumärke för härdglas, och det finns flera märken och tillverkare. Bland annat har Ö&B sålt sådana från andra tillverkare.
Du känner igen de flesta härdade glasen på att de har en präglad text i botten, någon siffra, ett tillverkarnamn eller texten "verre trempé" ("värmehärdat glas" på franska). Oftast är de franska men det finns också italienska tillverkare.

Gissar att det där är olika. Jag handlade glas på IKEA för massa år sedan och de håller för typ vad som helst…
mvh
Oskar

Om man vill ha tåliga glas (och inte glas på fot), då kan man göra som vi. Vi tycker att Slotts Gästabuds senap smakar bäst och brukar köpa den. Istället för att slänga dem tomma glasen, diskar vi dem. De är himla vackra i form och bra i storlek, samt har en vacker skimrande ljus på utsidan, och är stapelbara. Om de är härdade, vet jag inte, men tåliga är dem. Idag har vi minst ett tiotal vi har samlat på oss och jag gillar riktigt att använda dem.
Sen är det ju så, allt är förgängligt, är man klumpig, då går både glas och porslin sönder fortare än hos dem som har händerna i styr, men olyckor händer hela tiden. Och Duralex kan också gå sönder.

Sen är det ju en fördel om man gillar senap… hahaha… Men klart kul idé!

Nja, det gick inte på två dar…
Men visst, det går till korv, marinad och såser, en burk räcker cirka en månad, de är ju inte så stora.
Jag säljer 20-25 cl duralexglas från ett tyskt glasbruk..
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/