OT - Myrinvation!
Ber om ursäkt om detta inlägg inte passar i gruppen, men hittade ingen annan grupp att lägga det till.
Allt började i somras då vi dränerade runt huset. När allt vart klart hittade vi massa myror i källaren så vi köpte "anti myrr" (eller någt liknande) och puffrade på där myrona hade sina stigar. Det funkade, trodde vi. Efter en vecka såg vi inte några myror, men efter ytterligare några veckor har vi FULLT med myror i köket, vi blir inte kvitt med dem. Vi har provat med några dosor som dom ska ta mat ifrån och ge till sin dtorrning, problemet är att dom verkar inte "bygga" bo och myrona som går in i dosan dör ganska så snabbt och får inte med sig maten. Sen har vi även provat med något annat som jag inte kommer ihåg vad det heter. INGET funkar.
Problemet är att vi har andra djur i huset som tycker om att jaga myrorna så vet inte hur vi ska gå till väga nu, gift känns inte så kul nu när dom är inne I huset och inte bara i källan.
Någon som har tipps?

inga tips, men myror nu?

Har ni testat och sprutat med Radar?
Det är starkt, och tar dem flesta insekter, myror och ohyra.
Men tänk på att har ni djur ska dem inte infinna sig i rummet närmaste 2h. och vädra regält efteråt. Kan ni stänga dörren till köket, så gör det under 3h. Tills allt är ut vädrat.

Fun Light brukar rekommenderas, eller annat med aspartam i. Det fungerar utmärkt som myrdödare.
Hatar cancer och älskar vårlökar.

hahaha…tur att sånt skit som spartamkan duga till något! 

#1 haha tyvärr :P Dom frodas i vårat kök och vi har ihjäl 20tal myror varje dag men det kommer bara fler -.-'
#2 nej det har vi inte då vi inte kan stänga av köket från djuren -.-'
#3 är detta gift som djuren kan komma åt? Kattungarna är väldigt på myrona och tycker om att käka dem -.-'

Aspartam är ju ett godkänt sötningsmedel, så det borde väl inte vara livsfarligt i små doser. Att jag sen aldrig skulle köpa nåt som innehåller det är ju mitt problem.

#5 alltså aspartam finns ju i många saker numera som vi äter. tror absolut inte det är farligt för kattungarna. myrorna är ju bra mycket mindre än dem!

Hoppsan såg nu en miss från mig :P Hade inte läst "fun light" utan något helt annat (A) Det är ju ingen fara för kattungarna xD
Hur gör ni med fun Light?
Mitt bästa tips som funkat två gånger på olika ställen är att dammsuga upp alla myror som kommer…till slut kommer det inga fler.Det är väldigt miljövänligt.

#8, bara häll ut det. Vet inte om du kan hälla det på nåt, så du inte har det överallt.
Ring Anticimex och fråga

Håller med #11. Ring anticimex, innan de förstör nåt i huset.
Verkar som om de byggt bo i huset, hos er…..

Jag minns i min första marklägenhet jag hade.
Där hade jag myror i lådor, i kylskåpet….i skåen i badrummet….till och med inne i kladskåpet!!
Det visade sig att hela huset var bygt på en stor myrstack!!!
Anticimex hade och göra ett tag….
#11, Ett till medhåll från mig. Anticimex är riktigt kunniga och hjälpsamma. Ring!
Tom

ska disskutera med dom hemma :P

# 15
med familjen eller myrorna? 

#16 både och
myrorna kanske vill dra
om inte måste familjen och jag ha en disskution xD
Det finns ju olika myror. En del kan göra skada i väggar osv medan andra bara mest är till besvär om jag fattat det rätt.
I sommarstugan hade vi en hel vägg som var full av myror på insidan och Anticimex kom och sanerade men det visade sig att de bodde i en stack ganska nära huset och skulle kanske flytta in hos oss.
Anticimex tog hand om både väggen och stacken och det kom aldrig några myror tillbaka.
Vi hade definitivt inte klarat detta själva.
/Maria
Sånt där brukar väl dessutom ingå i försäkringen nu för tiden?
I vår hemförsäkring ingår hussvamp och husbock tror jag men inte myror utan då var det Anticimex som gällde men det är säkert olika från bolag till bolag.
/Maria
Ja - det kanske är så det är.

Jo vi håller på forska om det ingår eller inte. Men vi har hittat dom jävlarna
Dom bor bakom tankarna med varmvatten. Få se om det händer något i helgen, låter som om det nya pannrummet ska fixas då och då gå rinte pannan så kan försöka övertala pappsen att ta bort tankarna så kanske vi hittar boet.

Så där. Det gick på hemförsäkringen och dom var hem till oss i veckan och la ut en annan typ av dosa och gav oss sprey men kan dock inte använda den då myrorna är i köket och köket går inte att spärra av i 4 timmar som man ska.
Men hitills har myrorna försvunnit, få se hur lång tid det tar innan alla är borta ;)

Grattis, vilken tur ni har.
Vad skönt att de verkar försvinna 

# 23
GRATTIS och LYCKA TILL i framtiden med dem små marodörena!