Sy-tips!!
Jag och en annan tjej har planer på att sy en klänning. Nu är det så att vi inte riktigt vet hur man gör, men några sykunniga måste det väl finnas här?
Vi vill att den ska ha halter-neck och ganska bar rygg, samt att den ska fladdra och flyga upp när man snurrar. Dessa ska vi (förhoppningsvis, om det blir några klänningar) ha på våran slutproduktion i skolan - en stor dansföreställning där vi koreograderat nästan allting själva.
Såå.. Jag undrar om någon har tips, kanske eventuellt en mall? Hur gör man för att sy såhär?
Någon som har någon humm om vad ett tyg i någon form av stretch kan kosta?
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Nått sånt här? http://www.svenskamonster.nu/shop/product_info.php?cPath=21_22&products_id=388
Är du nybörjare är det mycket svårt att sy utan mönster, men det där ser väl bra ut?
#1: Nämen oj! Superfint! Det var nog nästan exakt sådär vi tänkte! Ska kolla runt på sidan, tack!
Om ni är nybörjare, så lönar det sig att vara beredd på lite lärpengar. Ta hjälp av någon som kan och använd mönster och följ det noggrannt!
En sån klänning kräver ju att ni provar odrdentligt för det gäller att den sitter snyggt upptill, där den är figursydd, alltså sydd utmed kroppen. Tur att ni är två, då kan ni prova på varandra och nåla in (och ut) där det behövs. Om det ska vara riktigt noga skulle jag göra en toall (en modell i vanlig lakansväv) först. Det räcker att göra en modell av överdelen ner till höfterna. Den kan ni nåla och klippa i precis som ni vill utan att det gör nåt på slutresultatet.
Som övriga personer sagt så är det bra att ha ett mönster att utgå ifrån om man är lite ovan. Ni kan väl berätta hur det går. Kom med fler frågor under arbetets gång om det dyker upp några.
Vad kul, ni kommer att bli urtjusiga. Hoppas att det ger mersmak att sy.
Blir det en sån klänning tina??
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.
Just nu håller vi på att ta reda på hur mycket sponsring vi kan få från skolan då detta är till vår slutproduktion. Skolan kan köpa in kostymer, en del, och därför säkert också en del tyg. Men innan vi köper vill vi gärna veta hur mycket vi har att röra oss med och hur mycket vi får lägga ut själva :) Klänningarna kommer ju bli skolans sen, eftersom de betalat.. Synd om dom blir fina :P Men vi får se! Jag berättar hur det går när vi kommit igång
Om ni tänker sy den klänning som Solveig skickade modell på så skulle jag inte använda stretchtyg. Den är ju gjord för vanligt stumt tyg och blir nog rätt stor om ni väljer ett tyg med stetch. Det finns en massa olika syntettyger med olika festliga utseenden som inte brukar vara så dyra. Jag tror ni kan komma undan med några hundralappar per klänning om ni håller er till syntet.
Nu är tyget köpt, mönstet köpt och första klänningen … nästan klar!
Vi fick 200kr av skolan att köpa tyg för, så vi fick gå in i en affär och i stort sett ta vad dom hade. Vi valde ett ljusblått tyg som var ganska tungt tycker jag, det är liiiite stretch i det vilket vi tycker är bra. Vi använde oss av mönstret i #1 men när vi sytt kjolen på den första klänningen (kjolen består av 7 delar) så gjorde vi så att vi inte sydde ända längst ner utan sydde dit en trekant som var ca 30cm hög och 20cm bred, mellan varje del.
Nu flyger kjolen ut jättefint och det var det vi var ute efter :) Det har varit jättesvårt och man märker verkligen att vi inte är några sömmerskor :P Den är fin, behöver fållas. Men man ser ju på "insidan" att sömmarna inte är så jättefina.. Men det är ju tur att den är fin på "utsidan" :))
Ska se om jag kan lägga upp ett kort här snart .. *letar efter kameran*
Här kommer då livs levande bilder på klänningen som är nästan klar! Vi vill jättegärna ha synpunkter på om något ser galet ut, vi är som sagt var nybörjar-nybörjare. Vi har ju 1 till klänning att sy! Vi har använt oss av de tips ni gett oss, och fler är alltid välkomna!
Svårt att se på kort kanske..
Här kommer en bild på när klänningen är ut och in.. Ser inte lika "dåligt" ut som det är, men det duger antar jag? Som sagt ska klänningen fållas
Här kommer en bild på klänningen när den sitter på mig. Man ser 3 av trekanterna vi sytt på..
Vi tror att vi vill göra axelbanden lite smalare för att, ja, framhäva våra axlar lite mer. Kan man göra så att man helt enkelt fållar "för mycket"?
Det är lite "luftigt" vid båda brösten på sidorna.. Ni som vet - vi har veckat i underkanten, kan man göra något till veck där på sidan eller ska man "sy in", eller kanske både och, för att det inte ska vara så "luftigt"?.. Alltså det är lite för stort längst ut i kanterna typ..
Kjolen är jättefin, men den sitter ju inte riktigt bra över bysten. Det ser ut som om mönstret varit för stort. Lite svårt att ändra i efterhand, men man kunde eventuellt sy ett intag på överdelen under bysten. Då måste överdelen sprättas lös först.
#12: Ja precis, den blev lite för stor där, iaf ute på sidorna.
Vad menar du med intag? Att sprätta upp den är inga problem.. Och vi har ju en klänning till att göra, så då kan man ju fixa på en gång på den
När du sprättat lös överdelen ska du prova in den på din egen kropp. Man kan fast ta på den på avigan så går de bra att nåla. Då märker du kanske att du har ca två cm extra tyg mellan fingrarna som ska sys in. Du syr som en kil så att det passar på kroppen, men tråckla bara först innan du använder maskinen, så går det lätt att ändra sen vartefter du prover.
Då måste du antagligen också ta in nedre delen för att du ska få det att passa ihop, men det går ju lätt bara genom att sy bredare sömsmån efter att du sprättat upp en söm eller två på nedre delen.
Såhär kan kilen för ett intag se ut:
#14: Tack så mycket! :) Jag tror jag förstår, hehe. Återkommer!
Ja, nu kommer mitt inlägg kanske lite sent, men jag skulle nog inte sätta på mig klänningen ut-och-in för att nåla. Om man är ojämn i kroppen (vilket de flesta faktiskt är utan att tänka på det) så blir klänningen ändå fel när den kommer rättvänd sen. Men visst, ni sa att tyget är stretchigt och det kan jämna ut en hel del också. Det kanske inte är millimeternoga.
Nästa klänning kan ni nåla ihop hela utan att sy den, och prova sen. Då kan ni rätta till alla skavanker redan från början.
Men vad duktiga ni är! Det är inte lätt att sy om man inte är van.
Axlarna kan ni absolut göra smalare genom att helt enkelt sy längre in på tyget som ni sa. Men ni måste klippa bort en hel del sömsmån sen för annars blir det jätteknöligt och dragigt.