Hålla katterna borta?
Vet inte om det här är rätt forum att fråga på egentligen, men jag testar.
Vi bor i ett radhusområde där folk såklart har husdjur, precis som vi. Vi har dock ökenråttor så vi vill ju absolut inte få besök av grannarnas katter. Än så länge har de bara varit på tomten men det känns olustigt att man inte ska kunna lämna altandörren öppen pga risken för kattintrång. Dessutom har vi talgoxebo innanför panelen på altanen så ni kan ju ana vad katteländena är ute efter.
Hur gör jag för att hålla katterna borta från vår tomt? Närmaste grannen har en katt men hon sitter i koppel när hon är ute. Men jag vill ändå inte göra något som skrämmer henne men ändå håller borta de andra katterna i grannskapet. Har ni några tips?
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida
Har inga tips,fråga på katter iFokus och hittekatter i fokus!

Gå in på någon av kattsajterna och fråga =)
Spruta vatten på katterna när de kommer, brukar inte vilja komma tillbaka. Vad du än gör så mata inte dom ;)
Det finns något som heter "Get off" i de flesta djuraffärer som du kan lägga ut i tomtgränsen. Det är en sorts gelékristaller som katterna ogillar doften av. Tyvärr måste man fylla på med jämna mellanrum framförallt om det regnat.
Jag har testat det hemma då grannens katter använde vår altan som toa, och det fungerade. Vi blev av med våra oönskade "gäster".
Zabelle

Är inte det ganska dyrt om man ska lägga det överallt?
Man kan lägga kaffesump runt tomten också tror jag… Fungerar iaf om katterna gräver…
#4 kommer inte ihåg vad det kostade, vi använde 2 förpackningar, sen kom Katterna inte tillbaka, så för oss var det värt det.
Zabelle

Blir svårt att hinna spruta vatten på katterna eftersom de drar så fort vi öppnar dörren. Men Get off ska jag lägga på minnet. Kaffesump lät ju mindre trevligt men det kan ju vara värt att testa.
Hade inte en tanke på kattsajterna, vimsjag.. men nu har jag frågat där oxå :)
Does it become a walk?
/Ida

Haha alltså jag har nog rört till det!
Kaffesump vänder man ner i jorden för att katterna inte ska gräva där =) Så det syns ju inte. Så det var ju inte så bra svar!
Men du, där finns ju Ssscat, sätter du den i närheten eller i dörrhålet så går katterna inte in!
Hade det till mina katter för att de inte skulle hoppa upp på diskbänken.
Katter brukar inte tycka om citrusdoft. Du kan t ex testa att lägga ut citron- eller apelsinskal där du inte vill ha kattbesök. En nackdel är att doften fort går bort.
Kanske värt att pröva doftolja med citrusdoft som du stryker runt altandörren?

Citrusdoft va en bra grej om det funkar. Det luktar ju gott för oss :)
Does it become a walk?
/Ida

Tänk på att starka dofter/medel kan ha motverkande effekt, att de börjar kissa för att dölja citrusdoften…

Okej.. så det ska vara en dov doft då.. Men om den där katten vågar pinka på vår altan då blir livet inte roligt för den. Ska ändå börja med att leta upp ägaren till den.
Does it become a walk?
/Ida

Jag tycker du ska prova den Ssscat! Den piper först och sen sprayar den. Jag har en som jag inte använder, det ända som behövs är en ny patron och batterier. Du kan få den om du vill testa!

#12 Det låter alldeles toppenbra :) Ska vi fortsätta via PM?
Does it become a walk?
/Ida

Det kan vi göra =)

Jag har hört att tagetes runt i trädgården håller katter borta..pga den starka lukten..om det funkar vet jag inte..men helt klart värt att prova:)
Tagetes är inte avskräckande här i alla fall (4 katter). De satt och luktade på blommorna.
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Vi har gjort en träram i dörrstorlek, satte gångjärn på, lite vingligt men det håller. Häftade tyllgardin på det, och en gummisnodd som håller dörren stängd när altandörren är öppen, ingen katt kommer genom där. Vintertid plockas ner.
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo
Jobbigt. Jag har innekatter eftersom jag inte vill besvära andra med att hålla reda på mina djur.
Det ska finnas "katt-skrammare" tror jag? Alltsa elektriska sadana.
Eller sa kan du ju paminna djuragarna om att det ar lag pa att man ska halla sina husdjur under kontroll pa allman plats.
Tyvarr ar detta anledningen till att jag hela min uppvaxt fullkomligt hatade katter - for jag blev attackerade av en katt helt oprovocerat och en kom in via balkongen och kissade + kloste runt i min sang! Ingen far ha hundar pa samma satt sa jag forstar inte hur det kan vara okej att katter springer runt och gor som de vill.
#18 Bra gjort av dig!! :)
#19, Det finns inte längre katt/hundskrämmare att köpa. I alla fall inte i sverige. Skulle det visa sig att jag har fel får du gärna berätta eftersom jag själv vill ha en.
(Om du inte menar sådana där små batteridrivna historier som inte fungerar så effektivt)
Tom
det finns små grejsemojser som avger högfrekvent ljud som katter och hundar ogillar.
Här är en sådan grejs:
Scrolla ner till "katt och hundfritt", dom högst upp är riktat mot möss och råttor.
En granne här har monterat en sådan till sitt hus, och katterna går inte inn i hans trädgård numera. Dom värkar inte heller rädda, så dom skräms tydligen inte, men dom fattar snabbt hur nära dom kan gå innan det obekvämma ljudet sätter i gong.
Min hund ogillar ljudet men värkar inte heller va riktig rädd.
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
Jag bor i ett radhusområde med två katter. Jag och mina katter har besvär av ANDRA katter som springer lösa
. Mina får bara gå ut i den inhägnade trädgården och jag kan bli så irriterad när vissa kommer in t.om via taket och mina katter blir ju förstås helt galna.
Oansvarigt att inte se efter sina djur.
Det enda som har hjälp är faktiskt vattenslangen med pistolmunstycket. Jag har sagt till ägarna att jag sprutar vatten på deras katter men detta funkar ju bara sommartid. Men katter lär sig så jag tycker nog att det har blivit lite bättre.
/Maria
#21 Det var en sadan jag menade. :) Fragan ar bara om det ar vart det, de kanske lar sig att det inte ar farligt ganska snart.
Jag har fatt lara mig att man ska kasta saft pa katterna, for da vill de aldrig komma tillbaka da de far slicka sig rena i timmar… men det tycker jag ar lite overkill.
Ett annat tips ar att stro nagon riktigt, riktigt stark krydda over hela tradgarden (eller iaf i rabatten). Da far de det pa tassarna och vill inte ga dit igen.
#23 grannen här har haft den några år nu, och katterna skyr hans trädgård lika mycket nu som direkt efter han satte upp den :)
Min hund har lärt vilken sida av vägen hon skal gå på för att undvika ljudet så hon går bara på den ena sidan av vägen av gammal vana nu. :)
#23 Mitt problem är ju att mina katter är i min trädgård
/Maria
#25 ja då är det ju svårare om du inte vill skrämma bort dina egna katter och endast alla andra grannkatter.. då tror jag nog att spruta vatten med lite sockerlösning i eller dyl vore bättre, men då får man ju sitta och vakta så himla mycket ett tag