Köpa ljus

IKEA har väl mest skulle jag tro. Annars brukar de flasta vanliga större matbutiker ha, speciellt nu till jul.
Blockljus kallas de för.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Det är lite klurigt det här med ljus. Min erfarenhet med just ljus är att de lite dyrare ofta har bättre kvalitet och bättre brinntid. Vet inte om det har med stearin/parrafinblandningen att göra?
/Maria
De ljus jag har sett i matbutiker och dylikt har varit såna som är "målade" i färg - alltså kommer det vita fram när ljuset brinner, vilket jag inte tycker om.
Och jo, #2, det har du nog rätt i. Jag jämförde två värmeljus här om dagen och de såg olika ut .. jag har iiiingen aning om det har med saken att göra, men den som brinner längre var mattare och den som brann upp fortare var glansigare. Kan säkert bara vara en slump, men man vet ju inte riktigt.
#3 Det är viktigt också med blockljus att skära av kanten som blir runtom tills nästa gång man tänder ljuset. Då rinner det jämnare.
Jag gillar inte heller dessa "målade" ljus.
/Maria
Tack för tipset! :)
Jag betalar gärna lite för bra ljus och är lycklig nog att ha en riktig ljusfabrik "runt hörnet"…
Det går oxå att krama kanterna eller trycka in dem så som man gör på Partyliteljus. Jag föredrar Partyliteljus framför vanliga Blockljus.
Kramisar och nospussar Lotta, Geisha och Tilly 

Jag trycker in kanterna innan jag släcker blockljus.
Willys & Netto har billiga, som brinner längre når man trycker in kanterna….
Tyvärr brinner inte partylites ljus mycket längre än de billiga, är min erfarenhet…..
Willys och Netto har jag kikat hos och där finns bara målade ljus :/
Och ja, det funkar mycket bra att trycka in kanterna :)
Har ljuset en hård yta är det 100% stearin är ytan mjuk kan det vara 100% parafin eller en blandning.Stearin ljus har alltid varit "kvalitetsljus" men nu har parafinet blivit dyrare på spotmarknaden så parafinljusen kostar lika mycket som stearinljusen.
Jag säljer otroligt mycket ljus.Jag har fått tag i svensktillverkade parafinljus och dom är suveränt bra och stabila samt håller ett bra pris.
Billiga värmeljus kan vara livsfarliga för parafinet kan slå eld om det står i en tät lykta .Är den i glas så exploderar den om man har otur.Lägg hellre några kronor extra på att få ett värmeljus som är blandat med stearin..
Lågpris ljus i all ära men du får det du betalar för..sen kan jag tycka att partyliteljusen är alldeles för dyra för det du får..
Det jag säljer mest av är 100% stearinljus och utan doft..
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/
Ah okej, bra att veta.
Jag antar att det var ett sånt knas-värme-ljus som tog fyr helt galet här om dagen. Hela "koppen" tog fyr och det var svår att få släkt - så ja, farligt!
Vart hittar man dig och din business? :)
Gå in på min profil så hittar du länkar där*L*
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/
Hoppar över de billiga ljusen. Det brukar vara för mycket paraffin i dem så de osar så hemskt och har kortare brinntid.
Hur vet man? :/ Står det någon slags innehållsförteckning eller liknande?
Jag kör oxå lite dyrare ljus typ Partylite, de har lång brinntid, helt genomfärgade samt att vaxet i ljusen inte blir mer än 60 grader. Om man sköter dessa ljus rätt så är det värt pengarna. Alltså: Klippa veken krama kanterna……så har man inga gropar, inga ljus som rinner mm. Har man skött dem rätt och det trots allt rinner så kan man ju reklamera dessa om det är minst en tredjedel kvar.
Sen kan man ju använda hela ljuset, som när det är ca 2 cm kvar kan man ta bort veken och använda det överblivna i en Aromabrännare så finns ju doften kvar ett bra tag till.( Om man nu använder med doft)
Det är vad jag tycker. Jag använder vanli´ga billiga oxå ibland, men tycker de inte har den kvaliten som jag vill ha.
Kramisar och nospussar Lotta, Geisha och Tilly 

Kan inte någon skriva en artikel om stearinljus av olika slag? Sammansättning, lukt, brinntid, rinnighet mm? Någon som kan? Jag var rätt ledsen när man råkade tända sådant stearinljus som rann ner på duken. Det gick så snabbt så man märkte bara när det var för sent.
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo
#16, Bra idé. Är det någon som har lite koll eller lust att få lite koll?
Tom