Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettbygga-och-renovera
Läst 5216 ggr
Tom
2005-12-27 23:39
0

Tål stenull vatten?

Kan man lägga stenull som isolering under en gjuten betongplatta i en källare även om det riskerar att komma under vattennivån ibland?

Tom

Niklas
2005-12-27 23:52
0

Ingen aning. Men gör det någon nytta om det är blött? Är det inte när det är torrt det har den isolerande förmågan?

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Tom
2005-12-28 02:00
0

Jag vet inte?

Marken är inte helt slät och stenull har förmågan att forma sig efter underlaget. Det kan inte frigolitplattor göra.

Tom

AndersE
2005-12-28 08:14
0

Stenull bör ju tåla vatten, dvs inte ruttna/mögla.

Det som isolerar är luft, frågan är ju om stenullen klarar av att torka upp mellan varven, dvs finns det någon form av ventilation?

Jag tror, att om man skapar ett utrymme som innehåller luft och som blir fuktigt (över 85% tror jag) så kommer mögel att bildas. Även om stenullen tål mögel så är det kanske bättre med ett kompakt golv om man vet att det kommer att bli vått?

AktieTrader
2005-12-28 11:39
0

Hittade detta, det verkar som det förlorar sina mekaniska egenskaper när det blir blött. Dvs det blir mjukt.

F: Hur fungerar blöt stenull?
S: Det här är en av stenullens unika egenskaper! Stenull kan ta emot fukt, den kan torka och återgår då till sitt ursprungsstadium. När ingen mer fukt tillförs stenullen, och omständigheterna är de rätta, kommer stenullen att torka relativt snabbt och åter bli sitt " rätta jag ".
Takisolering som har blivit blöt ett flertal gånger kan förlora lite av sin mekaniska styrka. Men när materialet väl får torka återfår det sin fulla isolerförmåga.

Ventilerad isolering, Paroc Air, är att rekommendera i låglutande tak när risken är stor att fukt tillförs under byggnationen. Vi rekommenderar också Paroc Air i de fall ånghalten i inomhusluften är mycket hög.

Tom
2005-12-28 22:45
0

Tack för era svar! Det var bra att få veta lite mer om stenullen. Det verkar som att frigolit ändå är ett bättre material i den här konstruktionen.

Tom