Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettekonomi-och-juridik
Läst 2780 ggr
EvaRittsel
0

Binda lån eller inte?

Just nå pågår en lobbyliknande kampanj från olika banker som ringer på kvällar och helger och vill binda våra bostadslån. Vad tycker ni? Ska man binda lånden nu eller avvakta? Börjar känna mig lite nervös och vill inte hamna i samma läge som när jag för 21 år sedan köpte mitt hus - med räntor på 17-18 procent. Det var för svettigt.

Niklas
0

Det låter som om tryggheten är viktigare för dig än att ha absolut lägsta ränta. I så fall kanske du skulle binda en del av lånen åtminstone.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Oskar
0

Jag band en del av mina lån före jul.

Historiskt sett har rörliga lån varit bäst. Men om man har små marginaler eller om man går och oroar sig för räntorna, ja då skulle jag binda en del. Det är ju värt en del att slippa gå och oroa sig…

Oskar

Ida
0

Det är inte troligt att vi kommer uppleva samma scenario som i början av 90-talet. Omständigheterna såg helt annorlunda ut då och det var framförallt instabiliteten i vår valuta (när den släpptes fri) som gjorde att räntorna sköt i höjden.

Idag har vi en mycket stabilare ekonomi, men det är inflationen som gör att räntan kommer att höjas framöver. Jag skulle räkna med ungefär en procent högre ränta om ett år. Klarar man det kvittar det, annars kan man möjligtvis spara något på att binda lånen nu, för att alltså betala något lägre än den rörliga räntan inom ett år. Den räntenivå vi haft de senaste åren är ovanligt låg, så man ska nog räkna med att den i alla fall kan ligga på runt 4-5% framöver.

Vill man helgardera sig kan man göra som Niklas föreslår, binda delar av lånet och dessutom på olika lång tid. Då inträffar inte den jätteomställning som kan ske om man har "alla ägg i samma korg."

Man kan exempelvis ha 1/3 på 3 år, 1/3 på 5 år och resten rörligt. Men det beror ju givetvis på hur mycket man har i lån och självklart även på den individuella betalningsförmågan.

Margareta
0

Vi har precis köpt hus och har nya lån och allt är rörligt än så länge.

Mina funderingar låg kring att inte ha alla ägg i samma korg, men än så länge har vi inte gjort något… vi har is i magen och sover om nätterna och klarar betydligt högre räntor än de vi har idag, MEN man vill ju inte betala i onödan…

Hur gör man då?

Avvaktar?

Numer pensionär i Nynäshamn

Oskar
0

#4 Har man en bra marginal och ser lånen mycket långsiktigt skulle jag behålla rörligt.

Om man är mycket insatt i och road av ekonomi/räntor så kan man ju säkert spara en del genom att ändra mellan olika räntealternativ.

Oskar

Margareta
0

Vi har väldigt fördelaktiga lån upp till 1,5 miljon eftersom min man är anställd i bank, de skattetillägg som kommer är långt under förmånen så han är livegen brukar vi säga…

Så länge han är kvar i banken klarar vi oss…

Numer pensionär i Nynäshamn

Ida
0

#6 Då ligger ni säkert även under den normala rörliga räntenivån och har ytterligare en marginal.

Fördelen med att binda nu är att den bundna räntan nu är billigare än vad den kommer vara om exempelvis ett år. (troligtvis)

Men skillnaden är nog marginell. Det kan löna sig om man lånat riktigt mycket pengar och nu binder i kanske 3-5år. Det är i alla fall vad jag tror.

EvaRittsel
0

Skönt att höra. Jag har ganska små lån - allt är relativt - och det finns en bit krav att inteckna innan vi når taknocken… Jag låter nog bli att binda. Just nu i alla fall.