måla om
Jag hade tänkt att måla om ett gammalt slitet skrivbord, men jag har aldrig gjort något sånt förut..
Ska jag använda någon speciell färg eller måste jag ytbehandla med något speciellt?
vad har skrivbordet för nuvarande färg? kan ju innebära att du måste slipa bordet först , för att färgen har spruckit. Då är det inte speciellt fint och måla på det om det är sprickor, osv. Är skrivbordet i vanligt trä så är det snyggast och lägga en lack/olja över än färg isåfall. Gå och prata med dom på bygg-olle eller flugger dom vet nog lite mer.

Oavsett vad så ska det tvättas av med nån målartvätt (som du köper där du köper färg), grundas, slipas, tvättas, målas, slipas tvättas och målas igen.
Du ska använda en träfärg, det finns både vatten och oljebaserade. Vatten luktar mindre och det är 1000 gånger lättare att göra ren verktygen, men jag föredrar oljebaserat till trä. Men det är en smaksak.
Det ska nog målas minumum 2 gånger + grundning, det kan vara en god ide at dra över med ett fint sandpapper mellan strykningarna, och att tvätta (torka av) så att man får bort dammet.
En hel del jobb med andra ord.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
#2 har man tvättat bordet en gång därefter slipat och tvättat igen och börjar måla, då behöver man inte slipa eller tvätta det igen, då ska man vänta att det torkar och därefter måla igen. dom kommer ju sluta med ljefärg nu har dom det ens kvar i handeln ?? :S
# prata med någon i en färghandel

Jo, givetvis ska man vänta tills det torkat, men det kan vara en god ide att bara lätt dra med ett fint sandpapper (100 eller så) över innan man målar för att färgen ska fästa bättre.

Jo det är i vanligt trä.
Nu känns det som jag har lite koll på hur jag ska gå till väga.
Men det räcker alltså att måla med vanlig träfärg? Ingen typ efterbehandlig eller något sånt?
Hur mycket färg kan tänkas gå åt då? Skrivbordet är 2 x 1 meter

Ska du måla benen också?
En liten burk grundning (0,5 liter) och tja… räker det med en liter "riktig"?
Du ska också välja vinken glans du vill ha. Matt, halvblank, högblank.

Nej. benen är av stål.
mm. Jag lägger upp bilder på hur det blev sen :)