Lite vävt

Härliga arbeten! Roligt att det fortfarande finns människor som vill skapa något med händerna som motvikt till köphysterin vi lever i. Min mor och moster har ett stort lager av fina linnedukar och mattor från sin tid i folkhögskola och nu i höst har jag sytt om ett par dukar till panelgardiner.

Instämmer, kanonfina verkligen!
Jag gillar särskilt gardinen i första inlägget. Det måste kännas bra att kunna sätta upp en sådan hemma, synnerhet när det är man själv som lyckats göra den.
Är det svårt att väva?
// staffan

Åh så fint, zachs! Min mormor var en hejare på att väva, jag har många av hennes alster i skåpen men de blir kanske inte använda så ofta… Men de är underbara att ha och ett fint minne:) När hon dog hade vi tyvärr inte plats för hennes härligt stora vävstol, så den såldes, men jag kommer så väl ihåg den, den var verkligen mormor…:)
Jag vävde lite när jag var yngre, det var roligt, men jag försökte mig ju aldrig på något så avancerat och vackert som bl a dina översta alster, zachs:)

Vad roligt att ni gillade mina vävalster! Har man inte tummen mitt i handen så kan man säkert lära sig att väva. Nu har jag hållt på några år. Började med vävning när maken skulle jobba mycket utomlands ett par år.
#1: Den där kan jag se framför mig på ett oljat ekbord till exempel. Mycket vacker.
Vänliga hälsningar
Niklas
Det ar jag som ar den som trycker pa. Jag tycker, att hon ska dela med sej av sina kunskaper och aven lagga in foton pa "verktygen" som anvands samt lite text. Hoppas jag far medhall av er andra.
bosse

Tur att han som "trycker på" är så långt borta.
Har inga bra foto på vävstolar och jag vet inte om det skulle vara något att titta på. Ska försöka svara på frågor om det är någon som undrar över något.
Det ar Robban pa Foto. som avgor om fotot ar bra.
Din uppgift ar att lagga ut dom du har med text, samt ta nagra fler. Obs! Detta ar inte Foto.ifokus, sa fototkvaliten ar inte det viktigaste. Att dela med dej av dina kunskaper ar det viktigaste. Som barn satt jag bredvid min mor nar hon vavde trasmattor m.m. Men hur manga andra har varit med om det?

Jättefina!!

#14 :-)
Britta, jag blev väldigt förtjust i den rosa trasmattan. Gardiner och löpare tyckte jag också om.
Min mamma har vävt mycket. Jag är glad för det jag har hemma som hon gjort - några mattor. Det krävs ju såväl den rent tekniska förmågan att väva, men även en känsla för material- och färgval.
Jag har sett - i mitt tycke - gräsliga saker som varit skicligt vävda…
Att väva verkar helt ute. Den som vill väva kan köpa en fin vävstol för "ingenting" på Tradera eller Blocket.

Det stämmer att det är ute med vävning. Förut var vi 12 i vävkursen men i höst bara 6. Bra för oss som blev kvar.För då fick vi som ville väva gardiner, göra det. Annars uppehöll vi en vävstol för länge, när vi ville ha 10 m var.