Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettbygga-och-renovera
Läst 5754 ggr
parsley
2009-10-09 20:56
0

Trägolvsfrågor

http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/PID-08914117.aspx

Jag vill byta golv i köket, eftersom jag är utless på den ljusa plastmattan från mitten av 1980-talet.

Marmoleum är ett alternativ som jag funderat på. Snyggt golv, mjukt och skönt att gå på, lätt att lägga, men dyrare än det trägolvsalternativ jag funderat på.

Tjocka trägolv kan läggas direkt på reglar. Tunnare trägolv, ca 15 mm tjocka ( se länk till byggmax) kan läggas på spånskiva, efter vad jag har förstått. Jag har läst om ett liknande golv i en heminredningstidning, men där var golvet nedslipat till 10 mm tjocklek. Hur tjockt golv jag kan ha i mitt kök med tanke på trösklar får jag pilla undan lite plastmatta och mäta. Jag pratade med min snickare och han sa att visst kan du lägga ett sådant trägolv på spånplatta och skruva i sponten, om du nu inte ska ha massivt trägolv.

Vad tror ni om trägolv på spånplatta? Vilken ytbehandling av trägolvet? Vad har ni för erfarenheter av trägolv?

Tom
2009-10-10 00:25
0

Det är inte några problem att lägga trägolv på golvspån. Observera att vanlig spånplatta inte är samma sak som golvspån. Golvspånet har en annan klassning och är starkare.

Ytbehandling är antingen lackat, oljat eller vaxat. Ett furugolv är väldigt mjukt och det blir lätt märken i det. Lackar man så får det en starkare yta men är fortfarande inte i närheten av till exempel ek. Det är lättare att hålla lackade golv rena.

Oljar man så får man en mattare yta som inte håller lika bra. Det ger en mer rustik känsla men är känsligt för allt. Om man oljar är det viktigt att man mättar golvet med olja så att det inte lika lätt blir fläckar av vatten och andra vätskor.

Vax ger en glansigare yta men det är fortfarande ett mjukt material som inte skyddar mot slag och sånt. Det är mycket jobb med att polera för att det ska bli snyggt.

Både olja och vax måste bättras på relativt ofta vilket gör det allt annat än underhållsfritt. Lacken klarar sig betydligt längre.

Trots att furugolv har en massa nackdelar är det faktiskt ett av mina favoritgolv.

Lycka till!

Tom

Halvdansken
2009-10-10 15:52
0

Vi har köpt ett golv från Wicanders som är uppbyggt av trä och kork, med nån sorts behandling som gör att det inte behöver underhållas (slipas, oljas osv). Denna typen av golv finns ofta i butiker (tex Magasin i Köpenhamn, och Kastrups flygplats) eftersom de är så slitstarka.

Det finns en pdf här på engelska om du vill läsa mer.

I Danmark kostar det runt 450 kr m2.

Just det, tjockleken är 12 mm, sen tillkommer 2-3 mm för filtunderlaget.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

parsley
2009-10-10 17:52
0

Jag har lekt lite med tanken på korkgolv också, men du säger familjemedlemmarna att de vill ha ett rutigt linoleum/marmoleum golv.

Man ska ju lägga ett golv längs med ljuset. Köket är långsmalt och har ljus från två håll direkt från köksfönstret, indirekt från hallen. Ska jag lägga ett ev trägolv längs med eller tvärs över? Lägger jag tvärsöver så kanske köket ser bredare ut, men kommer ljuset fel?

Hyvlar vanliga Beijers, Byggmax mfl ner virke om man ber dem eller behöver jag hitta ett sågverk och beställa direkt från dem.

Köksmattan ska ut. Den är ful.

Halvdansken
2009-10-10 18:21
0

Det är inget korkgolv, korken är undertill, träet överst.

Men om nu familjen vill ha rutigt golv, så får du väl böja dig för det. Problemet blir väl att hitta rutigt trä… Tungan ute

Vi la vårt golv i husets längdriktning, vi har också ljusinfall från olika håll, så det är väl mest en smaksak.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Lill-Kisse
2009-10-20 23:19
0

Bräder bör väl läggas i rummets längdriktning, men det beror förstås på hur pass smalt rummet är, som i en smal hall. Annars är det en smaksak. Det kan vara bra att följa den riktning som finns i övriga rum. Annars kan det kännas oroligt, eftersom man ser åtminstone ett par golv samtidigt.

AndersE
2009-10-24 10:18
0

En rekommendation att lägga golvet i rummets riktning är för att golvet "rör sig" i bredd men inte i längd. Dvs på sommaren då luftfuktigheten inne är högre blir golvet "bredare". Fördelat på många meter kan det göra att golvet inte "får plats" utan kan "bubbla upp".

Jag har varit med och lagt ett golv i en lång korridor som övergick i ett stort vardagsrum i vinkel. Vi bytte då riktning på golvet i skarven korridor/vardagsrum. Det gick bra och fungerade utan problem.

Efter en fukstskada fick det göras om. Försökringsbolaget stod för det och "proffs" gjorde om jobbet. De menade att man inte kan byta riktning så som vi gjort och lät golvet gå i längd i vardagsrummet och "på tvären" i korridoren. Första sommaren började golvet bubbla, de fick komma tillbaka och såga en spalt i övergången och sätta en ful list…

Så lyssna inte alltid på "proffs". Lägg golvet längs med rummet. Det går att byta riktning på golv även i en sammanhängande yta.