Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettbygga-och-renovera
Läst 3843 ggr
Oskar
2005-10-28 22:17
0

Bergvärme

Mina föräldrar planerar att fixa bergvärme. Nu kör de 100% olja. Jag har hört att det ska kosta i runda slängar 150 000 kr att ordna bergvärme. Kan det stämma? Och så började jag fundera om inte kostnaden måste vara starkt beroende av vilket hus man ska värma upp…? I det här fallet är det ett relativt stort sekelskifteshus som nog inte har den modernaste isoleringen. Går det ändå att ordna bergvärme? Måste man borra flera/djupare hål om man har ett stort/dragit hus? Och kan man ha bergvärme som enda värmekälla  eller måste man komplettera med el/olja riktigt kalla dagar?

Oskar

Niklas
2005-10-28 22:59
0

Runt 150000 är rimligt. Du har olika kraftfulla värmepumpar beroende på hur stor yta du ska värma. Det skiljer inte så himla mycket mellan de olika modellerna. Det spelar ingen roll om huset är dåligt isolerat, det gör bara att du behöver mer energi för att värma upp det. Du klarar dig säkert med ett hål. Bergvärme räcker som värmekälla. Ofta har värmepumpar inbyggd elpatron. Olja lär de inte behöva.

Ett alternativ till bergvärme kan vara luft-vattenvärmepump. Det funderar jag på att installera. I och med att jag har en relativt ny varmvattenberedare räknar jag med att få betala omkring max 75000 kronor. Riktigt kalla dagar kan man få komplettera med vanlig elvärme, men det rör sig inte om många dagar per år. Jag räknar med att spara ungefär 60 procent av uppvärmningskostnaden.

Om du söker lite här ska det finnas länkar till bra sidor med information om värmepumpar.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Oskar
2005-10-28 23:06
0

#1 Ok! Så det är alltså själva värmepumpen som är kraftfullare ju större hus man har? Dvs den drar lite mer el och kostar lite mer i inköp?

Huset är på ca 350 kvadrat och det blåser om fötterna. :)

Oskar

Kiara
2005-10-29 01:08
0

När vi la jordvärme så la vi meter slang för hur mycket vi skulle värma, jordvärme är bättre, effektivare och billigare. Om dina föräldrar har lite mark gärna sankmark/fuktig/sjö så skulle jag rekommendera jordvärme annars en kombination av dom båda. Vi är mycket nöjda och kalkylen går med plus då energi priserna har stigit sen vi la in jordvärmen. Risken med att ta i för lite vid bergvärme är att man kyler ett begränsat område och då minskar effekten efterhand, många med bergvärme har fått komplettera med jord värme senare. Marken kyls ju lite (värmen man plockar ur) och vid bergvärme så blir inte ytan som värms av solen lika stor som vid jordvärme alltså kan det bli en permanent temperatur sänkning i hålet och minskad effekt som följd.

Niklas
2005-10-29 01:22
0

Just det, jag har hört att berg- och jordvärme har begränsad livslängd just på grund av det, fast jag vet inte hur lång. Med tanke på att "alla" skaffar bergvärmare nu kommer vi väl att ha permanent tjäle om några årtionden. :-)

Vänliga hälsningar

Niklas

AktieTrader
2005-10-29 01:59
0

Det hela beror nog lite på vad man bor. Hät i sydvästsverige så installerar nog de flesta luft-luft. Det kostar inte mer än 25000 och sparar 50-60%. Men då har vi ju inte så många dagar under -5grader och ännu färre under -10.

AndersE
2005-10-29 18:28
0

Jordvärme fungerar inte överallt - t.ex inte om man har sandjord…

tillalex
2005-10-30 00:39
0

Jag installerade bergvärme förra året och kollade av marknaden en del innan. Har man olja innan är det ju vattenburen värme som gäller. Luft, mark eller berg vet nog leveratören bäst. Ta in offerter från flera olika leverantörer, det skiljer rätt mycket märkte jag. Men kolla noga vad som skiljer, billigast är inte alltid bäst.

Med ett 350m2 hus borde de ha en rejäl uppvärmningskostnad idag och då tar det nog inte så många år att spara in hela installationen. Ju högre uppvärmningskostnad desto snabbare går det.

Jag valde bergvärme av flera skäl. Konverterade från olja och har vattenburet. Luft-vatten gick bort för att jag inte gillar att ha en fläkt brummande på utsidan och dessutom är luften som kallast när man behöver mest energiuttag. Jord- gick bort för att jag inte ville plöja upp hela trädgården (350m2 blir många meter slang, en bra bit över 500m gissar jag, man lägger med 1m mellanrum så det blir lika många m2 åkermark:) Dessutom flyttar man tomten en klimatzon norrut pga nedkylningen sägs det.

Att man skulle behöva komplettera med jordvärme senare om man borrar tycker jag låter konstigt, då har man räknat rätt galet från början eller försökt spara in på fel ställe genom att borra för grunt. Det finns en viss avkylning men de studier man gjort på Chalmers visar att de är rätt marginella om man inte underdimensionerar sitt hål eller placerar det för tätt inpå andra. Bergvärme bygger ju dock på att man faktiskt har nära till berget. Att borra djupt i lera för att nå berg är kostsamt. Måste fodras och leran har bara 1/3 värmeutbyte jämfört med berget.

Mina råd är:

• Borra ordentligt djupt, behövs nog två hål till det huset. Det kostar inte så mycket extra att borra en bit till.
  • Överdimensionera pumpen något (klarar lägre temp utan tillskott).
  • Byt ut klena radiatorer för att få ner vattentemperaturen (ökar verkningsgraden)

Ungefär detta gjorde jag (ett hål endast) och jag är jättenöjd! Installationskostnad för VP + extra beredare, 10 nya radiatorer, borrning och installation gick på 160 000. En saftig investering men långsiktigt räknar jag med att detta är lönsammast.  

Jag bor i Göteborg så vi har ju ingen vargavinter precis. Jag behövde totalt 16 timmar tillskott (elpatron) för uppvärmning förra året, brytgränsen ligger nog närmare -15C innan elpatronen går in. Bytte radiatorerna senare så jag vet inte riktigt än men gissar att besparingen ligger omkring 60-70%.

Oskar
2005-10-30 00:48
0

Fina svar! Tack! Ska vidarebefodra dem till mina föräldrar.

Tyvärr har de inte sankmark eller sjö på sin tomt. Är en vanlig förortstomt, typ gräsmattor kantat av stora träd. Så gissar att jordvärme kanske inte är det rätta. Fast jag skulle gärna se att de fick klimatzon varmare så kanske kan köra omvänd jordvärme, dvs låta oljepannan pumpa ut varmvatten i vattenslingorna…Tänk att kunna odla palmer i stockholmsområdet. :)

Och jo det har nog höga uppvärmningskostnadet idag, tror de köper olja för ca 50 000 kr/år…det borde väl betyda att de relativt fort kan få igen kostnaden för bergvärme?

mvh
Oskar

tillalex
2005-10-30 01:20
0

Oj, då skulle de installerat det igår! :)

Niklas
2005-10-30 09:21
0

#8: Är du säker på att de inte redan värmer upp trädgården? :-)

Vänliga hälsningar

Niklas

Oskar
2005-10-30 14:53
0

#10 Hmm…beror på…växer mango naturligt i Stockholmstrakten? :)

Oskar

Niklas
2005-10-30 19:06
0

#11: Jadå, det är nog lugnt så länge du inte hittar kobror och andra ökendjur. :-)

Vänliga hälsningar

Niklas

Oskar
2005-10-30 20:33
0

Om det är någon som har bra erfarenheter av någon bergvärmeinstallationsfirma så hör gärna av er!

mvh
Oskar

Pelle
2005-10-31 16:31
0

Hej Oskar,

Håller på med ett stooooort bergvärmeprojekt till vår bostadsrättsförening där vi troligen kommer att köra bergvärme med olja som spetstillskott, och kalkylerna ser ut att minska förbrukningen från 33 kbm till 3. Detta ger då en årlig besparing på  ca 250-270 KSEK innan finansiering och avskrivning.  

För att ta reda på hur du kan räkna hem detta så är ett hett tips att försöka fastställa pannans verkningsgrad dvs hur stort är husets nettoenergibehov (uppvärmning+varmvatten) i Kwh efter "kråkeldning". Schablonmässigt så räknar de flesta entreprenörer med 75% verkningsgrad.

1 kbm olja motsvarar ca 10000 Kwh, så med utgångspunkt i dina föräldrars oljeförbrukning så går det alltså att konstatera hur snabbt de kan räkna hem investeringen samt hur stor anläggningen behöver vara. Vi räknar med ca 1000 aktiva borrmeter på ett tilläggsisolerat flerfamiljshus om 1300 kvm uppvärmd yta. På SVEPs hemsida finns det mycket bra information att ta med sig initialt i ett sånt här projekt. Kommunens energirådgivning kan dessutom hjälpa dig som privatperson vad det gäller utvärdering av entreprenörers offerter.

Ang nedkylning så är det inte stort problem givet att du har en normal villatomt (rek avstånd mellan hål är ca 15m, och du borde klara dig på ett hål), de första åren sjunker medeltemperaturen med 1-3 grader, för att sedan stabilseras, men detta skall en seriös entreprenör ta hänsyn till i sin kalkyl så att energiuttaget inte överstiger tillförseln. I de fallen som nämns i #3 så har man snarare snålat på borrhålens djup om man behöver komplettera med jordvärme senare. Borrhålet värms upp genom värmetillströmning från den omgivande berggrunden samt genom att grundvatten rör sig i hålet, så arrgumentet att solen värmer upp marken är endast relevant vid jordvärme och ej vid brunnsborrning.  

Du får gärna kontakta mig om du har fler frågor.

Oskar
2005-11-01 11:14
0

# 14 Tackar för infon!

Med ditt exempel som grund skulle mina föräldrar behöva borra minst ca 250 meter. Gissar att det är på gränsen till att det behövs 2 hål då…

Oskar

tillalex
2005-11-01 11:22
0

#15 Behöver du 250m blir det nog två hål. Min uppfattning är att de ogärna borrar djupare än 200m.

Det finns en gräns någonstans runt 200-250m (minns ej exakt) när slangen med köldmediet (spritblandning) blir lättare än vattnet runt omkring. Då måste man hänga på tyngder för att få ned slangen i botten.

Pelle
2005-11-01 17:50
0

#15. djupet beror ju på energiåtgång, och två vuxna gör ju kanske inte av med så mkt varmvatten som vi gör (35 smålgh med kanske 50-55 boende.  Ang djup så verkar våra uppgifter samstämmiga (drygt 200m, sen fler hål) Har fått uppgifter om att det egentligen rör sig om dimensioneringen av hålet. Den vanliga diametern funkar tydligen inte om man går för djupt, utan då ska dom upp en storlek, vilket de inte har utrustning för oftast, ergo ett hål till…..

Räknade lite mer på dina föräldrars hus. Antar att de köper olja för 50KSEK vilket ger 5,55 kbm eller 55.500 kwh energibehov årligen. i en artikel hos SVEP hittade jag nyckeltal som anger effektuttaget till 20-50W/meter borrhål och år. En enkel schablon ger att pumpen dimensioneras så att 50-70 % av effektbehovet täcks. Effektbehovet i Kwh, vid lägsta utetemperatur (årets kallaste dag), är tre gånger årsförbrukningen av olja, då huset ligger i Mälardalen. Har man förbrukat tre (3) m3 olja på ett år är effektbehovet tre gånger så stort, dvs. nio (9) kW. Dina föräldrars effektbehov är 5,5x3=16,5 Kwh, och pumpen dimensioneras då till 0,7x16,5=11,55 dvs 12 kW. Borrdjupet skulle då bli 240-600 m.

Mycket sifferexercis, men nyttigt….

/Pelle

Oskar
2005-11-01 20:56
0

Oj, tack för allt engagemang! Jag vidarebefordrar infon till dem.

#17 600 meter? Då borde man väl kunna utnyttja den flytande magman för att få värme? :)

Oskar

Pelle
2005-11-01 22:38
0

Visst blir det så, vulkanen på tomten får man på köpet ;)

600 m gäller om det är i dåligt berg, sk sedimentära bergarter som har sämre värmeledningsförmåga och i en riktigt kall del av Sverige. Ngt som är mycket ovanligt iom att norrland har urberg och är kallt, medan Skåne t ex har sedimentberg och varmt. Läste 38 kW som schablon för Mälardalen. dvs 315 aktiva meter fördelat på två borrhål. 

Typ en driftkalkyl skulle väl bli (värmefaktor 3:1) 
(elpriset/3) x 0,9x55.500kWh + 0,10x5,5kbm olja x oljepriset. drar man sedan ifrån finansieringskostnaden och jämför med dagens oljeinköp så har man ju sin kalkyl klar.

Sen är det väl på sin plats att påpeka nu innan du får in offerter som säger helt andra saker att det kan diffa både upp och ned eftersom jag inte vet förutsättningarna för dina föräldrar och använder förenklade schabloner. Men det kanske ger en fingervisning. Det kommer dessutom ett ROT-liknande avdrag efter 1/1 för den här typen av installationer så det blir ju fint. Sen vet jag inte om det är värt att söka, kanske bättre att låta bli. Bergvärme ger ju 1 extra poäng i taxeringen vilket kan bli väl så dyrt i längden.

LinneaG
2005-11-11 12:33
0

Hallo,

Vi håller på och borra för bergvärme nu.
Det kommer gå på runt 100 000 då vi kan göra det mest själva.
Men vi har också räknat ut att vi tjänar runt 30 000 om året efter att vi har bytt till begvärme.

/Linnea

Oskar
2005-11-11 12:39
0

#20 Oj, hur kan man göra det mesta själv? Har ni en egen borr? :)

Oskar

LinneaG
2005-11-11 12:46
0

Pappa har eget företag.
Så det är nästan bara borrandet som vi har lejt bort.
dragning av alla rör och sånt har vi gjort själva.

/Linnea

Oskar
2005-11-14 13:04
0

#22 Aha, ja det är bra med pappor ibland. :)

Oskar

Oskar
2005-11-29 11:29
0

Offerten kom nu och den var på 205 000 kr. 2 borrhål a 150 meter. 97% av all värme ska komma från bergvärmen vilket jag tycker låter optimistiskt…? Och besparingen skulle då bli ca 40 000 kr per år.

Oskar

Kiara
2005-11-29 12:06
0

Vi har fått gå med två timmar tilläggs el förra året…vi har jordvärme och är helnöjda.

Pelle
2005-11-29 12:40
0

Det kan nog vara realistiskt, men kanske lite i överkant. Har för mig att om pumpen är överdimensionerad så sliter det mer iom att kompressorn vid lågt utnyttjande jobbar mer med start och stopp.

Ta chansen att gå till energirådgivningen för att få en expertbedömning av offerten inkl dimensionering och teknisk lösning.

Lycka till,

/Pelle

tillalex
2005-11-29 12:46
0

Inte om du väljer en stor pump. Min pump har gått 3600 timmar hittils och jag har haft 17 timmar eltillskott.

Det blir 99.5% men det är nog rätt extremt.

Gjorde för första gången en ordentlig beräkning på min faktiska besparing. Jag har gått från 3m² olja till ca.7000kWh el per år.

Med oljan på 10 000:-/m³ och el på 1kr/kWh sparar jag 23 000:- per år.

Oskar
2005-11-29 14:03
0

Tackar. Låter som om det vore korkat att inte installera bergvärme…

Oskar

Tom
2005-11-29 15:43
0

#26, Appropå kompressorer som startar och stoppar. Det finns de som varken startar eller stoppar utan steglöst anpassar varvtalet efter behovet. De ska vara mer energisparande och hålla längre.

Tom

Oskar
2005-12-21 13:52
0

Kan nu meddela att bergvärme installeras i februari! Pengarna tjänas in på 6 år så inte så mycket att fundera över.

Oskar

Pelle
2005-12-21 15:55
0

Vi håller också på och bestämmer oss, har en bra entreprenör på g och har kollat på två referensfall. Det blir en 45 kwh pump och 5 borrhål vilket skall ge en energitäckning på ca 96%. Inkl räntor men exkl amortering så har vi ett nettotillskott i kassan med 190.000 årligen med den driftsbudget vi fått så den investeringen betalar sig på ca 4 år.