Måla furutrapp...
Vi har nu börjat fundera på att måla om vår fula lackade furutrapp vit…. men vad skall man använda för färg? Och hur har ni gjort med underarbetet?
Går det att betsa trappstegen med tex. ekbets? Eller är det bättre att måla även den delen vit. Hur halkit blir trappen då? Vi har nu en ful brun "filt" på varje trappsteg och vet inte om vi ska ha kvar den eller ta bort en…
Har ni några tips att ge oss… 
Vi har samma funderingar kring vår trappa. Vi har även tittat lite på sk trappkitt som man kan klä in trappstegen med tex ek eller valnöt. Är det någon som har erfarenhet fr detta? Är det svårt? Vi besitter ett någorlunda händigt sinne men är för den delen inga proffs.

Vi är precis igång med att måla om, och pratade med målaren om trappan. Det är också en lackerad trätrappa, men inte furu.
Målaren rådde starkt ifrån att måla den. Det håller helt enkelt inte.
Han sa att det enda man kan göra att att slipa ner den helt - vilket han inte ville, det skulle till en golvfirma - och ny lack.
Om ni pratar med en golvfirma kan de kanske komma med tips. Slitaget gäller givetvis själva stegen, där man går, så om ni lägger nån ny filt eller matta kan man såklart måla resten.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Limin, Det går att måla trappan med golvfärg. Det håller bra vid normalt slitage utan ytterskor och vassa klor. Min pappas trappa målades när de byggde huset för åtta år sedan och det ser fortfarande väldigt bra ut. Vår egen trappa målades för tre år sedan och ser lika snygg ut fortfarande.
Andyman, Det är inte så svårt att sätta dit trappkit och det ser bra ut när det är färdigt men det är en ganska dyr lösning och kräver att man är noggrann. Vill ni få det perfekt kan ni ta papper och göra mallar av först så att ni slipper chansa i de dyra träbitarna. En billigare variant som ger samma visuella resultat är att ta vanligt trägolv och lägga på planstegen med en list i framkant.
Tom
Håller just nu på med att slipa ner vår gamla furutrappa. Har tänkt måla den med linoljefärg när jag är klar med slipningen. Jag måste slipa bort i princip alla gammal lack eftersom den som slipat trappan en gång i tiden gjort det så illa att den är full med märken. Hade den inte varit det så hade jag nöjt mig med att rugga ytan.
Vi har också en hemsk furutrappa vi funderat i många år att måla, men det slutar alltid med att vi skjuter det på framtiden. Har också varit inne på trappkitet, men den tanken har också fallit bort. Med kitet måste man allt vara väldigt händig för att få det snyggt. Nä suck, trappan får nog skjutas på framtiden ett tag till. Men jag skulle gärna vilja ha den målad…

Jag vill ha vår furutrapp laserad, i engelsk "pub-färg"….. Men den är rejält lackad, kräver massor av slipning, för att lasyren ska bli jämn.
Slipa ner tills den blir trä-ren
….det gjorde vi med trappen till källaren. Vilket arbete….näää tack !!
Så det har inte hänt nåt….
……än…