Fästa/gömma kabel?
Om man försöker ha nån slags digital hem får man snabbt problem med att man har många kablar som går längs väggar och golv.
I väntan på att allt, inklusive strömförsörjning, ska bli trådlöst blir det till att försöka fästa sladdar på bra sätt samt gömma dem där det går.
Hittills har jag manuellt spikat kabel överallt med vanlig kabelspik, men nu funderar jag på att investera i en häftpistol för detta ändamål. De kostar ett par hundralappar, men det blir så mycket snyggare och bättre än kabelspik.
Är det nån här som kört med en liknande?
Eller hur gör ni för att fästa eller göma högtalar-, video-, telefon- och elkablar därhemma?

Apropå trådlös el (inte svar på din fråga)
När vi skulle göra jordvärmen i huset så ringde jag till elbolaget och damen som jag pratade med hon påstod på det bestämdaste att vi inte hade några kablar i marken in till huset och att dom då inte kunde märka ut hur dom gick.
När jag frågade om den då var trådlös elen eftersom vi inte har någon luftledning in så varar människan, ja det måste det ju vara. När jag då ber om att få trådlös el i hela huset så kommer hon på vad hon sagt och skickar genast någon att mäta ut ledningen in.
Så det kan inte vara så långt borta med trådlöst, håll ut
Kabeldragning tänkte jag ägna mig åt i mellandagarna… Jag har tidigare precis som du kört med kabelspik, buntband och spik.
Min fundering har varit att kanske köpa kabel-ledningar i plast men det är kanske inte är en optimal lösning det heller. Funderar på om man skulle ta och fräsa in högtalarkabel i väggen när man ändå skall måla om väggarna….
Jag är också nyfiken på andra som har bra tips!
/ekis

Har det mesta i kabelskenor av plast, såna självhäftande med lock. Det är ganska smidigt fast inte helt billigt. Till hemmabion nöjde jag mig med IKEAs variant med mjuk framsida som inte riktigt rymmer lika mycket kabel, men gott och väl duger för en högtalarkabel. Det blev dock för tungt för klistret så då fick jag ta fram limpistolen och köra på lite extra.
SKulle gärna fräsa in allt, men vet att putsen i väggarna är lurig och vågar därför inte.
/Pelle
#0: Jag har en sådan, men den jag har (från Claes Ohlsson) fungerar inte speciellt bra. Det brukar slutar med kabellistor eller sådana kabelspikar som du beskriver.
Mvh // Johan
Jag har gömt kablarna till bakhögtalarna under/bakom/ovanför taklisten… Slet helt enkelt ner den, tryckte dit kabeln och spikade upp den igen :) Totalt osynligt och gick på nån timme eller två. Annars har jag för mig att jag sett lister med inbyggd kabelskena, sånna som Pelle beskriver… Fast vet inte hur dom ser ut osv. Försök utnyttja möbler, lister, mönster osv. Använd fantasin!
/Jonas