Gas-problem
Har nyss flyttat in i ett nytt studentkollektiv och trivs finfint, om det inte vore for att jag inte kan ha fonstret oppet! Har namligen utslappet ifran gas boilern precis utanfor mitt fonster, och har jag det da oppet sa kommer overskotts-gas samt kolmonoxid direkt in i rummet. Papekade det forst for min pojkvan som jobbat med el och rormokeri, och enligt honom maste utslappen sitta minst 5 meter ifran narmsta fonster eller dorr - mitt sitter ungefar 10cm bort. Papekade det da for hyresvarden som sa att ingen hade minsann klagat tidigare! Dessutom hade han haft en inspektor som kollat och sagt att det sag bra ut. Han skulle ringa igen dock och be dem titta pa det, och om det var nagra problem sa skulle han satta ett ror pa utslappet som pekade bort ifran mitt fonster. Fragade da om det skulle bli nagon slags skorsten, men nej, han havdade att ett ror pa ca 30cm, bojt i 90 gradid vinkel skulle fixa problemet.. Forutsatt att det inte blaser alltsa.
Grejen ar ju den att aven om en inspektor kommer sa kommer de med all sannorlikhet saga att allt ar ok. Har fatt hora nu pa sista tiden att hyresvarden mutar inspektorer och hantverkare for att komma undan med olagliga eller gammeldagsa (och farliga) losningar..
Sa vad kan jag gora i den har situationen egentligen? Jag kan inte bekosta en inspektion och eventuell ombyggnad av utslappet sjalv..
// Amanda
Ring gasverket och fråga. De borde veta och det borde ligga i deras intresse att gasledningar med mera är gjorda enligt reglerna.
Tom
Hej stackars dig.
Installationen som hyresvärden gjort måste vara godkänd av sotarmästaren i ditt område. Eller kontakta miljö och hälsa i din kommun. Det ska finnas ett intyg på att det är godkänt.
Du ska naturligvis inte behöva stå ut med detta.
Ge inte upp, lycka till!