Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettträdgård-och-växter
Läst 5279 ggr
Fadern
2009-06-27 23:45
1

Aspedistra

Är det någon som har en aspedistra att sälja till mig. Det verkar inte vara någon inneblomma just nu, och finns inte i blomaffärerna. Men den är ju lagom lättskött så jag skulle vilja ha en.

Halvdansken
2009-06-28 16:14
0

Kolla på Trädgård i Fokus, tror det är större chans där.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Tom
2009-06-29 00:16
0

Det skulle nästan kunna vara en växt för mig. Om man läser om den står det så här:

---------------

SVÅRIGHETSGRAD
Mycket lättskött
OBS
Extremt lättskött!

--------------

Tom

KurtB
2009-06-29 15:07
0

Jag har också haft en aspedistra. Den går inte att misslyckas med, min granne lyckades ta kål på den vid min semester. Nu har jag en garderobsblomma, som sköter sig själv och också är extremt lättskött.

KurtB

mariatingsund
2009-07-30 14:59
0

Jag har beställt en vanlig och en prickbladig i vanlig blomsteraffär, ska hämta dem idag. 169 Kr tror jag de sa det kostade.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Maria
2009-07-31 01:43
0

Vad är detta? Är det någon som har en bild?

/Maria

mariatingsund
2009-07-31 17:13
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

ungkarlsväxt, denna benämning stör mig lite, diskriminering på karlar som inte sköter blommor.. Skrattande dvs växten kan missskötas och ändå överleva. Bild kommer här.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Maria
2009-07-31 20:29
0

#6 Aha, tack för bilden.

/Maria

parsley
2009-07-31 23:24
0

Aspidistra tror jag att den heter. Kallas även ungkarlsblomma eller cafeblomma. Man kan döda en aspidistra om man placerar den i ett soligt söderfönster så bladen bränns. Då blir aspidistran inte glad utan protesterar genom att avlida.

asvensso
2009-08-22 15:55
0

Aspidistran var en mycket popular vaxt i det viktorianska England. Alla dessa tra-piedestaler som fanns utspridda har och dar i de morka rummen hade alltid en kruka med en aspidistra i. Ungefar det enda som overlevde de tunga sammetsgardinerna, de morka tapeterna och moblerna och alla luftfororenngar av koleldade brasor som stod pa for jamnan. En livskraftig liten krabat med andra ord.

Aspidistran blev ocksa en symbol for den lite trista medelklassen och nagra bocker hade med den som en del av miljon.

Har i London kommer aspidistran starkt just nu. Jag vet inte riktigt varfor. Kanske efterfragan pa en hardig innevaxt har blvit stark igen. De har borjat salja dem friskt pa tradgardscenter och inredningsbutiken.

Jag tycker de ar fina med sina morka blad och piggar definitivt upp ett morkare horn i huset.