Trapprenovering
Vi behöver snygga till vår trappa till övervåningen. Den ser rent hemsk ut just nu. Det är vanlig furu och på trappstegen sitter det brun filt limmad. Vi har tänkt ta bort filten, slipa upp trappan och vitlasera/vitbetsa den och sedan lägga på lack för att förstärka. Men det är det där med halkigheten.
Det är en spiraltrappa typ och vi är båda lite halvskraja för att halka i trappen. Alltså vill vi ha någon form av halkskydd. Men inte fastlimmad filt. Helst ska det vara något som går att ta bort och tvätta. Vanliga mattor är inte intressant, funkar inte riktigt i den här typen av trappa tycker jag.
Vi satt o klurade igår, tryckknappar, kardborre.. men så tänkte vi att vi kan ju inte vara ensamma om vårt problem. Så därför funderar jag om någon vet om en bra lösning på vårt problem eller om vi ska sätta oss och uppfinna :)
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida
Det finns ju små korn man kan ha i färgen för att det ska bli mindre halkigt.

Okej, men det kan väl inte funka någe vidare med bets/lasering? Eller det är klart.. i lacken då kanske?
Does it become a walk?
/Ida
Ja möjligen. Jag har ingen aning om hur mycket det syns. Jag köpte sånt för att sätta i golvfärgen, finns i färgaffärerna så man kan alltid fråga. Själv använde jag aldrig det av den enkla anledningen att jag glömde.

Värt att kolla upp. Men jag skulle ändå vilja ha en lösning på avtagbara, tvättbara mattor till trappan. :)
Does it become a walk?
/Ida
Räcker det inte att använda lite mattare lack?

#4 det finns, mina föräldrar har det. kan ta reda på vart de köpt dem.

#5 Inte när man har lite halvt trappfobi tyvärr
#6 Oh! Ja, fråga gärna :)
Does it become a walk?
/Ida

de hde köpt sina på hornbach. de har tydligen i flera olika färger. ser ut som en halvmåne med en liten "klack" som gör över trappsteget så det ser lite snyggare ut. de sitter fast med dubbelhäftande tejp.
mina föräldrar har valt en ljus färg och har aldrig behövt tvätta dessa mattor. dyra var de inte heller.

Hm.. Då får man väl ta en tripp till Stockholm när det blir så dags. Stort tack :)
Does it become a walk?
/Ida

Kom på en sak.. fungerar det med halvmånar i typ spiraltrappa? Vi har ju sån där trappa som är smalare i ena ändan av trappstegen.
Does it become a walk?
/Ida

det borde väl finnas som är gjorda speciellt för spiraltrappor?

Hoppas det :) Jag får leta runt lite när det blir dags att göra iordning trappan helt enkelt.
Does it become a walk?
/Ida

Oh…slipa trapp.
Antar att det är första gången Ni gör det. För har man gett sig på det en gång gör man aldrig om det.
Lycka till! 

Hihi så sa min pappa också! Där satt en hellimmad heltäckningsmatta i hela trappan… Det slutade med att han fick köpa laminat och klä in trappan….

#13 Haha, jag anar att det är nåt sånt. Men det måste verkligen göras så det är bara att bita i det sura äpplet. Men det blir nog först i höst eller nästa vår :P
Does it become a walk?
/Ida

Har sett annons om någon slags trapprenovering, där man klädde om trappan med en ny trä(?)yta. Minns tyvärr inte vilket företag, men gissar att man kan googla på trapprenovering.

#16 Jodå, det finns på de allra flesta byggvaruhus. Jag såg dem dessutom på Colorama (eller vad affären nu heter)
Det är tyvärr jäkligt dyrt, men kanske värt det om man vet hur mkt jobb det är med att slipa trapp. Vi kollade nämligen på det och man får räkna med ca 1000:- per trappsteg. 

Vi har satt dit halkremsor, inköpta på ikea !!
Självhäftande 

Det va ju en intressant variant. Men syns det inte väldigt väl? Skulle vilja ha något diskret.. alltså nåt som inte är uppenbart halkskydd :)
Does it become a walk?
/Ida

Ok dessa syns & gör effekt… Vi har satt två stycken parallellt i framkant på varje trappsteg…Lite mörkt nu, men när jag kommer ihåg kan jag ta ett foto….

4-pack halkskydd kostar bara 69,50 och kan vara rätt häftigt att det lyser i mörkret.
http://www.homeshop.se/butik/default.asp (Sök på halkskydd - trappa)
Annars finns ju självhäftande karborrebandliknande remsor att tejpa längst fram på varje trappsteg.
När ni lägger ner så mycket jobb på att slita bort den gamla mattan från trappstegen, tänk bara på att furu är ett mjukt träslag och gärna blir räfflad av att de ljusa delarna slits ner medan de mörka blir som små bergkedjor på varje trappsteg.
Vi ska också fixa vår furutrappa, men vi hade tänkt köpa 5 mm-s faner, skära till i den form trappstegen har och limma på m kontaktlim. Sedan tar man lister på fronten till varje trappsteg. Och då väljer man det träslaget som man har testat och funnit passande. Om man är trots det ängslig för att halka, kan man fixa ett ordentligt ledstång istället.
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Och här finns länk för trappstegsmattor

och här finns länk när man kan klä trappan
http://www.panelstugan.se/index_trapprenovering.html?gclid=CKLM_s2HqZwCFZkA4wodfQvpjw

Mycket matnyttigt. Än så länge står inte trappen först på tur faktiskt. Nästa steg är att byta golv i hallen. Men trappen kommer allt för snart :P
Does it become a walk?
/Ida

Då går vi i samma skor :-) Min systerdotter klädde sina nya trappor i klickgolv, köpt ett extra paket borstad ek (?) trägolv, sågade ut bitarna och la över trappstegen, sen satte de formfrästa bredare svartbetsade lister på framkanten. Blev riktigt snyggt. Och faktiskt inte halt.
Vi måste också tänka på att vår hund kan bryta nacken även om vi själva inte är rädda gå i halare trappor. Jag bifogar en bild hur furutrappor kan se ut med tiden efter några hundtassar, visserligen förstorat foto, men det syns vilket jag inte vill få i framtiden.