Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettekonomi-och-juridik
Läst 3027 ggr
dragonstar
2009-08-10 19:38
0

Tapetsering?

Hej. Jag och min pojkvän söker lägenhet och det verkar nu som om vi kan få en till November(Hyresrätt).  Frågan är nu vad det är som gäller inom att göra om. Jag har en bok som heter Flytta hemmifrån och där står det att det är lagligt att byta tapeter och måla om. Men får man tapetsera om själva eller måste man anställa för det?

vad kan man kräva utav hyresvärden när man flyttar in? Hur gamla får tapeterna vara?

MVH Dragonstar

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

SaraC
2009-08-10 22:24
0

Visst är det lagligt att tapetsera och måla om själv.

Däremot har alla hyresbolag olika regler för detta. En del ger okej för att man tapetserar/målar om, men kan då ha regler för vilka färger, mönster osv. man får använda. En del kan tillåta att man gör precis som man vill, så länge man återställer lägenheten till samma skick den var i när man flyttar ut om de anser att det behövs. Så du måste fråga hyresvärden vad de har för bestämmelser.

Likadant med hur hyresvärden gör med renovering, det är helt olika från bolag till bolag. Fråga när du tittar på lägenheterna, om det är något du inte är nöjd med.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

MagArne
2009-08-10 23:48
0

Det är ganska vanligt att du kan tänkas få materialet betalt av hyresvärden om du gör jobbet själv. Fråga och se vad som gäller där du bor. Du kanske inte får välja samtliga sorters tapeter i sortimentet men nån vettig tapet borde allt finnas.

Jag tapetserade om förra lägenheten i köket utan att fråga om lov och ingen sa något trots att jag tog en rätt extrem tapet. Iof såg tapeten innan ut som skit så det blev världens lyft. Detta bekostade jag helt själv.

I nuvarande hyresrätten tapetserade målaren om ett rum och jag fixade två andra rum själv där hyresvärden betalade materialet och målaren. Jag valde ut vad jag ville ha och målaren hämtade ut tapeter lim och spackel till både sig och mig. Jättesmidigt.

Så du behöver inte anlita en målare som gör jobbet. Badrummet ska du dock inte ge dig på själv.

Branneli
2009-08-13 19:05
0

Åh en positiv flytt !! Vad spännande Glad

Prata med hyresvärden om dina tankar. Ibland kan de betala materialet om du tapetserar själv.

Lycka till

dragonstar
2009-08-14 15:04
0

Okej ja då får vi kolla upp det sen då. Ska kolla på lägenheten nu på Söndag så får vi se hur den ser ut. Killen som bor där har flera katter och min kille är alergisk mot katter.

Någon som vet hur svårt det är att få bort katthår och alla partiklar man inte tål?

MaMaMade
2009-08-15 12:46
0

Om han är väldigt känslig o blir jättesjuk bör ni kanske vända er till en fackman som allergisanerar. Frågan är om ni inte bör se till att den förre hyresgästen betalar/delar på betalningen. Kanske hyresvärden kan medla detta.

Är han bara sådär känslig o det är släta ytor i lght så borde det räcka m en rejäl extrastädning. Svårt att säga då man inte vet graden av allergi. Kan rek en sådan där luftrenare. Min systerdotters kille är både allergisk o har astma men fixar att bo i stenhus (lght) samt att de har hund, sedan de köpte en tocken apparat. Glad

Lycka till!

dragonstar
2009-08-15 15:22
0

Ja du jag vet inte hur alergisk han är igentligen. som lite vart han tydligen jättesjuk efter en timma med katt. MEn vi har varit hemma hoss en av mina kompisar och då hadde han inte tagit medecin och då reagerade han inte alls.  VI satt i vardagsrummet och kollade på en film och katten förökte gosa med honnom moch jag höll den undan.

Så jag vet inte alls. =S