Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettteknik-och-media
Läst 1985 ggr
Niklas
2005-08-12 10:03
0

Värmepump

Jag funderar på att installera luft-vattenvärmepump. Är det någon som har erfaranhet av sådana eller vet vilka märken som är bra? Jag har en elpanna av märket CTC som jag är nöjd med. De gör värmepumpar också. Spontant skulle jag vilja ha en av dem.

Det vore bra om det fanns någon jämförelse mellan olika märken eller modeller. Jag har inte hittat det.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Bertil
2005-08-12 12:49
0

Hittar heller ingen bra undersökning, men nedan vidhäftade länk kan ge lite mer info.

http://www.magentanews.com/magenta/xml/html/30/0/6119.html

mvh

Bertil

tillalex
2005-08-15 11:04
0

Har du vattenburen värme och tänker utvinna värmen ur luften?

Varför inte ur marken?

Niklas
2005-08-15 11:08
0

Tack för länken Bertil!

Ja, jag har vattenburen värme. Jag pratade med enrgirådgivaren i kommunen och han rekommenderade luft-/vatten-värmepump framför bergvärme. Han ansåg att avskrivningstiden var för lång på bergvärmare.

Vänliga hälsningar

Niklas

Tom
2005-08-15 11:47
0

Jag undrar om det verkligen stämmer idag att avskrivningstiden är för lång? En godkänd värmepump tar betydligt större del av uppvärmningsbehovet än vad en gammal klarade av. En vän som jag pratade med häromdagen hade installerat en jordvärmepump i sin villa för ett drygt år sedan. Hans uppvärmningskostnad hade sjunkit så mycket att pumpen skulle vara avskriven inom fem år.

Han sa också att många snålar in på till exempel ett för grunt borrhål. Det är det inte värt.

Tom

Niklas
2005-08-15 11:53
0

Ja, fast även luftvärmepumpar har blivit effektivare med hög verkningsgrad.

Vänliga hälsningar

Niklas

jen
2005-12-04 22:09
0

dom flesta märken är ganska likvärdiga,

tex Nibe och IVT(bosch-ägt) som troligen är största tillverkarna i sverige som är väldigt snarlika i kvalite.

men kolla på priser och garantier. det kan skilja sig ganska mycket på olika märken.