Skogs-TV
I vårt nya hus finns bara Skogs-TV.
Vad jag förstår kan man få in en digital variant om man vänder sig mot Enköpingshållet istället för mot Kaknäs. För barnens skulle vill jag öka utbudet något utöver kanalerna 1, 2 & 4.
Vi är intresserade av:
3:an, 4+, 4-fakta, 5:an, Discovery, MTV i första hand.
Finns det någon som kan förklara hur man går till väga, jag kan ingenting mer än sätta in kabeln i väggen till nuvarande kabel-TV och få in de analoga skogs-tv-kanalerna när vi är på resa med husvagnen, det är mkt nog tycker jag.
Vi har digitalt TV-kort i min dator och i övrigt 2 analoga TV-apparater med vidhängande DVD/VHS-apparater.
Jag har hört så mkt om nya TV-krav och förstår inte mycket
"allt från en box till varje apparat" till en parabol som fixar allt till alla apparater.
Vad gäller?
Numer pensionär i Nynäshamn

För att få dom kanalerna du tänker på så blir de nog att besöka dom olika leverantörerna å se vad dom har som passar dig på www.boxer.se marksänt och www.canaldigital.se www.viasat.se för parabol de du sen behöver är en boxer med kortläsare ifall du tar ett boxerabonnemang och eventuellt en antennförstärkare från tex clasolson ifall signalen skulle vara svag (canaldigital finns oxå i mrksända nätet )
Annars kanske ett parabolabonnemang passar bra och nu har dom ju erbjudande från tex viasat .
Den digitalvarianten du tänker på är just det marksändande digital nätet och den finns väl oxå från kaknäs och i enköping finns ingen sändare däremot västerås och uppsala
mvh/bjorsa
Jag har nyligen gått från enbart antenn till TV via telefonjacket - Telia-abonnemang.
Det som tilltalade mig var:
- Jag slapp den dyra kabeldragningen och anslutningen till den kabel-TV som annars finns i gatan.
- Jag har "första telejacket" intill min TV, så kabeldragningen blev minimal.
- I startpaketet ingick två digital-boxar utan extra kostnad.
- Minipaketet räcker gott för mig och kostar 129:- i månaden.

#2 Hur många mbit anslutning krävs för att kunna få det?
mvh/bjorsa

Hittade detta på telias sida
Upp till 0,25 Mbit/s eller upp till 0,5 Mbit/s
Ingen skillnad i surfhastighet vid samtidigt tv-tittande.
Upp till 2 Mbit/s eller upp till 8 Mbit/s
Bor du mer än ca 1,5 km från telestationen kan du i vissa fall uppleva att surfhastigheten på datorn bli lägre än normalt när du använder Telia Digital-tv samtidigt som du surfar.
Upp till 24 Mbit/s
Maximal bandbredd för surf och tv kommer att begränsas till 14 Mbit/s. När du inte tittar på tv och digitalboxen är avstängd kan du alltså surfa upp till 14 Mbit/s. Generellt gäller att när du använder Telia Digital-tv kommer surfen att minska med max 5 Mbit /s utifrån den surfhastighet som du når. Exempel: Om du har 14 Mbit/s i surf och sedan börjar titta på Telia Digital-tv minskar tillgänglig surfhastighet med den bandbredd som tv-signalen kräver (upp till 5 Mbit/s). Du får alltså ca 9 Mbit/s surfhastighet vid samtidigt tv-tittande. Denna kombination är dock fortfarande den bästa för dig som efterfrågar snabb surf och Telia Digital-tv.
Har du både Telia Bredband med hastigheten upp till 24 Mbit/s och Telia Digital-tv kan du inte få högre uppströmshastighet.
Det märkliga är att vid 0,25-0,5 mbit så påverkas inte surfhastigheten men vid dom högra 2-24 påverkas surfhastigheten om man nu skulle ha 0,25 i hastighet så vore det märkligt om man kunde se tv på den hastigheten utan det måste var det att dom 0,25 mbit ligger utanför själva "tevehastigheten" dom kanske har någon annan teknik för att föra över tevesignalen för tex som här där jag är kan man max få 2 mbit och om man läser i texten så framgår det att ca 5 mbit används till teven så kanske det är på något annat vis dom skickar dom 5 mbit för det står ju inget om att man måste ha x mbit .
rmvh/bjorsa
Jag har 0,25 och tycker inte jag märker att datorn stör TV:n eller tvärtom.
Digital-TV har ju tydligen den egenheten att bilden ibland fryser någon sekund, men jag vet inte om datorn påverkar det.

När det gäller digitalTVsändningar över ADSL så beror det hela på ledningens totala genomstömningshastighet.
Om ledningen totalt skulle klara 18 Mbit så är det inga problem att avdela 5Mbit för DigitalTV och 13 för surfen. Nu har man av kvalitetsskäl för digitalTV valt att sätta en maxhastighet på sammanlagt 14Mbit. Alltså som du skriver Bjorsa, 14-5Mbit ger 9Mbit surfhastighet.
Skulle man då ha 2Mbit surf så rymms det utmärkt, det krävs då bara 5Mbit för DigitalTV + 2 Mbit för surf alltså summa summarum 7Mbit totalt.
Station och modem prioriterar dessutom DigitalTV-trafiken framför vanlig surftrafik, för att minimera risken för störningar.
själv undrar jag lite över digitalTV, vi köpte en digitalTVbox till ett av våra hus i Mellbystrand (går över Halmstads sändare). Det lustiga är att vi hittar uppemot 25 kanaler, men inte TV4, TV400, TV4+ eller nån annan TV4 kanal alls. Någon som har nån teori om vad det beror på? Kan det vara så att antennen inte klarar av ett tillräckligt frekvensomfång för att kunna ta emot just TV4s kanaler?
Tack för alla svar, då fick vi något att fundera över, men hur är det med antalet TV-apparater? Vi kommer att ha digitalkort i min dator och 2 analoga apparater med varsin DVD/VHS.
Behövs boxerlåda till alla?
Jag har tre TV-apparater hemma.
- En är ansluten till ADSL
- En har antenn + digitalbox - kan inte se ADSL-utbudet
- En har enbart antenn, fungerar så länge vi har kvar analog sändning.
Jag kan tydligen se ADSL på två apparater - fast samma kanal på båda då…

Jag hade samma problem med 4:ans kanaler samt tv6. Den
gamla antennen hade väl monterats strax efter Dackefejden.
Kablaget från antenn och ned på vinden hade fyra skarvar…
Bytte antenn + alla kablar samt satte upp en förstärkare. Och tjolahopp alla kanaler fungerar klockrent.
När man byter antenn skall man ha en som tar emot
UHF kanal 21-69 vilket motsvarar 474Mhz-858Mhz
Däri ryms alla kanaler som idag sänds i det digitala
marknätet även fyrans :-)

Tack för tipset Queball och förlåt Margareta om jag "kidnappade" din tråd.

#6 Modmaker om man som jag sitter ca 3,5 km från stationen och kan max få 2 mbit bredband går de då ändå att leverera 5 mbit teve och 2 mbit bredband ?
mvh/bjorsa

Som tekniken ser ut idag är det för långt från stationen. Man ska väl aldrig säga aldrig för det experimenteras hela tiden med nya mjukvaror på stationen och i modemen men som det ser ut idag är det tyvärr för långt.

#12 Ok bra att veta att över 3,5 km och om man max kan få 2 mbit så är de inte sannolikt att man kan ha digitalteve via telejacket .
Själv kör jag med parabol sedan urminnes tider å är nöjd med det och inte tycker jag heller att dom ser så förskräckliga ut då dagens paraboler för sirius är små typ 60 cm diameter,fast jag har fler paraboler då jag gillar att titta på kanaler jag inte förstår :-)typ kinesiska thai och även koreanska fattar jag inget av men kul matlagningsprogram har dom :-)
mvh/bjorsa
Oj, det blir mycket att fundera över, men antagligen får vi forska vidare i huset, för det finns en antennförstärkare på vinden och jag har förstått det som att det är en digital.
Jag har kollat nu och antennen är mycket riktigt inte vänd mot Enköping utan Västerås!!!
Jag har något slags motstånd mot att lära mig nya saker ibland, eftersom det går trögare med åren, men till slut sitter det och då fattar jag inte att det funnits en tid då jag inte kunnat förstå.

#14 Antennförstärkaren behövs bara om signalen är för svag som tex hos oss där kunde vi inte få in tv4 på digitalboxen för marksändand nätet utan att ha antennförstärkare. (kör dock inte nu med marksänd digitalbox)
Du har ju digitalt tv kort i datorn så de e väl bara att testa att de går att få in dom fria öppna kanalerna där å funkar det där fungerar det ju med eventuell box till teven för att få det marksändande digital nätet .
mvh/bjorsa
Boxerpaket beställt.
Det skulle kosta 159:- per månad men blir över 200:-/mån första året med startavgift + kortavgift.
Trots att apparaten ingår just nu…
Bluff tycker jag…
Nåväl vi fick alla kanaler vi önskade och några till så alla är nöjda och jag vill tacka Er för all hjälp i detta…så kan jag plötsligt en hel del till om teknikens under.
http://www.boxer.se har en rolig täckningskarta där man får veta hur många km man har till närmsta sändare och vilken styrka det blir om man pekar ut var man bor.
Vi har 35km till Nacka och alla jag känner som bor i närheten av nya huset når inte till Nacka pga berg och annat så detta skall bli spännande.
Skall försöka kolla hur långt vi har åt andra hållet till Västerås tex, det är mer öppet ditåt eftersom det är Mälaren…
Antennen är idag som jag skrev innan, redan riktad mot Västerås.