Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettekonomi-och-juridik
Läst 6105 ggr
Enecrona
2005-11-11 12:19
0

Köpa hus

Vad ska man tänka på när man köper hus? Jag och min flickvän har letat hus nu i nästan en halvår. Det dyker upp så mycket konstiga termer som man aldrig har hört talas om. Någon expert som kan lite trix?

Niklas
2005-11-11 12:40
0

Om du skriver vilka termer du tänker på kan vi nog förklara en del av dem här. Det är svårt att veta vad du tycker är svårt. Jag tror inte att du är ensam om att tycka att det är knepigt.

Kan du inte göra det själv tycker jag att du ska låta en expert besiktiga det hus du bestämmer dig för. Det kostar en del men kan vara väl värda pengar.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

AndersE
2005-11-11 13:03
0

Om man inte är expert SKA man ABSOLUT hyra in en besiktningsman. Se till att firman är seriös och har ordentliga försäkringar.

Jag köpte ett hus 1997 som efter köp visade sig ha ett par skador i taket där det läckte in vatten. Jag valde att lägga om hela taket i samband med reparationen och besiktningsmannen stod för halva den kostnaden.

En besiktningsman tar kanske 5.000:- för en besiktning. Struntsumma i förhållande till köpesumman för ett hus. Låt dig inte luras av en besiktning som söljaren eller mäklaren ordnar. Låt ingen bekant som utger sig för att vara kunnig göra det. Hela vitsen är att besiktningsfirman är försäkrad.

Sen håller jag med Niklas. Svårt att ge generella råd - lättare att svara på konkreta frågor. Tre generella råd dock:

1. Läget
  2. Läget
  3. Läget

Trivs du i området kan du bygga om huset - inte tvärtom. Behöver du sälja huset ät tre saker viktigast:

1. Läget
  2. Läget
  3. Läget

Flört

Pelle
2005-11-11 13:12
0

Oj, det är mycket det. Har själv precis börjat kolla på hus, och känner mig lite överväldigad själv. Svårt att fatta att man som lekman förväntas ha sån koll på den investeringen när man inte är betrodd i några andra sammanhang av Farbror Göran och statsapparaten.

Mina funderingar hittills…..

1. Budget, ekonomi - Fastställa hur mkt man är beredd att lägga på sitt boende per månad, och vilken marginal man behöver för t ex räntehöjningar mm. Det är inte så länge sedan räntan låg på 6% vilket ju är mer än en fördubbling jmf med idag. I kalkylen ta hänsyn främst till skatt, driftskostnader, ränteutgifter. Om man går från BR till hus tror jag att man underskattar driftskostnaderna så det är väl värt att kika lite extra på.

2. Inte låta sig bli stressad av budgivningar osv - bestäm ditt maxpris efter att ha gjort lite research på området, och gå inte ifrån det.

3. Villkora köpet med nogranna besiktningar (även av avlopp, vitvaror, rördragning, el mm som inte ingår i den "vanliga" besiktningen) samt att lånen går igenom som man tänkt sig. Se till att du får bryta köpet utan ersättning om ngt framkommer där som du inte kunnat förutse vid visning.

4. Räkna alltid med att renoveringar är jobbigare och dyrare än din första tanke.

5. Läget , känns inte läget hundra, kolla inte vidare på objektet. Risken är att du gillar huset, men ångrar dig senare då läget inte stämmer med vad du/ni önskar er/behöver för framtiden, och läget är ju det enda du inte kan ändra på. Om morgonsol är superviktig för er, strunta i objekt som inte kan ge er det . Det kommer alltid nya objekt.

6. Tekniskt så är det väl en diger lista, men här är sånt jag brukar fundera på på visningarna.
- fasadens skick, och tidigare behandling. Övermålade skavanker, ändträts skick, vindskivor och andra utsatta delar.
- takets skick, utvändigt och invändigt, skorstenens skick, är taket omlagt, har man bytt ut material jmf med original,
- källare/grund,  synlig fukt, omdränerat eller inte, typ av grund (alla har sina problemområden man kan behöva kolla mer på)
- isolering tak, väggar
- generellt skick invändigt, tak, golv, väggar
- våtutrymmen, avlopp, rör
- uppvärmningssystemet, (typ av, utvecklingsmöjligheter mm)
- Maskinell utrustning
- otidstypiska material (har man bytt ut originalmaterial mot nya material utan att ta hänsyn till effekterna, bygga in fukt mm)

Det finns säkert massor med mer, men det får komma vartefter här i tråden…..

Tom
2005-11-28 21:14
0

Det har redan skrivits mycket bra i tråden och jag har ett ytterligare tips:

Det kommer alltid nya objekt som är bättre än drömhuset som ni inte fick! Alltid!

Det är så lätt att låsa fast sig vid ett hus och tänka att det här tillfället kommer aldrig mer igen. Men det gör det alltid. Jag har hängt med tillräckligt länge för att veta att det alltid kommer bättre objekt.

Tom

ThomasH
2005-11-29 15:25
0

Vill bara påpeka att du kommer ha en del "dolda" kostnader som man inte tänker på. Tex har du en lagfartskostnad, en kostand för att lägga upp lånet hos banken. Den besiktning som refererades till kallas för jordabalksbesiktning, men ingen gör en full sådan utan mindre variant som kostar mellan 5000-15.000. Jag föreslår att du pratar med din bank, de kan allt vad du behöver göra, prata hellre med banken än med mäklaren, mäklaren är ju säljarens representant.

Tom
2005-11-29 15:44
0

Uppläggningskostnad för lån är beroende på bank. Föreningssparbanken tar ingenting. Nordea gör det.

Tom

Enecrona
2005-11-29 16:07
0

Både jag och min sambo har Nordea som bank men tänker byta nu när vi köper hus. SEB står högt på listan nu. Vår kontaktperson på Nordea har klantat sig tycker vi. Dessutom har vi fått riktigt låga räntor på SEB….

Pia
2005-12-01 07:48
0

#5 Nej nej, mäklaren skall vara en oberoende "medlare" mellan säljare och köpare, de representerar absolut inte köparen rakt av. De måste följa god mäklarsed och är därmed tvingade att vara objektiva vad gäller relationen köpare-säljare. Åtminstone i teorin skall väl kanske tilläggas… Har man frågor kring mäklare och deras skyldigheter m m så rekommenderar jag att man kikar in på

http://www.maklarsamfundet.se 

Där finns också mycket annan bra information om undersökningsplikt, termer, rättigheter och skyldigheter m m.

AndersE
2005-12-01 10:49
0

#8 I teorin, ja… Men mäklarens arvode betalas av säljaren, oftast blir det större om priset blir högre. Det ligger alltså i allra högsta grad i mäklarens intresse att köpet blir av och att priset blir så högt som möjligt.

Om nu mäklaren tvingas välja mellan att avsluta en affär med nöjd säljare och missnöjd köpare eller tvärtom är nog valet enkelt…

Jag skulle som köpare t.ex. aldrig nöja mig med en husbesiktning som beställts av säljaren eller mäklaren.

Enecrona
2005-12-01 11:34
0

vi ska köpa nybyggthus nu. något speciellt att tänka på då? bör man göra en egen besiktning? Husbyggarföretaget (Folkhem) har 2 års fullförsäkring för allt….

Niklas
2005-12-01 12:28
0

#9: Jag har hört om mäklare som satsar på kvantitet i stället för kvalitet (högt pris). De är beredda att ta nästan vilket bud som helst för att kunna gå vidare till nästa affär snabbt.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Kiara
2005-12-01 12:51
0

#4 eller så blir det som där jag bor i dag, det blir tillsalu igen och då till ett lägre pris och nymålatSkrattande

Jag älskar ordet relaxeringFlört

AktieTrader
2005-12-01 15:43
0

Relaxering är det när man laxerar igen? Flört

AndersE
2005-12-01 17:42
0

#11 Jo, det är ju en variant. Fast får en mäklare det ryktet lär han ju snart få svårt att hitta nya hus att sälja…

Kiara
2005-12-01 18:32
0

Om en fastighet är styckad från en annan då står lånen på båda fatigheterna, man friskriver då den ena enheten från lån. Används när man styckar tomter, så ska ni köpa tomt fråga om den är relaxerad och ni anses vara experterFlörtjag älskar det ordetOskyldig

Pia
2005-12-01 21:53
0

#9 jag redogör bara för lagstiftningen och vad mäklare är skyldiga att följa för regler, och tar naturligtvis inte hänsyn till mäklaresn seriositet:) Oseriösa mäklare som vill göra snabba pengar finns det säkerligen alldeles för många av tyvärr…

Fullständigt självklart att man skall anlita en duktig, oberoende besiktningsman och inte gå på vad säljaren eller mäklaren nödvändigtvis anser eller har bokat.

Hm, det känns som mitt inlägg har missuppfattats en del, eller?