Pluggar för gips
Hur tåliga är egentligen gipsväggar?
Vad behöver jag för att:
- Hänga upp en liten tavla?
- Hänga upp en större tavla?
- Hänga upp stort foto med glasram?
- Hänga upp en 2,7 kg tung högtalare (soundbar) som fästes med två skruvar?
Behöver man alltid plugg även för små saker som en tavla? Vilken typ och storlek av plugg behöver man för lite tyngre saker som högtalaren i listan ovan?
Mvh // Johan

Jag har aldrig pluggat för lätta saker, och det har hållt =)
En liten tavla skulle jag använda dubbelhäftande tejp till förutsatt att färgen är riktig på väggen. Du kan säkert använda en liten betongplugg (gul) och hänga upp en tavla med men risken är stor att hålet går sönder och allt bara blir jobbigt.
Allt som är lite större ska du använda mollyplugg till (mollexplugg). Det är en plugg där man först borrar ett hål som man sticker in pluggen i och sedan expanderar den med en speciell tång. Därefter skruvar man in skruven som man hänger tavlan på. Dina högtalare borde inte vara några problem för mollyn.
Om det är ännu större saker måste du hitta en regel bakom gipset som du kan fästa saken i. Gipset går annars sönder oavsett vilken fästmetod du använder.
Tom
PS. Det går att reparera gips som har gått sönder utan att byta hela plattan… :-)
Tack för svaret. Vad är det för speciell tång man ska använda?
Mvh // Johan

Jag trodde inte man behövde tång. När du stack in mollypluggen i väggen, behöver du bara skruva in skruven, den gör att baksidan av pluggen drar ihop sig som ett ihopfällbart paraply. Sen är det bara skruva ut skruven och skruva in igen med saken som ska hängas.
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo
#5, Ja det fungerar ofta. MEN inte alltid och när det inte fungerar så blir det jobbigt. Det händer nämligen att de drar snett ibland eller att gängorna inte pallar med och går sönder. Dessutom är det lätt att du inte vet exakt hur långt du ska skruva med följd att du drar sönder mollyn alternativt att du inte drar tillräckligt så att den sitter lite löst och förstör gipset. Så jag rekommenderar en tång i alla fall.
Tom

#2 hur reparerar man skruvhål som gått sönder?
Jag brukar använda "skruv ankare" dom gillar jag bäst. Jag har min 42" plasma hänger på gipsvägg. en grov skruv i en balk och sedan 2 sådana ankare för att hålla den rak.
Har också en hylla med ett lerrarium på som sitter med konsoler med 2 ankare i varje direkt i gipsen och det är starkt som berget.
#9 det var ju ganska omfattande för dåliga skruvhål. Är inte hålet så stort räcker det ju med spackel, i värsta fall får man spackla 2-3 gånger innan hålet är fyllt för lägger man för mycket på en gång har det en förmåga att spricka. Jag har vid nåt tillfälle i större skruvhål tex efter gipsplugg spacklat in en träplugg för att fylla ut hålet. Man får trycka in pluggen liet(ca 1mm.) innanför kanten för att kunna få en jämn yta utåt sedan.

#9 enkelt? för dig kanske? =) lutar mer åt det som #10 skriver.
#10 , Jag skulle aldrig laga ett skruvhål på det viset. Jag skrev att man kunde reparera gipsplattor som gått sönder med den tekniken. Ett skruvhål kan man naturligtvis spackla över.
Tom