Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettinredning-och-design
Läst 1364 ggr
Niklas
2005-11-14 21:17
0

Homestaging

Nu börjar Femman med ett program där de arrangerar bostäder inför visningar när de ska säljas. Det är som en fortsättning på Roomservice. TV 4 har också gjort det i Äntligen hemma. Jag tycker att det är ganska roligt att se såna program. De brukar ge många bra tips om vad som är snyggt.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Oskar
2005-11-15 09:41
0

Vad tycker ni i allmänhet om Homestaging? För mig är det en självklarhet att "fixa" till sin bostad innan man säljer den. Men har förstått att en hel del tycker att det nästan är att luras…

mvh
Oskar

johan
2005-11-15 10:13
0

Jag tycker också det är självklart. Varför skulle det vara att luras? Det låter ungefär lika konstigt som att säga att det är att luras att klä upp sig inför en anställningsintervju.

Mvh // Johan

Oskar
2005-11-15 11:09
0

Blir ibland förvånad hur lite folk tänker på första intrycket när jag går på visningar. Min nuvarande lägenhet visades sent på kvällen och det fanns inga möbler och tapeterna var mörka från 60-talet. Men det värsta av allt var att det inte fanns några lampor. Dvs lägenheten såg ut som en dyster grotta… Hade de bara ställt in ett par lampor och en blomma i fönstret så hade jag säkert fått betala 10% mer för lägenheten.

Oskar

tillalex
2005-11-15 12:06
0

Jag blir rätt förvånad att folk betalar 10% mer för ett par lampor och en blomma. De följer ju inte ens med i köpet…

Oskar
2005-11-15 12:37
0

#4 Jepp, jag blir också förvånad. Men det är ju så marknaden fungerar, och menar då inte bara bostadsmarknaden. Yta går före funktion/logik när det gäller det mesta för de flesta.

Oskar

Pelle
2005-11-15 13:34
0

Tror att de flesta har svårt att föreställa sig hur ett rum kan bli utan ledtrådar från ngn annans möblering. Sen att man köper bostad på känsla verkar ju inte riktigt klokt med tanke på vilka pengar det är fråga om, men vi är väl inte smartare än så som konsumenter.

Min egen erfarenhet är att en uppfräschning som kostade 25K (lite nya golv, vitvaror och omkaklat kök, gav ca 100K mer i slutbud i ung samma marknad för ca 6 mån sedan. Det är en rätt schysst investering även om jag tar hänsyn till att det tog mig och brorsan ca 40h var att genomföra det.

Själv får jag rysningar varje gång jag ses den hemska stylingmänniskan TV4 dragit in i Äntligen Hemma, det är så jävla trist hela tiden. Hoppas att 5:an kan lyckas bättre isåfall.

johan
2005-11-15 15:55
0

Vad är det för saker som ni tittar extra på när ni är på visningar? Vad får er att inte vilja ha lägenheten? Vad får er att lägga den där extra slanten i budgivningen?

Mvh // Johan

Pelle
2005-11-15 16:47
0

Kikar extra mkt på läge (stadsdel, i huset, vädersträck) och planlösning, försöker gissa mig till bärande väggar, balkong eller möjlighet att bygga sådan. Tittar även mkt på ljusinsläpp och utsikt. Dvs sånt som inte går att förändra, om det är OK så är det bara en prisfråga.

Letar oftast efter renov.objekt iom att jag inte vill betala för ngn annans renovering som jag sen ändå river ut, så ett sjöstensgolv i badrummet får mig snarast avtänd, likaså döda ytor som inte går att enkelt byggas om till effektiv utnyttjande. I mitt fall så budar jag ju oftast mot andra fixare, och det som kan få mig att ta i lite extra är kombinationen effektiv planlösning, stoooort renoveringsbehov, rätt läge och utsikt samt ett attraktivt pris per kvm givet min kalkylerade renov.kostn.

Tom
2005-11-28 21:23
0

För mig är det en självklarhet att fixa till bostaden innan visningen. Det gör skillnad. Självklart kan jag inte veta hur stor skilnad. Men jag kan säga att jag har slagit prisrekord för de två senaste lägenheterna jag har sålt i respektive område. Och båda var ganska "homestageade" även om jag inte kallar det för det eftersom ordet inte fanns när jag började köpa och sälja.

Tom

Stenis
2005-11-29 10:42
0

Absolut fungerar det. Det handlar väl egentligen bara om att presentera sin försäljningsvara i absolut bästa skick? Du visar inte en skitig bil med krossad framruta om du vill ha ett bra pris för den.

Jag kan berätta om när vi köpte vår lägenhet. Vi var först spekulanter på lägenheten ovan på. En flott lägenhet med massor av lull lull och designermöbler. Vi slutade två i budgivningen och blev sedan poppis hos mäkarna för vår förmåga att driva upp lägenhetspriser till det oväntade.

Så kom då vår lägenhet ut till försäljning. Samma goda planlösningen som lulllull lägenheten, bara det att här bodde en äldre dam med sina hemstickade filtar, broderier och tunga sekelskiftsmöbler. Hela lägenheten luktade mormor. Från att ha varit rusning till budgivnignen på lägenheten ovanpå var vi nu bara 3 som bjöd på denna. Vi fick lägenheten 30 % billigare än vad den andra lägenheten gick för…

Så fick jag massor av pengar över till att lägga in det lull lull som JAG bestämt =)

Men jag är otroligt glad ändå att jag först såg den upphottade lägenheten för att då visste jag vilken potential vår lägenhet hade bakom virkade gardiner, moraklockor och proslinsdockor.