Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettbygga-och-renovera
Läst 7165 ggr
Flirr
2009-05-21 20:33
6

Dörrlösning?

Jag har en dörröppning som är 60*175 cm och jag skulle väldigt gärna ha någon slags dörr där. Problemet är att jag inte har tillräckligt med plats för en vanlig dörr som man svänger upp och en skjutdörr som går in i väggen är inte heller någon möjlighet eftersom det är snetak över dörröppningen. Tror ni man skulle kunna ha någon slags vikbar dörr där?

mariatingsund
2009-05-22 20:51
0

Det finns ju vikdörrar men de är så sladdriga. Jag hade nog kunnat tänka en "skärbräda-dörr, om man kan snickra. En halv dörr i nedre delen bestående av två träskivor, ihåligt för "skärbrädan" att dra upp och fästa med magnet eller lås uppe. Kan man förstå vad jag menar? Sedan kan man täta med lister på dörrkarmen där skärbrädan inte täcker.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Paltn
2009-05-22 22:05
0

I stora salar brukar det delas av rummet med vikbar vägg, som blir som ett dragspel eller nått åt det hållet.

Kanske går göra nått liknande i 3st smala sektioner i dörräppningen. Ju fler sektioner desto mindre utstick i infällt läge, dock desto mindre öppning i infällt läge ifall man inte bygger in den så att infällt läge "göms" i dörrkarmen.

För att slippa sladdret så fästs ena hörnet i en glidskena uppe och nere stadigt, borde funka för att stabilisera en aning iaf.

// Paltfan

Flirr
2009-05-26 19:45
0

Tack så mycket för hjälpen. Skärbräda-dörr låter intressant, får ta och fundera vidare lite på det.

elenor
2009-06-02 01:31
0

Vi har också snedtak i ovanvåningen och ungefär samma mått som du har på minst ett av dörrhålen. Det är nu snart dags för oss att sätta in dörrar. Till det smala dörrhålet kommer vi att göra en plankdörr med sneddat hörn, trots att vi har spegeldörrar på två andra ställen. Tycker inte att det är fint med snedkapade speglar, så därför väljer vi den här lösningen. Vi har också några små skrubbar med ännu mindre dörrhål. De kommer också att få släta plankdörrar. 

Här syns dörröppningen till höger om skorstenen. Hålet till vänster ska bli en garderob med öppning inifrån gavelrummet. Gångjärnen kommer att sitta på skorstenssidan.

Tror att en sådan lösning också gör det lättare med låset och gångjärnen,  än det blir i förslaget med "Skärbräda".

/Märit

Flirr
2009-06-02 20:01
0

Plankdörr - Vanlig dörr som man svänger upp eller? Det är på vinden vi ska ha det och där är det väldigt trångt så jag vet inte om en sådan dörr kommer vara ivägen… Fast den dörren kommer nog vara stängd ganska mycket och då inte ivägen. Hmm… Tack för hjälpen men jag får nog fundera lite till.