Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettbygga-och-renovera
Läst 5844 ggr
kerstinjo
2009-04-06 21:09
0

Klickgolv.

Det verkar så lätt att lägga ett klickgolv, men hur är det egentligen?

Jag har aldrig gjort något liknande.

Kerstin 

SaraC
2009-04-06 22:30
0

Vi har lagt överallt och sambon var och la hemma hos sin bror idag Glad Lite pyssel, men inte svårt när man väl kommit igång.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Tom
2009-04-07 01:59
0

Det är inte alls svårt. Men det är väldigt olika beroende på vilket märke det är och vad det är för kvalitet. Jag har lagt hopplösa golv som man bara svär över och jag har lagt golv som nästan sätter ihop sig själv.

Tom

zabelle
2009-05-18 17:47
0

Vi gav oss på att lägga klickgolv utan någon erfarenhet alls och det blev riktigt bra!

Har man hund bör man tänka på att ALLA tassavtryck syns om man lägger ett naturtroget Ek golv…Förvånad Det tänkte inte vi på…

Men det är snyggt en liten stund när det är nytorkat!! Tyst

Zabelle   

Paltn
2009-05-18 20:03
0

Vi har click-golv i två av rummen i huset, dock inte vi som lagt det utan en tidigare ägare till huset som gjorde det.

Våran erfarenhet är att de två golven är svinkalla i gämnförelse med de plankgolv vi har i resterande delar av huset.

Kan ju förståss dock finnas någon mattare variant som då inte blir fullt lika kall, alternativt golvvärme under. Tål att tänkas på iaf. Till saken kan också höra att vi bor i ett mycket gammalt hus med åldrig isolering.

Nu var detta iofs en rätt negativ grej att nämna om golven men det är ju bra att ha i tanken även det negativa innan ni bestämmer er.

// Paltfan

Gluskap
2009-05-19 09:14
0

Jag har också lagt en del klickgolv, bäst gillar jag IKEAs golv!

Köpte ett riktigt sjukt snyggt från Bauhaus, ett mörkt och dyrare än IKEAs golv, men helt jäkla värdelöst att lägga!

Kommer man bara igång så går det fort, det dryga tycker jag är när man ska såga ut för elementrören… har inte fått till snittsen på det…

Men kan jag lägga så kan du =)

Paltn
2009-05-19 20:58
0

Kör med figursåg för hand där det ska sågas. Enklare att få snyggt än med sticksåg ifall man inte riktigt är hemma med elverktygen.

Figursågar kostar bara några tior på Jula, så ingen dyr sak heller.

// Paltfan

Gluskap
2009-05-19 21:21
0

Jag vet inte riktigt om det var mig du svarade? Men jag skriver ändå =)
Det som är lite klurigt innan man fått rätt på det är att det ska sågas in snett vid elementrör för att få det snyggt ;)

Tom
2009-05-20 22:36
0

#6, Om man använder en sticksåg ska man såga underifrån för att slippa få fula kanter.

Tom

heliotropes
2009-05-21 03:59
0

Jag har lagt både Parkett klickgolv och tarkett klickgolv.

Parketten är det ju bara furuträ och fanér i och den finns som slipbar, de är ca.12mm. Det luktar mycket furu ett bra tag efter att den har blivit lagdGlad Jag har Bokfanér som ska vara nästan lika hårt som Ek, fast hundarna gör iallafall sina repor på det. Det var enkelt att lägga fast man fick ju lov att använda mer styrka i slagen för att få ihop det och man fick passa så att de verkligen låg rätt innan man slog ihop dem. Golvet har en värm känsla att gå på.

Tarketten som är mer laminatlik, ca.6mm. var väldigt lätt att få ihop, det behövdes ingen styrka allsGlad, det som var mindre roligt var att det lätt flisade ur sig vid sågning, fast man hade den vänd åt rätt håll, golvet blev hårt och stumt att gå på fast den tål hundarnas framfart bra…fast de låter om deras "klosteppning".

Jag gillar parketten endock bäst för den har den mer varma och naturella känslan.

Eva // medarbetare på Perser

Paltn
2009-05-21 12:08
0

#7 och #8, Jo jo, men tänkte mer för dom som inte är hemma med elverktygen så funkar ett smidigt handverktyg rätt bra då man får arbeta i sin egen takt. Men kan man med sticksågen så äre den ju självklart snabbast och skapligt enkel i sig.

// Paltfan