Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettinredning-och-design
Läst 5018 ggr
Niklas
0

Ljuskrona

Jag skulle behöva en ljuskrona att hänga över köksbordet. Det finns ingen el framdragen så jag vill ha en för stearinljus. Meningen är att den ska ge det ljus som behövs vid köksbordet.

Vet ni var det finns såna? Jag skulle vilja ha några olika att välja mellan.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Oskar
0

Oj, vilket sammanträffande, har just varit runt i en mängd lampaffärer. I en av dem såg jag just det du efterfrågade, men kommer inte ihåg vilken. Undrar om det kan ha varit den lilla lampaffären som ligger vid Djursholms Ösby? Eller om det var Mio i Täby?

Fast behövs det inte ganska många ljus för att ge bra belysning? Men du kanske menar typ mysbelysning till rödvinsmiddagar?

Oskar

Niklas
0

Jag tror inte att det behövs så himla många ljus. I helgen såg jag en med sex eller sju ljus som gav precis rätt belysning. Det finns annan belysning i rummet, men ingen ovanför bordet.

Vad var det för typ av ljuskronor du såg?

Vänliga hälsningar

Niklas

Oskar
0

Den jag såg var en i svart järn. Gissar att det var kanske 6 ljus. Rund.

Annars här kanske? :)

http://www.auktionsverket.se/dbkatalog2/kat_oversikt.asp?at=K&d=2005-11-30&kat=Ljuskronor&anr=0

Oskar

Pia
0

Jag tror bestämt att det finns sådana på IKEA också, men de är slutsålda med jämna mellanrum. Bekanta har en mycket snygg hängande på terassen, i svart järn, massor med ljus och otroligt vackert! Den kommer från just IKEA:)

Niklas
0

Tack för det tipset! Jag ska kolla Ikea också.

Vänliga hälsningar

Niklas

Lise-Lotte
0

Överskottsbolaget har i alla fall haft en alldeles nyligen och den är riktigt fin. Svart gjutjärn och för vanliga stearinljus.

//Lise-Lotte

Niklas
0

#6: Det kan också vara intressant. Minns du hur många ljus den hade? Minst sex skulle jag vilja ha. Helst fler.

Vänliga hälsningar

Niklas

Lise-Lotte
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det var lätt då jag köpte den tidigare - 6 ljus. Vi brukar alltid byta ut taklampan till ljuskrona inför julafton och dekorera den. Den förra var lite för liten med bara 4 ljus så 6 ljus behövs helt klart.

Som sagt denna är verkligen fin rejäl också, svenkstillverkad.

//Lise-Lotte

Lise-Lotte
0

65 cm hög är den, så får du ett hum. Ska köpa till en grov kedja så att jag får ned den över bordet.

Niklas
0

Tack! Den kan absolut vara ett alternativ.

Vänliga hälsningar

Niklas

AndersE
0

Vill du ha bra ljus kan en fotogenlampa vara ett alternativ…?

Niklas
0

#11: Det är en god tanke. Jag tycker att de är lite för starka om de står på bordet. De bländar. Om man i stället hänger upp dem skuggar de sitt eget ljus över bordet.

Vänliga hälnsingar

Niklas